Φορολογία 29% από το πρώτο ευρώ στους επαγγελματίες και μόλις 0,048% για τους εφοπλιστές
Ο κόμπος της φορολογικής αδικίας έχει φτάσει στο... χτένι. H κυβέρνηση δεν έχει ακόμα αντιληφθεί την αρνητική ανάδραση που θα έχει η έλλειψη πολιτικού θάρρους (από την πλευρά της) να πραγματοποιήσει αυτά που υποσχέθηκε στον ελληνικό λαό.
ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΟΥΣ ΦΙΓΟΥΡΑΡΟΥΝ ΣΤΙΣ ΛΙΣΤΕΣ ΤΩΝ ΠΙΟ ΠΛΟΥΣΙΩΝ ΑΝΘΡΩΠΩΝ ΤΟΥ ΠΛΑΝΗΤΗ ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΔΙΝΟΥΝ... ΔΕΚΑΡΑ ΤΣΑΚΙΣΤΗ ΓΙΑ ΤΗ ΧΩΡΑ ΤΟΥΣ
Την ώρα που το υπουργείο Οικονομικών αναζητά χρήματα για να κλείσει την πρώτη και τη δεύτερη αξιολόγηση (που θα έρθει τον επόμενο Νοέμβριο), την ώρα που ο κίνδυνος του κουρέματος καταθέσεων είναι κάτι παραπάνω από υπαρκτός, η ελληνική εφοπλιστική κοινότητα όχι μόνο δεν βοηθά στην ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας, αλλά δεν κάνει απολύτως τίποτα να μειώσει τα ποσοστά της ανεργίας που μαστίζουν τη χώρα.
Καμία επένδυση στην Ελλάδα, καμία πρόθεση στο άνοιγμα νέων θέσεων εργασίας.
Κι αν αυτό δεν σας λέει τίποτα, τότε ίσως να σας λέει κάτι το γεγονός ότι ενώ ο μέσος Έλληνας επαγγελματίας φορολογείται με ποσοστό 29% από το πρώτο ευρώ, η ευγενής τάξη των εφοπλιστών φορολογείται με ποσοστό 0,048%.
Αυτή είναι η αναδιανομή του πλούτου εις την οποία θα προέβαινε η κυβέρνηση της Αριστεράς;
Θυμίζουμε για την Ιστορία τι έλεγε ο ΣΥΡΙΖΑ όταν ήταν στην αντιπολίτευση.
Ο σημερινός υπουργός Ναυτιλίας, ο κ. Δρίτσας, όταν ήταν στην αντιπολίτευση είχε ξεκαθαρίσει ότι η ελληνική ναυτιλία, «ως ο πλέον επιτυχημένος κλάδος της χώρας, θα αναλάβει το μεγαλύτερο βάρος για να ξεπεραστεί η παρούσα οικονομική κρίση».
Σαφής ήταν βεβαίως και η άποψη του Θοδωρή Δρίτσα για τη φορολογική πολιτική που ισχύει για τη ναυτιλία, την οποία έχει καταθέσει επισήμως στη Βουλή: «Η φορολογία με βάση το tonnage δεν συγκεντρώνει παραπάνω από 80 εκατομμύρια ετησίως, ποσό δηλαδή μικρότερο από τα παράβολα των μεταναστών. Και μπροστά σε αυτές τις συνθήκες που ζει η χώρα μας και ο ελληνικός λαός, στην κραυγαλέα εύνοια και στην κραυγαλέα παραβίαση του Συντάγματος που λέει ότι όλοι οι Έλληνες πολίτες συμμετέχουν στα δημόσια βάρη ανάλογα με τις δυνάμεις τους, ερχόμαστε να δούμε ποιες είναι οι πραγματικές δυνατότητες και η φοροδοτική ικανότητα του ελληνικού εφοπλιστικού κεφαλαίου για να συνεισφέρει σε αυτήν την κρίση».
Δείτε την δήλωση του κ. Δρίτσα πριν γίνει υπουργός και φίλος των εφοπλιστών:
Το 2012 το έγκυρο ειδησεογραφικό πρακτορείο Bloomberg αποκάλυπτε ότι οι Έλληνες εφοπλιστές είχαν βγάλει, μόνο την προηγούμενη δεκαετία, κέρδη περισσότερα από 175 εκατομμύρια δολάρια και μάλιστα αφορολόγητα.
Αφορμή για το δημοσίευμα αυτό ήταν η κρίση στην Ελλάδα που ήδη βρισκόταν στον τρίτο χρόνο και για την οποία οι κυβερνήσεις και οι δανειστές ξεζούμιζαν τους Έλληνες πολίτες.
Όλους; Όχι όλους φυσικά. Υπάρχει μια ειδική κατηγορία που εξαιρείται προκλητικά. Ακόμη και σήμερα, που η χώρα βιώνει το τρίτο και σκληρότερο μνημόνιο που ψήφισε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ. Το μνημόνιο που καταργεί το ΕΚΑΣ για μια μερίδα πολιτών, που αυξάνει τον ΦΠΑ στο 24% προκαλώντας την αντίδραση ακόμη και του Βόλφγκανγκ Σόιμπλε.
Αυτή η ίδια κυβέρνηση ανερυθρίαστα ενημερώνει τον ελληνικό λαό ότι όλοι μαζί οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν πληρώσει συνολικό φόρο λιγότερο από 45 εκατομμύρια ευρώ για την τριετία 2013 - 2015.
Αναλυτικά, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Τρύφων Αλεξιάδης παραδέχθηκε εγγράφως ότι οι εισπράξεις από τον φόρο των πλοίων ανήλθαν σε:
• 14.013.519,90 ευρώ το 2013,
• 13.154.712,39 ευρώ το 2014 και
• 17.617.781,18 ευρώ το 2015.
Επίσης, με βάση τα ίδια στοιχεία, με βάση το συνυποσχετικό οικειοθελούς φορολόγησης εφοπλιστών, το 2014 οι εισπράξεις ανήλθαν σε 40.546.161,35 ευρώ και το 2015 ανήλθαν σε 45.430.869,71 ευρώ.
Δηλαδή, οι Έλληνες εφοπλιστές στο σύνολό τους πλήρωσαν λιγότερα από 130 εκατομμύρια ευρώ για μια τριετία την ώρα που κερδίσουν δεκάδες χιλιάδες ευρώ κάθε ημέρα από το κάθε ένα από τα 4.000 καράβια τους.
Δηλαδή, σε απλή αριθμητική, οι εφοπλιστές κερδίζουν έως και 250 εκατομμύρια ευρώ κάθε ημέρα και πληρώνουν περίπου 120.000 ευρώ. Δηλαδή, την ώρα που κάθε Έλληνας επαγγελματίας φορολογείται με ποσοστό 29% από το πρώτο ευρώ αυτοί φορολογούνται με 0,048%.
ΠΩΣ ΠΑΝΕ ΟΙ ΔΟΥΛΕΙΕΣ
Οι Έλληνες εφοπλιστές δεν επηρεάζονται από την κρίση. Και πώς να συμβεί αυτό άλλωστε καθώς όταν όλοι οι άλλοι επιχειρηματίες πληρώνουν φόρους, ΦΠΑ και προκαταβολές κερδών αυτοί βρίσκονται με εκατοντάδες αφορολόγητα εκατομμύρια στα χέρια και κάνουν business.
Σε 4.092, συνολικής χωρητικότητας 320.597.574 τόνων (DWT), ανέρχονται τα πλοία ελληνικών συμφερόντων από 23/02/2016, σύμφωνα με έκθεση της «Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας», του Λονδίνου, (GSCC- Committee).
Σε σύγκριση με τα δεδομένα του προηγούμενου έτους, το επίπεδο αυτό αντιπροσωπεύει αύξηση κατά 35 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 6.141.123 DWT.
Να σημειωθεί ότι στα στοιχεία αυτά περιλαμβάνονται και 347 πλοία, διαφόρων κατηγοριών, που βρίσκονται υπό παραγγελία σε ναυπηγεία.
Την ίδια ώρα φυσικά, τα υπό ελληνική σημαία πλοία μειώθηκαν κατά 30 στα 809 πλοία.
ΤΑ ΠΛΟΙΑ ΞΗΡΟΥ ΦΟΡΤΙΟΥ
Και στο ξηρό φορτίο ο ελληνικών συμφερόντων στόλος είναι πρωταγωνιστής. Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες ελέγχουν το 15,2% των πλοίων που αποτελούν τον παγκόσμιο στόλο των φορτηγών και το 15,1% της χωρητικότητας. Διοικούν στόλο από συνολικά 1.752 πλοία επί συνόλου 11.555 του παγκόσμιου στόλου.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services, οι Έλληνες με ισχυρούς στόλους από φορτηγά πλοία είναι με βάση τον αριθμό πλοίων που διαχειρίζονται:
• Πέτρος Παππάς με την Star Bulk με 77 πλοία
• Αγγελική Φράγκου με τη Navios με 71 πλοία
• Πήτερ Γεωργιόπουλος με την Genmar-Genco και 70 πλοία
• Γιώργος Οικονόμου με την Cardif και την Dryships με 56 πλοία
• Γιάννης Αγγελικούσης με 47 φορτηγά πλοία
• Συμεών Παληός με την Diana Shipping με 43 πλοία
• Θοδωρής Βενιάμης με την Golden Union και 39 φορτηγά
• Μάρκος Νομικός με την Nomikos A.M. Transworld Maritime με 37 πλοία
• Πόλυς Βάσου Χατζηιωάνννου με την Safe Bulkers και 36 φορτηγά πλοία
• Μιχάλης Γκιόκας με την Navarone Sa και 35 πλοία.
Όσο αφορά τις παραγγελίες για ναυπηγήσεις φορτηγών πλοίων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Marine Information Services, στην πρώτη 5άδα βρίσκουμε τους Πέτρο Παππά με 12 συμβόλαια, Όμιλο Λασκαρίδη με 11, τον Θοδωρή Βενιάμη με 12, τον Πόλυ Βάσου Χατζηιωάννου με 8 και τον Μιχάλη Μποδούρογλου με 5 όσα και ο Όμιλος Αγγελικούση.
ΤΑ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΦΟΡΑ
Την ίδια ώρα, σε ευκαιρία για τους πλοιοκτήτες εξελίσσεται η πτώση των τιμών του πετρελαίου, σύμφωνα με το Bloomberg. Με τον Οργανισμό Πετρελαιοεξαγωγικών Κρατών (ΟΠΕΚ) να απέχει από τον καθορισμό ανώτατων ορίων στην παραγωγή σε μια προσπάθεια να αυξήσει το μερίδιό του στην αγορά, τα πλοία που μπορούν να μεταφέρουν έως και 2 εκατ. βαρέλια σε κάθε ταξίδι βρίσκονται σε μεγάλη ζήτηση προκειμένου να μεταφέρουν αργό από τη Μέση Ανατολή στην Ασία και τη Βόρεια Αμερική. Ενώ οι τιμές του πετρελαίου υποχώρησαν κατά 35% περίπου το 2015, ο μέσος όρος κερδών για αυτά τα πλοία ανήλθε στα 67.366 δολάρια την ημέρα, το υψηλότερο επίπεδο τουλάχιστον από το 2009, σύμφωνα με τον Clarkson, το μεγαλύτερο ναυλομεσιτικό οίκο στον κόσμο.
«Τα άστρα τώρα μας ευνοούν», δήλωσε ο Νικόλας Τσάκος, διευθύνων σύμβουλος της Tsakos Energy Navigation σε συνέντευξή του στο Bloomberg, προσθέτοντας ότι η υποχώρηση των τιμών του πετρελαίου πιθανόν να ενισχύσει τη ζήτηση την επόμενη χρονιά.
Οι αναλυτές προβλέπουν πως αυτός ο ρυθμός ανάπτυξης θα διατηρηθεί για περίπου τους ίδιους λόγους που κάποιοι εμφανίζονται απαισιόδοξοι σε σχέση με την τιμή του πετρελαίου. Ο ΟΠΕΚ δεν δείχνει τάσεις αντιστροφής της στρατηγικής του, ενώ το Ιράν έχει ήδη παρουσιάσει τα σχέδιά του για αύξηση των εξαγωγών μόλις αρθούν οι διεθνείς κυρώσεις σε βάρος της χώρας. Παράλληλα, οι ΗΠΑ μόλις κατήργησαν το όριο για τις εξαγωγές.
Σύμφωνα με τον Τσάκο, το γεγονός ότι τα επίγεια αποθέματα βρίσκονται ήδη σε επίπεδα ρεκόρ θα μπορούσε να σημαίνει ότι περισσότερα βαρέλια αργού θα αποθηκευθούν εν τέλει στα πλοία, αυξάνοντας περαιτέρω τα κέρδη.
ΚΕΡΔΗ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΙΡΑΝ
Παράλληλα, με την άρση του εμπάργκο κατά του Ιράν ανοίγει ξανά ο δρόμος για νέα κέρδη και οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες είναι ήδη έτοιμες. Το ενδιαφέρον των Ιρανών για τις ελληνικών συμφερόντων εταιρείες με δεξαμενόπλοια δεν είναι τυχαίο αφού οι Έλληνες ελέγχουν το 27% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων, ενώ σύμφωνα με τους αναλυτές ο στόλος δεξαμενόπλοιων των Ελλήνων εφοπλιστών αυξάνει με ετήσιο ρυθμό 7%, και ξεπερνάει τα 130 εκατομμύρια τόνους.
Περίπου το 50% της αύξησης της χωρητικότητας ελληνικών συμφερόντων από το 2005, οπότε ήλεγχαν το 21% του παγκόσμιου στόλου, αποδίδεται στην απόκτηση πλοίων VLCC (Very Large Crude Carrier) που είναι τα μεγαλύτερου μεγέθους δεξαμενόπλοια πάνω από 300.000 τόνους.
Τα τελευταία εννιά χρόνια οι Έλληνες απέκτησαν από δεύτερο χέρι, τη second hand αγορά, καθαρή χωρητικότητα 10,6 εκατομμυρίων τόνων.
ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΟΙ
Και ενώ όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν ότι τα κέρδη των Ελλήνων εφοπλιστών όχι μόνον είναι τεράστια, αλλά τα τελευταία χρόνια αυξάνονται συνεχώς, οι ίδιοι απειλούν να μεταφέρουν τις επιχειρήσεις τους από την Ελλάδα, εάν αλλάξει το φορολογικό τους καθεστώς, και άρα να μείνουν άνεργοι 60.000 εργαζόμενοι.
Και πως «δικαιολογούν» την άρνησή τους; «Η ναυτιλία είναι μία υπεράκτια βιομηχανία, και κάθε πράξη εναντίον της είναι σαν να πυροβολείς το πόδι σου», αναφέρει στο Bloomberg ο Ted Πετρόπουλος, ιδρυτής της Petrofin Research, ενώ από τη μεριά του ο πρόεδρος της DryShips, Γιώργος Οικονόμου, τονίζει πως είναι «εντελώς αδιάφορος» για τις ενδεχόμενες αλλαγές στη φορολογική απαλλαγή. «Εγώ δεν ανησυχώ καθόλου», δηλώνει και συμπληρώνει: «Το εταιρικό μου γραφείο μπορεί να είναι οπουδήποτε στον κόσμο, κι έτσι θα χάσουν ένα ποσοστό του ΑΕΠ».
«Δεν μπορείς να λες στους πλοιοκτήτες που έχουν ένα βαθμό φορολογικής ασυλίας σε όλο τον κόσμο "θα σε φορολογήσω". Ναι, σίγουρα. Βρες με πρώτα», σημειώνει ο Βίκτωρ Ρέστης.
Χαρακτηριστικά είναι και τα όσα είχε δηλώσει σχετικά ο πρόεδρος της Paragon Shipping Μιχαήλ Μποδούρογλου, ο οποίος θεωρεί ότι «αν αρχίσουν να επισκέπτονται τις ναυτιλιακές εταιρείες εφοριακοί, τότε αυτές οι επιχειρήσεις θα πάψουν να είναι τόσο παραγωγικές όσο σήμερα αφού θα χάσουν το "προνόμιο" της μη αλληλεπίδρασής τους με το ελληνικό κράτος».
ΚΥΒΕΡΝΗΣΕΙΣ ΜΙΚΡΩΝ ΚΑΙ ΑΒΟΥΛΩΝ
Και την ίδια ώρα οι κυβερνώντες ούτε καν ψελλίζουν πλέον. Παρά το γεγονός ότι ακόμη και εκπρόσωποι των δανειστών, όπως ο πρόεδρος της Κομισιόν Ζαν Κλοντ Γιούνκερ, έχει εκφράσει την απορία του για την ασυλία που έχουν ακόμη οι Έλληνες εφοπλιστές ακόμη και την ώρα που καταρρέει η Ελλάδα ψάχνοντας και το τελευταίο ευρώ.
Φτάνουμε μάλιστα στο σημείο να ερωτάται η κυβέρνηση ποια είναι τα φορολογικά έσοδα από ναυτιλιακές off shore στην Ελλάδα από το 2009 έως το 2015 αλλά και ποιες είναι οι βεβαιωμένες ανεξόφλητες οφειλές των εφοπλιστών προς τη ΔΟΥ Πειραιά.
Και να απαντά χωρίς ντροπή ο αρμόδιος αναπληρωτής υπουργός:
Ως προς τις εξωχώριες, στο φορολογικό μητρώο καταγράφονται και παρακολουθούνται, σύμφωνα με τις σχετικές διατάξεις, οι επιχειρήσεις με Έδρα την Αλλοδαπή προκειμένου να συναλλαχθούν ή να δραστηριοποιηθούν επιχειρηματικά στην ελληνική επικράτεια ανάλογα με τον σκοπό ή τη δραστηριοποίησή τους και κατηγοριοποιούνται κατά περίπτωση σε αντίστοιχες Νομικές Μορφές. Προκειμένου λοιπόν να απαντήσει στο ερώτημα, το υπουργείο Οικονομικών πρέπει να λάβει περαιτέρω διευκρινίσεις σχετικά με τα κριτήρια στα οποία ανταποκρίνεται ο χαρακτηρισμός off shore για τις επιχειρήσεις των συγκεκριμένων Αλλοδαπών Νομικών Προσώπων και Οντοτήτων, όπως επισημαίνει στο έγγραφό του ο αναπληρωτής υπουργός.
Ως προς το αίτημα να κατατεθούν στοιχεία για τις βεβαιωμένες και ανεξόφλητες οφειλές των εφοπλιστών στη ΔΟΥ Πειραιά, το υπουργείο απαντά ότι δεν μπορεί να αντληθούν να στοιχεία με μόνο το συγκεκριμένο κριτήριο.
Είναι προφανές ότι αυτό το άδικο καθεστώς δεν μπορεί να συνεχιστεί.
Ούτε βεβαίως το «κρυφτούλι» της κυβέρνησης με τους εφοπλιστές.
Η κάλυψη που τους παρέχει και η σημερινή πολιτική εξουσία θα καταπέσει πολύ σύντομα. Το Newsbomb.gr στο πλαίσιο των ερευνών που έχει ανοίξει, θα αρχίσει πλέον να «εκθέτει» όλη την αλήθεια για έναν έναν τους Έλληνες πλοιοκτήτες που εξακολουθούν εν μέσω κρίσης να πλουτίζουν και να διάγουν προκλητικά πολυτελή βίο.
Ακόμα πιο προκλητικό είναι ότι ορισμένοι εξ αυτών καταφέρνουν και κυκλοφορούν ελεύθεροι παρά το γεγονός ότι τα ονόματά τους φιγουράρουν στις πρώτες σειρές των λιστών με τους φοροφυγάδες.