Οι 10 πιο θανατηφόρες σιδηροδρομικές τραγωδίες στον κόσμο 

Αστοχίες φρένων, εκτροχιασμοί ή μία σειρά από πυρκαγιές προκάλεσαν τα χειρότερα σιδηροδρομικά ατυχήματα στην ιστορία
H σιδηροδρομική τραγωδία στο Μπιχάρ
ΑΡ
8'

Πολλά από τα χειρότερα σιδηροδρομικά ατυχήματα στην ιστορία συνέβησαν στις αρχές του 20ου και του 21ου αιώνα, απόδειξη για την πορεία της τεχνολογίας και τη σημασία της ασφάλειας των σιδηροδρόμων. Οι αιτίες πίσω από τις περισσότερες από αυτές τις καταστροφές θα μπορούσαν να αποδοθούν σε αστοχίες φρένων, εκτροχιασμό ή τυχαίες πυρκαγιές. Το Railway-technology.com παραθέτει τα 10 χειρότερα σιδηροδρομικά ατυχήματα στον κόσμο.

Queen of the Sea, Σρι Λάνκα

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα της αμαξοστοιχίαςQueen of the Sea που συνδέει την πόλη Γκαλ με το Κολόμπο στη Σρι Λάνκα, προκλήθηκε από το τσουνάμι στον Ινδικό Ωκεαν τον Δεκέμβριο του 2004 και θεωρείται ως η χειρότερη σιδηροδρομική καταστροφή στην ιστορία των σιδηροδρόμων αφού προκάλεσε το θάνατο πάνω από 1.700 ανθρώπων.

Το υπερφορτωμένο επιβατικό τρένο, Queen of the Sea Line, πλημμύρισε στη νοτιοδυτική παράκτια σιδηροδρομική γραμμή της Σρι Λάνκα, στο Peraliya κοντά στην Telwatta. Το τρένο υπερχείλισε και καταστράφηκε από δύο κύματα προκαλώντας το θάνατο επιβατών που ήταν στριμωγμένοι σε οκτώ βαγόνια.

Το τρένο πλησίαζε στον προορισμό του στο δρόμο από το Κολόμπο προς τη νότια πόλη Γκαλ τη στιγμή της τραγωδίας. Η «Βασίλισσα της Θάλασσας» επέστρεψε στον σταθμό Peraliya με την ανακαινισμένη ατμομηχανή της τον Δεκέμβριο του 2008 και τέθηκε ξανά σε λειτουργία στην παραλιακή γραμμή.

Εκτροχιασμός στο Μπιχάρ, Ινδία

Ένα σιδηροδρομικό δυστύχημα στην πολιτεία Μπιχάρ της Ινδίας, που είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο περίπου 800 ανθρώπων, συνέβη τον Ιούνιο του 1981 όταν ένα επιβατικό τρένο που διέσχιζε μια γέφυρα πάνω από τον ποταμό Μπαγμάτι κοντά στην πόλη Μάνσι χτυπήθηκε από κυκλώνα.

Το τρένο εκτροχιάστηκε από τη γραμμή και στη συνέχεια βυθίστηκε στο ποτάμι προκαλώντας το θάνατο εκατοντάδων ανθρώπων.

Το τρένο μετέφερε περίπου 1.000 επιβάτες σε εννέα βαγόνια μεταξύ Mansi και Saharsa τη στιγμή του ατυχήματος. Πιστεύεται επίσης ότι υπέστη βλάβη στα φρένα κατά τη διάρκεια της καταστροφής.

Σεν Μισέλ ντε Μοριέν, Γαλλία

Ο εκτροχιασμός του Σεν Μισέλ ντε Μοριέν στη Γαλλία προκάλεσε τον θάνατο περισσότερων από 700 ανθρώπων και παραμένει η μεγαλύτερη σιδηροδρομική καταστροφή στην ιστορία της Γαλλίας.

Το ατύχημα συνέβη τον Δεκέμβριο του 1917 όταν ένα βαριά φορτωμένο τρένο μήκους 350 μέτρων εκτροχιάστηκε μετά από βλάβη στο φρένο λίγο πριν από τον σταθμό του Σεν Μισέλ ντε Μοριέν. Το τρένο πήρε φωτιά ενώ κατέβαινε σε μια κοιλάδα μετά την αναχώρησή του από τον σταθμό Modane.

Περίπου 1.000 Γάλλοι στρατιώτες από το ιταλικό μέτωπο επέστρεφαν στα σπίτια τους με δύο τρένα σε μία ενιαία αμαξοστοιχία που κινούνταν με έναν κινητήρα λόγω έλλειψης ατμομηχανών, στο σταθμό Σαμπερί στη σιδηροδρομική γραμμή Culoz-Modane. Το τρένο είχε 19 βαγόνια και κινούνταν με υπερβολική ταχύτητα τη στιγμή του ατυχήματος.

Σταθμός Ciurea, Ρουμανία

Η σιδηροδρομική καταστροφή της Ciurea στη Ρουμανία προκάλεσε περισσότερους από 600 νεκρούς τον Ιανουάριο του 1917. Η αστοχία πέδησης προκάλεσε εκτροχιασμό και πυρκαγιά αφού το τρένο προσπάθησε να αποφύγει τη σύγκρουση με άλλο τρένο στο σταθμό Ciurea. Τη στιγμή της καταστροφής, το τρένο κατέβαινε σε μια απότομη όχθη με μεγάλη ταχύτητα κοντά στον σταθμό.

Το τρένο με 26 βαγόνια μετέφερε περίπου 1.000 άτομα στη γραμμή από το Ιάσιο προς το Μπάρλαντ τη στιγμή της τραγωδίας. Στους επιβάτες περιλαμβάνονται τραυματίες στρατιώτες και πρόσφυγες που διέφευγαν από γερμανική προέλαση.

Ατύχημα στη Γκουανταλαχάρα, Μεξικό

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα στη Γκουανταλαχάρα στο Μεξικό προκάλεσε το θάνατο περισσότερων από 600 ανθρώπων. Η καταστροφή συνέβη τον Ιανουάριο του 1915 λόγω βλάβης των φρένων όταν το τρένο έτρεχε σε απότομη κάθοδο.

Η αμαξοστοιχία εκτροχιάστηκε από τη γραμμή και έπεσε σε ένα φαράγγι κοντά στη Γκουανταλαχάρα προκαλώντας το θάνατο ανθρώπων που εκσφενδονίστηκαν από το τρένο καθώς έτρεχε με μεγάλη ταχύτητα. Περίπου 300 άνθρωποι επέζησαν από το ατύχημα.

Το τρένο μετέφερε επιβάτες από την Κολίμα προς τη Γκουανταλαχάρα στις ακτές του Ειρηνικού την ώρα του ατυχήματος. Το τρένο, με 20 βαγόνια, διατέθηκε ειδικά για τις οικογένειες των στρατευμάτων του Venustiano Carranza εν μέσω της Μεξικανικής Επανάστασης.

Καταστροφή τρένου Ufa, Ρωσία

Η τραγωδία η οποία συνέβη τον Ιούνιο του 1989 κοντά στην πόλη Ufa στη Σοβιετική Ένωση, είχε ως αποτέλεσμα τον θάνατο 575 ανθρώπων και παραμένει η πιο θανατηφόρα σιδηροδρομική καταστροφή στη ρωσική και σοβιετική ιστορία.

Η καταστροφή σημειώθηκε λόγω ενός εξαιρετικά εύφλεκτου νέφους που δημιουργήθηκε από τη διαρροή υγροποιημένου αερίου από έναν αγωγό έκρηξης κοντά στη σιδηροδρομική γραμμή, όπου δύο επιβατικά τρένα περνούσαν το ένα το άλλο μεταξύ Ufa και Asha. Τα τρένα μετέφεραν συνολικά περίπου 1.300 επιβάτες στο δρομολόγιο Adler-Novosibirsk τη στιγμή του ατυχήματος.

Η δύναμη της τεράστιας έκρηξης, η οποία εκτιμήθηκε ότι ήταν ισοδύναμο 10kt TNT, έκαψε πλήρως επτά βαγόνια και κατέστρεψε 37 βαγόνια τρένου και δύο ατμομηχανές. Το δυστύχημα είχε ως αποτέλεσμα να τραυματιστούν περισσότερα από 800 άτομα.

Μπαλβάνο, Ιταλία

Ένα δυστύχημα κοντά στο Μπαλβάνο στη νότια Ιταλία τον Μάρτιο του 1944 προκάλεσε τον θάνατο 520 ανθρώπων, καθιστώντας την την χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδία που έχει σημειωθεί ποτέ στη χώρα. Θεωρείται επίσης ως ένα από τα πιο ασυνήθιστα σιδηροδρομικά ατυχήματα του αιώνα.

Η καταστροφή συνέβη λόγω αερίου μονοξειδίου του άνθρακα από τις ατμομηχανές της ατμομηχανής Νο 8017 όταν ακινητοποιήθηκε με όλους τους συρμούς σε μια απότομη κλίση μέσα στη σήραγγα Armi. Ο χαμηλής ποιότητας άνθρακας δημιούργησε δηλητηριώδες μονοξείδιο του άνθρακα που προκάλεσε θύματα.

Οι επιβάτες και το πλήρωμα δεν κατάλαβαν τον κίνδυνο καθώς ο καπνός και οι αναθυμιάσεις εξαπλώθηκαν αργά. Μερικοί άνθρωποι στα τελευταία αυτοκίνητα επέζησαν καθώς είχαν διαφύγει πριν τα δηλητηριώδη αέρια φτάσουν στους τελευταίους συρμούς.

Torre del Bierzo, Ισπανία

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα τον Ιανουάριο του 1944 κοντά στο χωριό Torre del Bierzo στην Ισπανία προκάλεσε το θάνατο πάνω από 500 ανθρώπων. Η καταστροφή σημειώθηκε λόγω πυρκαγιάς που προκλήθηκε από τη σύγκρουση τριών τρένων, συμπεριλαμβανομένου του ταχυδρομικού συρμού της Γαλικίας, μιας μικρής ατμομηχανής με τρία βαγόνια που χρησιμοποιείται για ελιγμούς σιδηροδρομικών οχημάτων και μιας αμαξοστοιχίας με άνθρακα μέσα σε μια σήραγγα.

Η ταχυδρομική αμαξοστοιχία που αποτελείται από 12 βαγόνια υπέστη βλάβη στο φρένο και χτυπήθηκε από τη μηχανή ελιγμών. Τα τρένα πήραν φωτιά, η οποία κατέστρεψε το καλώδιο σηματοδότησης. Η αμαξοστοιχία με κάρβουνο με 27 φορτωμένα βαγόνια από την αντίθετη κατεύθυνση στη συνέχεια χτύπησε την αμαξοστοιχία του κινητήρα ελιγμών προκαλώντας πολλά θύματα.

Eκτροχιασμός Awash, Αιθιοπία

Το σιδηροδρομικό δυστύχημα του Awash προκάλεσε περίπου 400 θανάτους και παραμένει η χειρότερη σιδηροδρομική τραγωδίαστην Αφρική. Το ατύχημα συνέβη τον Ιανουάριο του 1985 κοντά στην πόλη Awash στην Αιθιοπία λόγω εκτροχιασμού τρένου εξπρές.

Το τρένο εκτροχιάστηκε και συνετρίβη σε μια στροφή ενώ διέσχιζε μια γέφυρα μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών Arba και Awash στη σιδηροδρομική γραμμή Αντίς Αμπέμπα-Τζιμπούτι. Τα τέσσερα βαγόνια του τρένου βυθίστηκαν σε χαράδρα στον ομώνυμο ποταμό.

Το τρένο μετέφερε περίπου 1.000 άτομα σε πέντε βαγόνια και κινούνταν με υπερβολική ταχύτητα τη στιγμή του ατυχήματος.

Καταστροφή τρένου Al Ayyat, Αίγυπτος

Η τραγωδία συνέβη κοντά στο Al Ayyat, 46 μίλια μακριά από το Κάιρο της Αιγύπτου, τον Φεβρουάριο του 2002, προκαλώντας το θάνατο 383 ανθρώπων.

Το επιβατικό τρένο που ταξίδευε μεταξύ Καΐρου και Λούξορ ήταν υπερφορτωμένο στα 11 βαγόνια του. Ένας κυλίνδρος αερίου εξερράγη στο πέμπτο βαγόνι δημιουργώντας φωτιά που επεκτάθηκε σε επτά από τα βαγόνια.

Το φλεγόμενο τρένο ταξίδεψε για τέσσερα μίλια λόγω έλλειψης επικοινωνίας μεταξύ του οδηγού και των πίσω βαγονιών και τελικά σταμάτησε κοντά στο Al-Ayyat. Πολλοί από τους επιβάτες που πήδηξαν από το τρένο δεν επέζησαν.