Φως στο μυστήριο για τη δημιουργία του σύμπαντος - Νέες αποκαλυπτικές εικόνες από το James Webb

«Επανάσταση» της NASA - Οι ελπίδες των επιστημόνων για να απαντηθεί το μέγα ερώτημα «πώς σχηματίστηκε το σύμπαν

Unsplash

Νέες εικόνες από μακρινούς «νεαρούς» γαλαξίες θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην επίλυση του μυστηρίου του πώς σχηματίστηκαν τα αστέρια που μας περιβάλλουν, σύμφωνα με τους επιστήμονες.

Οι νέες εικόνες προέρχονται από το διαστημικό τηλεσκόπιο James Webb της NASA και δείχνουν το τόξο του γαλαξία Cosmic Gems (κοσμικοί πολύτιμοι λίθοι). Επιβεβαιώνουν ότι το φως από αυτόν τον γαλαξία στάλθηκε όταν το σύμπαν ήταν μόλις πριν από 460 εκατομμύρια χρόνια.

Ο γαλαξίας είναι αξιοσημείωτος επειδή δείχνει ένα φαινόμενο που ονομάζεται «βαρυτικός φακός», όταν δηλαδή η καμπυλότητα του χωροχρόνου λειτουργεί σαν μεγεθυντικός φακός. Αυτό δεν έχει παρατηρηθεί σε άλλους γαλαξίες παρόμοιας ηλικίας, και έτσι το τόξο Cosmic Gems προσφέρει μια μοναδική ευκαιρία για πληροφορίες γύρω από τις απαρχές του σύμπαντος.

Χρησιμοποιώντας αυτή τη μεγέθυνση, οι επιστήμονες μπόρεσαν να εξετάσουν τις μικρότερες δομές μέσα σε αυτόν τον βρεφικό γαλαξία. Αυτό που παρατήρησαν είναι ότι έχει πέντε νεαρά ογκώδη αστρικά σμήνη, όπου σχηματίζονται αστέρια.

«Η έκπληξη ήταν απίστευτη όταν ανοίξαμε τις εικόνες του JWST για πρώτη φορά», είπε η Angela Adamo, από το Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης, που ηγήθηκε της έρευνας.

NASA

Το τόξο των Cosmic Gems όπως παρατηρήθηκε από το JWST (ESA/Webb, NASA & CSA, L. Bradley (STScI), A. Adamo (Πανεπιστήμιο της Στοκχόλμης) και η συνεργασία Cosmic Spring)

Οι γαλαξίες προσφέρουν νέες γνώσεις κατά τη διάρκεια της «Εποχής του Επαναπροσδιορισμού». Αυτή σηματοδοτεί μια περίοδο, κατά τα πρώτα δισεκατομμύρια χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη, κατά την οποία το σύμπαν από γεμάτο με ουδέτερο αέριο υδρογόνο έγινε πλήρως ιονισμένο - μια διαδικασία που πιστεύεται ότι καθοδηγήθηκε από τους πρώτους γαλαξίες του σύμπαντος.

Οι ερευνητές λοιπόν ευελπιστούν πως θα μάθουν περισσότερα γι’ αυτή τη διαδικασία, επειδή έρχονται στο φως σημαντικά στοιχεία για το πώς δημιουργήθηκαν τα αστέρια και οι γαλαξίες. Την ίδια ώρα όμως, αυτό εξακολουθεί να είναι σε μεγάλο βαθμό το μυστήριο και ταυτόχρονα μία από τις πιο δύσκολες προκλήσεις που καλούνται να απαντήσουν οι αστρονόμοι.

Ελπίζουν να μάθουν περισσότερα κοιτάζοντας βαθιά στο διάστημα. Επειδή το φως από αυτούς τους μακρινούς γαλαξίες χρειάστηκε τόσο πολύ χρόνο για να φτάσει σε εμάς, μπορεί να επιτρέψει στους επιστήμονες να κοιτάξουν ουσιαστικά πίσω στον χρόνο, βλέποντας το αντικείμενο όταν το φως του χάθηκε.

Το φως από τους πρόσφατα εξετασθέντες γαλαξίες έχει περάσει από έναν από αυτούς τους βαρυτικούς φακούς στον «δρόμο» προς τη Γη. Ως εκ τούτου, οι επιστήμονες θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν το τηλεσκόπιο Webb για να δουν τον μακρινό γαλαξία με λεπτομέρεια – παρά το γεγονός ότι προέρχεται από μόλις 460 εκατομμύρια χρόνια μετά τη Μεγάλη Έκρηξη, μόλις το 3% της τρέχουσας ηλικίας του.

Τελικά, τα αστρικά σμήνη που φαίνονται στις νέες εικόνες θα συνεχίσουν να γίνονται «σφαιρικά» σμήνη, από αυτά που έχουμε δει πιο κοντά μας. Οι επιστήμονες ελπίζουν να κατανοήσουν αυτή τη διαδικασία και ταυτόχρονα το πώς συνεχίζει να σχηματίζει τα αστέρια και τους γαλαξίες που μας περιβάλλουν.

«Ήταν απίστευτο να βλέπεις τις εικόνες JWST του τόξου Cosmic Gems και να συνειδητοποιήσεις ότι κοιτούσαμε αστρικά σμήνη σ’ έναν τόσο νεαρό γαλαξία», είπε ο καθηγητής Adamo. «Παρατηρούμε σφαιρικά σμήνη γύρω από τοπικούς γαλαξίες, αλλά δεν ξέρουμε πότε και πού σχηματίστηκαν. Οι παρατηρήσεις στο τόξο Cosmic Gems μας άνοιξαν ένα μοναδικό παράθυρο στα έργα των βρεφικών γαλαξιών».

Το έργο περιγράφεται σ’ ένα νέο έγγραφο που δημοσιεύτηκε στο Nature.

*Με πληροφορίες από independent