ΑΦΙΕΡΩΜΑ
Κονκόρντ: Η υπερηχητική υπεροχή και το πύρινο τέλος (pics+vid)
Το υπερηχητικό επιβατηγό αεροσκάφος αποτέλεσε για μισό αιώνα το καύχημα της αγγλο-γαλλικής αεροναυπηγικής συνεργασίας.
Το Concorde (Κονκόρντ) ήταν ένα γαλλοβρετανικό υπερηχητικό επιβατηγό αεροσκάφος που εκτελούσε πτήσεις μέχρι το 2003. Ήταν το ένα από τους δύο τύπους υπερηχητικών επιβατηγών αεροπλάνων που έχουν κατασκευαστεί μέχρι σήμερα, αλλά και το μόνο που εντάχθηκε σε δρομολογημένες πτήσεις.
Το Κονκόρντ αποτέλεσε για μισό αιώνα το καύχημα της αγγλο-γαλλικής αεροναυπηγικής συνεργασίας, πετούσε με ταχύτητα Μαχ 2,02 (= 2,02 φορές την ταχύτητα του ήχου) σε μέγιστο ύψος 60.000 πόδια (18,3 χιλιόμετρα).
Η πρώτη πτήση που πραγματοποίησε το Κονκόρντ έγινε στις 2 Μαρτίου 1969 και έλαβε μέρος στην πρώτη του παρουσίαση στις 21 Ιανουαρίου 1976. Αποσύρθηκε μόνιμα στις 26 Νοεμβρίου 2003.
Τα σενάρια γύρω από την κατασκευή του
Και όμως, παρά τις δεκαετίες που παρήλθαν από την πρώτη εμφάνιση του τύπου αυτού του αεροσκάφους, μυστήριο ακόμα συνεχίζει να καλύπτει, τουλάχιστον στους στρατιωτικούς κύκλους, αν τελικά η κατασκευή του προήλθε από ειλικρινή συνεργασία και όχι "εξ ανάγκης" κατόπιν βιομηχανικής κατασκοπείας, όπως επίσης και τους λόγους σκοπιμότητας της δημιουργίας του, αν ήταν δηλαδή ζήτημα γοήτρου των δύο χωρών, ή καθαρά εμπορικοί, ή μιμητισμός του γιγαντισμού πλοίων που άρχισε εκείνη την περίοδο.
Σημειώνεται ότι στην έκθεση αεροδιαστημικής του Λε Μπουρζέ το 1961 οι διπλωματικοί και στρατιωτικοί ακόλουθοι δεν έκρυβαν την έκπληξή τους αλλά και την απορία τους όπου μία γαλλική και μία αγγλική εταιρεία παρουσίαζαν τα πρωτοποριακά μοντέλα τους που έμοιαζαν όμως εκπληκτικά στο σχεδιασμό τους, ήταν το μετέπειτα κονκόρντ. Λίγους μήνες μετά, ανακοινώθηκε επίσημα η γαλλο-βρετανική συνεργασία στη κατασκευή του πρωτοποριακού αυτού τύπου.
Δείτε στην gallery φωτογραφίες:
Το πρώτο υπερηχητικό επιβατηγό αεροπλάνο
Το αγγλογαλλικής κατασκευής Κονκόρντ αντιπροσώπευε ένα τεχνολογικό επίτευγμα ως το πρώτο υπερηχητικό επιβατηγό αεροπλάνο. Στην πρώτη του παρουσίαση στο κοινό, τροχιοδρόμησε στο αεροδρόμιο της Τουλούζ στις 11 Δεκεμβρίου του 1967.
Ικανό να αναπτύξει ταχύτητα υπεδιπλάσια εκείνης του ήχου, το Κονκόρντ πραγματοποίησε την παρθενική του πτήση με το γαλλικό πρωτότυπο 001(F-WTSS) στις 2 Μαρτίου του 1969 από την Τουλούζη της Γαλλίας, ενώ 37 ημέρες αργότερα, στις 9 Απριλίου απογειώθηκε και το πρώτο αγγλικό πρωτότυπο Κονκόρντ 002(G-BSST) από το Φίλτον της Αγγλίας.
Δείτε βίντεο:
Η μοιραία πτήση στη Γαλλία και το τέλος του
Άρχισε να πετά ως επιβατικό αεροσκάφος στις 21 Ιανουαρίου 1976 και από τότε έχει μεταφέρει 2,5 εκατομμύρια επιβάτες. Κατασκευάστηκαν συνολικά 20 αεροσκάφη, 2 πρωτότυπα, 2 προ-παραγωγής, 16 παραγωγής, από τα οποία 2 δεν μπήκαν σε εμπορικές πτήσεις. Όλα, εκτός από 2, έχουν διατηρηθεί. Στις 25 Ιουλίου 2000 το Κονκόρντ της πτήσης Air France 4590 συνετρίβη στη Γαλλία, η μόνη απώλεια αεροσκάφους Κονκόρντ.
Η λεπτή σιλουέτα του αεροσκάφους πρόδιδε την υπερηχητική του ταχύτητα, αλλά αποκάλυπτε και το μοιραίο μειονέκτημά του. Πραγματικός θρίαμβος της αεροναυπηγικής, το Κονκόρντ έδειχνε προορισμένο για μεγάλες επιτυχίες, αλλά δίνοντας απόλυτη προτεραιότητα στην ταχύτητα, οι σχεδιαστές του το καταδίκασαν: ο μικρός αριθμός επιβατών που μπορούσε να μεταφέρει, σε συνδυασμό με την περιορισμένη εμβέλειά του, το κολοσσιαίο κόστος του και την μεγάλη ηχορρύπανση που προκαλούσε, το οδήγησαν τελικά στο περιθώριο, βοηθούντος και του πολέμου που του έκαναν οι Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.
Η κρίση που περνούσε η πολιτική αεροπορία μετά τις 11/9, η συντριβή του Κονκόρντ της πτήσης 4590 και το συνεχώς αυξανόμενο κόστος συντήρησης του γερασμένου Κονκόρντ οδήγησαν στην απόσυρσή του. Το τελευταίο Κονκόρντ της Air France απογειώθηκε στις 30 Μαΐου 2003, ενώ η British Airways έκανε την τελευταία πτήση με τον τύπο αυτό στις 24 Οκτωβρίου 2003.
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr