Βρετανία: Ψάχνουν προσφορές και ψαλιδίζουν δώρα ενόψει Χριστουγέννων
Έρευνα της GlobalData δείχνει ότι οι καταναλωτές στη Βρετανία θα στραφούν πιο έντονα στις προσφορές και θα κόψουν τα δώρα των Χριστουγέννων
Αν και το κόστος των αγορών στο τελευταίο τρίμηνο της χρονιάς στη Βρετανία αναμένεται να αυξηθεί σε σχέση με πέρυσι κατά 3,4% στα 126 δισ. ευρώ, οι καταναλωτές αναμένεται να αναζητήσουν πιο εντατικά τις προσφορές κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων, ενώ παράλληλα, κάνουν περικοπές στα δώρα που θα ψωνίσουν φέτος.
Όλα αυτά καθώς ο πληθωρισμός στη Βρετανία βρίσκεται στο 9,3% και ψαλιδίζει διαρκώς την αγοραστική δύναμη των πολιτών. «Η αύξηση των τιμών των προϊόντων σημαίνει ότι οι καταναλωτές θα διαθέσουν λιγότερα χρήματα στα ψώνια των Χριστουγέννων και θα μειώσουν τα δώρα που θα κάνουν στους οικείους τους. Πέρυσι κατά τη διάρκεια των γιορτών, οι πολίτες είχαν τη σχετικά άνεση για ψώνια καθώς οι αποταμιεύσεις της πανδημίας ήταν ακόμα διαθέσιμες. Φέτος, που το κόστος ζωής έχει αυξηθεί δραματικά, όπως και τα επιτόκια στα στεγαστικά δάνεια, οι καταναλωτές αναμένεται να είναι πολύ προσεκτικοί στο πού και πόσο θα ξοδέψουν φέτος τα Χριστούγεννα», λέει στον Guardian αναλυτής της GlobalData που έκανε τη σχετική έρευνα.
Η ακρίβεια αναμένεται να φρενάρει και τις online αγορές της Black Friday (24 Νοεμβρίου) οι οποίες υπολογίζεται ότι θα μειωθούν κατά 2% σε σχέση με πέρυσι. Η πτώση οφείλεται εν μέρει και στην άνοδο των τιμών στη διανομή των προϊόντων αλλά και στην άνοδο της επισκεψιμότητας στα φυσικά καταστήματα καθώς η πανδημία έχει τελειώσει.
Η αναθεώρηση των στοιχείων για τις πωλήσεις κατά την εορταστική περίοδο προκλήθηκε από την πτώση των πωλήσεων στα είδη ρουχισμού κατά 1,6% τον Σεπτέμβριο, σε σχέση με τον Αύγουστο. Παραδοσιακά η πτώση στις πωλήσεις σημειωνόταν τον Οκτώβριο καθώς οι καταναλωτές προσπαθούν να είναι φειδωλοί στα έξοδά τους εν όψει Black Friday και Χριστουγέννων.
Από την πλευρά τους, οι έμποροι ειδών ρουχισμού ξεκινούν προσφορές ήδη από το Νοέμβριο αν και οι πωλήσεις δεν ήταν ικανοποιητικές έως τώρα λόγω παρατεταμένης καλοκαιρίας. Παράλληλα, οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ έχουν ξεκινήσει τις online προσφορές τους μια εβδομάδα νωρίτερα από πέρυσι στην προσπάθειά τους να εκμεταλλευθούν τον πιο σφιχτό προϋπολογισμό των νοικοκυριών. «Όταν τα νοικοκυριά ζορίζονται οικονομικά, οι καταναλωτές τείνουν να κάνουν πιο μακροχρόνιο προγραμματισμό των εξόδων τους. Οι παραγγελίες για τα Χριστούγεννα βρίσκονται σε διαρκή άνοδο από τον Αύγουστο μέχρι και σήμερα», διαπιστώνει εκπρόσωπος της αλυσίδας σούπερ μάρκετ, Waitrose.
Παράλληλα, τονίζεται ότι οι αυξήσεις των μισθών και η υποχώρηση του πληθωρισμού αφήνουν μεγαλύτερα ποσά στα ταμεία των νοικοκυριών μετά τις πληρωμές των λογαριασμών και την αγορά των βασικών προϊόντων. Το ποσό αυτό υπολογίζεται στα 252 ευρώ μηνιαίως κατά μέσο όρο αν και δεν μπορούν να μπουν στην ίδια ζυγαριά τα νοικοκυριά των υψηλόμισθων με εκείνα των χαμηλόμισθων. Στα δεύτερα διαπιστώνεται σε ποσοστό 40% ότι οι λογαριασμοί και οι τιμές των βασικών προϊόντων ξεπερνάνε το μηνιαίο εισόδημα και η έρευνα δείχνει ότι τα συγκεκριμένα νοικοκυριά «έμπαιναν μέσα» κάθε εβδομάδα του Σεπτεμβρίου κατά 86 ευρώ, ποσό κατά 25% αυξημένο σε σχέση με πέρυσι.