Οι Έλληνες εφοπλιστές ζητούν επιπλέον προνόμια από την κυβέρνηση
Νέα επίθεση στα εργασιακά δικαιώματα των ναυτεργατών προαναγγέλλουν οι Έλληνες εφοπλιστές, καλώντας παράλληλα την κυβέρνηση, όχι μόνο να διατηρήσει, αλλά να επεκτείνει το ήδη σκανδαλώδες πλαίσιο των δεκάδων φοροαπαλλαγών και άλλων ευνοϊκών ρυθμίσεων που απολαμβάνουν.
Στο προλογικό σημείωμα της ετήσιας έκθεσης της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών για το 2014-2015, ο πρόεδρος Θεόδωρος Βενιάμης διατυπώνει τις απαιτήσεις του εφοπλιστικού κεφαλαίου από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-Ανεξάρτητων Ελλήνων, στη γνωστή αδιάλλακτη γραμμή του «δεν πληρώνω».
Ο κ. Βενιάμης επισημαίνει πως «με δεδομένες τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει σήμερα η παγκόσμια ναυτιλία εξαιτίας της συνεχιζόμενης ανισσοροπίας μεταξύ προσφοράς και ζήτησης αλλά και της αβεβαιότητας ως προς το ρυθμό ανάπτυξης των θαλάσσιων μεταφορών το επόμενο διάστημα καθίσταται επιτακτική η διαφύλαξη και η περαιτέρω ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του ελληνόκτητου στόλου, ώστε να παραμείνει βιώσιμος».
Επομένως, θεωρεί απαραίτητο να διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα στον πυρήνα της ναυτιλιακής πολιτικής όχι μόνο σε εθνικό αλλά και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, καθώς όπως λέει «οι θετικές προϋποθέσεις που έχει η ελληνική ναυτιλία απαιτείται να συμπληρωθούν με ανταγωνιστικούς οικονομικούς όρους εργασίας, σύμφωνους με τα κρατούντα στην παγκόσμια ναυτιλία και τη διεθνή ναυτεργατική νομοθεσία».
Το μήνυμα των εφοπλιστών προς την ελληνική κυβέρνηση είναι διττό: από τη μία, να μην προχωρήσει σε νομοθετικές αλλαγές στην κατεύθυνση της αρχής της ισότητας όλων απέναντι στην κατανομή των φορολογικών βαρών, όπως πρόσφατα δήλωσε η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών, Νάντια Βαλαβάνη, αναφερόμενη σε δημοσιεύματα για δήθεν υπαναχώρηση του ΣΥΡΙΖΑ από θέσεις του για τη φορολόγηση του εφοπλιστικού κεφαλαίου.
Από την άλλη, απαιτούν περαιτέρω διάλυση των εργασιακών δικαιωμάτων των Ελλήνων ναυτικών, τη στιγμή που η κυβέρνηση δίνει μάχη για την επαναφορά των Συλλογικών Συμβάσεων Εργασίας και του πλαισίου προστασίας των εργαζομένων. Αφού οι προηγούμενες κυβερνήσεις έκαναν δώρο στους εφοπλιστές την κατάργηση της ποσόστωσης των Ελλήνων ναυτικών στη σύνθεση των πληρωμάτων, τους υποχρεώνουν ήδη σε μισθούς πείνας και συνθήκες «μαύρης» εργασίας, τώρα ζητούν και νομοθετική κάλυψη για να συνεχίσουν την άκρατη εκμετάλλευση των ναυτεργατών.
Η «συμπλήρωση» με «ανταγωνιστικούς οικονομικούς όρους εργασίας» σημαίνει ότι ακόμα και το 25% των ναυτεργατών που απέμειναν να εργάζονται στα υπό ελληνική σημαία πλοία και έχουν συγκροτημένα δικαιώματα (δηλαδή Συλλογική Σύμβαση Εργασίας και κοινωνική ασφάλιση), θα πρέπει να δουλεύουν και αυτοί σε καθεστώς «μαύρης» ανασφάλιστης εργασίας, όπως συμβαίνει με το υπόλοιπο 75% των ναυτεργατών, δηλαδή σε συνθήκες όπως στα ανασφάλιστα πλοία.
Κατά τα άλλα, ο κ. Βενιάμης υποστηρίζει ότι η ναυτιλία μπορεί να βοηθήσει «στην αντιμετώπιση του προβλήματος της ανεργίας που κλονίζει τον κοινωνικό ιστό, με την προσφορά θέσεων εργασίας επί των πλοίων σε Έλληνες», παραβλέποντας ποιος οδήγησε στην ανεργία 15.000 ναυτεργάτες ή ποιος ευθύνεται για τη «μαύρη τρύπα» στο ΝΑΤ, με το οργανικό του έλλειμμα να φθάνει το 1 δισ. ευρώ, έχοντας πολλαπλές επιπτώσεις σε συντάξεις, ιατροφαρμακευτική περίθαλψη, επιδόματα Πρόνοιας, ναυτική εκπαίδευση κτλ.
Από το στόχαστρο των εφοπλιστών δεν ξεφεύγει ούτε η ναυτική εκπαίδευση. Στο ίδιο κείμενο, ο κ. Βενιάμης χαρακτηρίζει αναγκαιότητα τη «λειτουργία ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, παράλληλα με τις δημόσιες Ναυτικές Ακαδημίες, προκειμένου να υπάρξει η δυνατότητα παραγωγής μεγαλύτερου αριθμού αξιωματικών, ένα επάγγελμα με παρόν αλλά και άκρως θετικό εργασιακό μέλλον». Αυτό που δεν εξηγεί ο πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, αφού –όπως ισχυρίζεται- δεν επαρκούν οι Έλληνες αξιωματικοί, άρα χρειάζονται ιδιωτικές σχολές, είναι γιατί το μεγαλύτερο πρόβλημα των σπουδαστών στις δημόσιες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού της χώρας είναι η δυσκολία να βρουν «μπάρκο» για το εκπαιδευτικό τους ταξίδι, με αποτέλεσμα να καθυστερούν τις σπουδές τους.
Το γεγονός ότι η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει στην πρώτη θέση διεθνώς, οφείλεται κατά μεγάλο μέρος στις προκλητικές φοροαπαλλαγές που απολαμβάνουν, καθώς και στη διάλυση του εργασιακού πλαισίου των Ελλήνων ναυτικών. Ταυτόχρονα, αποδεικνύει τις πραγματικές δυνατότητες συνεισφοράς στην εθνική οικονομία -για παράδειγμα αναφέρεται στην έκθεση η αύξηση κατά 9,04% του ναυτιλιακού συναλλάγματος- αν φορολογούνταν όπως οι υπόλοιπες επιχειρήσεις. Ωστόσο, η περιβόητη προαιρετική εισφορά των 420 εκατ. ευρώ για τα έτη 2013-2016 είναι καταφανώς αναντίστοιχη αυτών των δυνατοτήτων αλλά και βαθιά άδικη για τον ελληνικό λαό. Δυστυχώς, όμως, οι εφοπλιστές φαίνεται πως δεν έχουν αντιληφθεί ακόμη την απαίτηση της κοινωνίας για δικαιοσύνη και ισονομία και συνεχίζουν το βιολί τους...