Διπλώματα οδήγησης: Έρχονται σαρωτικές αλλαγές - Ξεχάστε όσα ξέρατε μέχρι σήμερα
Στη μεταρρύθμιση της εκπαίδευσης και του συστήματος εξετάσεων για να αποκτήσει κανείς δίπλωμα οδήγησης θα προχωρήσει το υπουργείο Μεταφορών, προκειμένου να καταπολεμηθεί η διαφθορά στον κλάδο.
Ανατροπές στο σύστημα εκπαίδευσης των νέων οδηγών - Βασικός στόχος είναι να κοπεί το «λάδωμα» - Εξετάζεται ο θεσμός του «δόκιμου οδηγού»
Δημοσίευμα του Έθνους παρουσιάζει τους βασικούς άξονες του νομοσχεδίου, το οποίο αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί έως το τέλος της χρονιάς. Έχει στόχο να αλλάξει εκ βάθρων το σύστημα, αντικαθιστώντας το με ένα σύγχρονο και αδιάβλητο, με βασικό μέσο την αποφυγή της επαφής του εξεταστή με τον εξεταζόμενο σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, αλλά και την καλύτερη κατάρτιση εκπαιδευτών και υποψηφίων.
Στο ίδιο νομοσχέδιο, όπως εξηγεί ο υφυπουργός μεταφορών Νίκος Μαυραγάνης, διερευνάται η θεσμοθέτηση του «δόκιμου οδηγού» είτε στα 17 είτε στα 18 χρόνια.
«Δεν έχουμε πάρει οριστικές αποφάσεις για το θεσμό. Εφόσον προκριθεί, θα μπορούσε να αφορά και τους νέους οδηγούς που έχουν κλείσει τα 18 χρόνια. Βάσει διεθνών στατιστικών, άλλωστε, προκύπτει ότ τα περισσότερα τροχαία γίνονται στην πρώτη πενταετία από την απόκτηση του διπλώματος, κάτι το οποίο αποτυπώνεται και στα ασφάλιστρα των αυτοκινήτων», τονίζει.
Θεωρητική εξέταση για το δίπλωμα οδήγησης με δεξαμενή θεμάτων όπως... στις Πανελλήνιες
Ριζικές αλλαγές προβλέπονται και στο σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης των υποψήφιων οδηγών. Στόχος η νέα διαδικασία να γίνει αδιάβλητη καθώς ο τζίρος της διαφθοράς και του «λαδώματος» στον κλάδο σύμφωνα με παλαιότερα ερευνητικά δεδομένα έφτασε τα 12ο εκατομμύρια ετησίως.
Και παρά το γεγονός ότι η… ταρίφα για ένα δίπλωμα έχει μειωθεί λόγω της οικονομικής κρίσης, η πρακτική φαίνεται ότι δεν έχει εγκαταλειφθεί. Αυτό προκύπτει και από τη σύλληψη ιδιοκτήτη σχολής οδηγών φέτος. Οι πληροφορίες ανέφεραν πως απαίτησε και έλαβε από 21χρονη ποσό 150 ευρώ για να χρηματίσει εξεταστές.
Σε ό,τι αφορά τις θεωρητικές εξετάσεις αναμένεται αναδιαμόρφωση των εγχειριδίων ώστε να συμπεριληφθούν οι αλλαγές που είχαν θεσπιστεί, αλλά δεν είχαν ενωματωθεί στην ύλη, καθώς ο ανάδοχος που είχε αναλάβει την προετοιμασία και την εκτύπωσή τους δεν είχε παραδώσει όλο το υλικό.
Αυτό που εξετάζεται είναι η διαμόρφωση μίας δεξαμενής θεμάτων στο πρότυπο των Πανελλαδικών εξετάσεων. Θα επιλέγεται τυχαία συνδυασμός ερωτήσεων, ο οποίος όμως δεν θα είναι ίδιος για το σύνολο των εξεταστικών κέντρων. Επιπλέον, μελετάται η απουσία επιτηρητή από την αίθουσα εξέτασης προκειμένου να μην υπάρχει πιθανότητα βοήθειας. Ο επιτηρητής θα ελέγχει την εξέταση μέσω οθόνης.
Μία από τις σημαντικές διαφοροποιήσεις του συστήματος θα αφορά στην εκπαίδευση των εκπαιδευτών. Στόχος είναι οι νέοι δάσκαλοι οδήγησης για να έχουν ολοκληρώσει ακαδημαϊκές σπουδές.
Εξεταζόμενος στην Αθήνα, εξεταστής στη Θεσσαλονίκη
Μέσα στο αυτοκίνητο κατά την πρακτική δοκιμασία θα βρίσκονται μόνο ο εξεταζόμενος και ο δάσκαλός του. Ο εξεταστής θα βρίσκεται σε απομακρυσμένο σημείο ή ακόμα και στο γραφείο του. Θα έχει τη δυνατότητα, μέσω ψηφιακής σύνδεσης να ελέγχει τη διαδικασία. Όπως ακριβώς θα έκανε και αν επέβαινε στο όχημα. Παράλληλα, το λογισμικό σύστημα θα προχωρά σε τυχαία επιλογή του εξεταστικού κέντρου που θα διενεργεί κάθε φορά την εξέταση.
Πρακτικά θα αποφασίζεται τυχαία και την τελευταία στιγμή εάν π.χ. τις εξετάσεις στην ΑΘήνα θα πραγματοποιήσει το κέντρο της Πάτρας ή της Θεσσαλονίκης! Και όλα αυτά χωρίς να χρειαστεί να μετακινηθεί ο υποψήφιος από την πόλη του.
Ο αριθμός των θεωρητικών μαθημάτων για το δίπλωμα οδήγησης έχει αυξηθεί στα 20. Ωστόσο υπάρχουν καταγγελίες ότι στην πραγματικότητα γίνονται πολύ λιγότερα στις σχολές οδηγών.
Έτσι, θα προβλεφθεί η δυνατότητα ηλεκτρονικής σύνδεσης των μηχανισμών ελέγχου του υπουργείου (σ.σ. control room) με τις σχολές. Στόχος να διασταυρώνεται αν τα άτομα που παρακολουθούν το μάθημα σε μία προκαθορισμένη ώρα είναι αυτοί που δηλώθηκαν.
Οι έλεγχοι θα είναι δειγματοληπτικοί. Η ποινή, όμως, σε περίπτωση ψευδούς δήλωσης θα είναι η ανάκληση της άδειας της σχολής.