Δημοσκοπήσεις, μύθοι και πραγματικότητα
Ας ξεκινήσουμε από την πραγματικότητα: οι δημοσκοπήσεις ούτε ανεβάζουν, ούτε ρίχνουν κυβερνήσεις. Ούτε στην Ελλάδα, ούτε οπουδήποτε άλλου στον κόσμο!
Εάν αυτό συνέβαινε, τότε το δημοψήφισμα του 2015 θα ήταν «ναι» και ο δικομματισμός δεν θα κατέρρεε στις πρώτες εκλογές του 2012. Άρα μήπως αποδίδουμε (πολιτικοί και ΜΜΕ ) στις έρευνες της κοινής γνώμης έναν μεγαλύτερο ρόλο από αυτόν που πραγματικά έχουν;
Οι δημοσκοπήσεις πράγματι είναι μια «φωτογραφία της στιγμής» και αποτελούν ένα χρήσιμο εργαλείο, εάν μπορείς να τις κάνεις καλά και να τις διαβάσεις σωστά, είτε αυτές αφορούν ένα εμπορικό προϊόν είτε ένα πολιτικό κόμμα. Στην Ελλάδα, ο πρώτος πολιτικός που αξιοποίησε τις έρευνες (με όσα μέσα και όσες εταιρείες τότε υπήρχαν ) ήταν ο Στέφανος Μάνος, στις αρχές της δεκαετίας του ´90 όταν ήρθε και αυτή η πρακτική (από που αλλού;) από τις ΗΠΑ.
Στην πορεία, όπως πολλά πράγματα στην χώρα μας, η κατάσταση και εκεί ξέφυγε. Υπήρξαν πολιτικά πρόσωπα και πολιτικά κόμματα που προσάρμοζαν την τακτική τους στις έρευνες καθώς, πρώτα ρωτούσαν την κοινή γνώμη και μετά διαμόρφωναν άποψη, ανάλογα πάντα με το αποτέλεσμα της μέτρησης.
Οι εταιρείες, ήταν λίγο - πολύ σαν τα video clubs, κάθε... γειτονιά και μια, μέχρι που έφτασε η μεγάλη οικονομική κρίση στην χώρα που ανέτρεψε τα πάντα και που δεν θα μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο ούτε τον τομέα των ερευνών. Είναι γνωστό ότι καμία από τις γνωστές εταιρείες δεν «είδε» την κατάρρευση του δικομματισμού το 2012 και καμία δεν μπόρεσε να καταγράψει τα υπόγεια γεύματα που είχαν διαμορφωθεί στην ελληνική κοινωνία. Ακόμη και την νύχτα των εκλογών του Μαΐου του 2012, οι δημοσκόποι με δυσκολία πίστευαν τα exit polls εκείνης της νύχτας.
Σε αυτά ακριβώς τα λάθη όμως, βασίζονται ακόμη και σήμερα οι πολέμιοι των δημοσκοπήσεων, οι οποίοι ωστόσο εναλλάσσονται ανάλογα με το ποιος είναι στην κυβέρνηση και ποιος είναι στην αντιπολίτευση. Με το ποιος είναι πρώτος και ποιος δεύτερος...
Η εξεταστική επιτροπή λοιπόν, η οποία και θα γίνει μπορεί να αποτελέσει μια ευκαιρία: όχι για να ρίξει το ανάθεμα στους δημοσκόπους ο ΣΥΡΙΖΑ επειδή τον εμφανίζουν δεύτερο στην πρόθεση ψήφου, ούτε για να τους αποθεώσει η ΝΔ επειδή είναι πρώτη.
Μια ευκαιρία για να δουν οι σοβαροί επαγγελματίες του κλάδου την μεθοδολογία που ακολουθούν, τον τρόπο διεξαγωγής των ερευνών, την εμπλοκή των νέων ηλικιών σε αυτές και τελικά την διαμόρφωση ενός αντιπροσωπευτικού και κατά συνέπεια αξιόπιστου δείγματος που αξιοποιούν. Κάτι τέτοιο, εάν συμβεί, θα λειτουργήσει προς όφελος τόσο των ίδιων των εταιρειών, όσο και του πολιτικού συστήματος γενικότερα.
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.
Διαβάστε επίσης:
Εφιαλτικές εικόνες από το... μέλλον: Πώς θα είναι η Θεσσαλονίκη και ο Πειραιάς (pics-vid)
Κακοκαιρία: Για ποιες περιοχές υπάρχει συναγερμός λόγω του «Μπάλλου»
Φρίκη στη Θεσσαλονίκη: Στερέωνε το κινητό σε έπιπλο και βιντεοσκοπούσε τους βιασμούς των ανιψιών του