«Γδέρνουν» με φόρους τους Έλληνες - Ασυλία οι εφοπλιστές
Οι Έλληνες είναι «πρωταθλητές» στις αυξήσεις φορολογίας και ασφαλιστικών επιβαρύνσεων για το 2016 μεταξύ των 35 κρατών-μελών του ΟΟΣΑ (ετήσια έκθεση Taxing Wages).
ΜΕΛΕΤΗ ΑΠΟΔΕΙΚΝΥΕΙ ΜΕ ΑΔΙΑΣΕΙΣΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΩΔΩΣ ΕΥΝΟΪΚΟ ΦΟΡΟΛΟΓΙΚΟ ΚΑΘΕΣΤΩΣ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ΕΦΟΠΛΙΣΤΩΝ
Του Σπύρου Πάνου
Όλοι οι Έλληνες; Όχι! Μια ολιγάριθμη ομάδα, οι εφοπλιστές, χαίρουν προνομιακής μεταχείρισης που αγγίζει τα όρια της φορολογικής ασυλίας...
Όπως αποκαλύπτει ο οικονομολόγος-νομικός και πρώην στέλεχος της Εθνικής Τράπεζας, Μιχάλης Καχρής, στη μελέτη που εξέδωσε πρόσφατα, με αδιάσειστα στοιχεία, δείχνει το ιδιαίτερο ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς που απολαμβάνουν οι Έλληνες εφοπλιστές.
Σύμφωνα με στοιχεία των συναρμόδιων υπουργείων και με βάση το αποκαλούμενο «Συνυποσχετικό Οικειοθελούς Φορολόγησης» που βρίσκεται σε ισχύ με νόμο από το 2014, τα φορολογικά έσοδα από τις ναυτιλιακές εταιρείες έφτασαν τα 40.546.161,35 ευρώ και για το 2015 τα 45.430.869,71 ευρώ. Δηλαδή, σημείωσαν αύξηση της τάξης των 4.884.708 ευρώ. Επίσης από τον αυτοτελή φόρο πλοίων το 2013 τα φορολογικά έσοδα ήταν 14.013.519,90 ευρώ, το 2014 υποχώρησαν στα 13.154.712,39 ευρώ και το 2015 σε 17.617.781,18 ευρώ.
Και όλα τα παραπάνω όταν τα κέρδη των Ελλήνων εφοπλιστών εκτιμώνται σε 149 εκατ. δολάρια το πρώτο τρίμηνο του 2015 (πηγή EFOPLISTES NEWS) ή σε 175 δισ. δολάρια την τελευταία δεκαετία (πηγή Πρακτορείο Bloomberg).
Όπως δε επισημαίνει ο διακεκριμένος οικονομολόγος, παρατηρείται το εξής παράδοξο: η φορολογία που καταβάλλουν οι ναυτικοί είναι τετραπλάσια αυτής που καταβάλλουν τα πλοία στα οποία εργάζονται ως αξιωματικοί ή και ως κατώτερα πληρώματα...!
Ειδικότερα, οι ναυτικοί τα προηγούμενα χρόνια φορολογούνταν με 6% οι αξιωματικοί και 3% τα κατώτερα πληρώματα. Αμέσως μετά το μνημόνιο, οι φορολογικοί συντελεστές για τους μεν αξιωματικούς έφτασαν στο 15%, για τα δε κατώτερα πληρώματα στο 10% (εγκύκλιος του Υπουργείου Οικονομικών Π.Ο.Λ. 1084/8-4-2015).
Έτσι, σύμφωνα με κατατιθέμενα στοιχεία του Υπουργείου Οικονομικών στη Βουλή, η φορολογία των ναυτικών ανήλθε στα 57 εκατ. ευρώ για το 2013 ενώ βάσει του κρατικού προϋπολογισμού του 2012 (στοιχεία 2013) το Δημόσιο εισέπραξε από τη φορολογία των πλοίων 14 εκατ. ευρώ!
Η σκανδαλώδης ευνοϊκή φορολογική μεταχείριση των Ελλήνων εφοπλιστών στηρίζεται στο ελληνικό φορολογικό σύστημα για τα εισοδήματα της Εμπορικής Ναυτιλίας και ειδικότερα στον αποκαλούμενο «φόρο επί της χωρητικότητας» (tonnage tax).
Ο φόρος επί της χωρητικότητας του πλοίου, ουσιαστικά δεν αποτελεί φόρο, αλλά μάλλον μια μέθοδο για τον προσδιορισμό του –πλασματικού- φορολογητέου εισοδήματος.
Στην ίδια μελέτη, ο κ. Καχρής παρατηρεί ότι ο κλάδος της Ναυτιλίας σε αντίθεση με άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας (φυσικών προσώπων και εταιρειών που δραστηριοποιούνται στην ξηρά) δεν υπόκειται σε φόρους επί του εισοδήματος και των κερδών αλλά σε ετήσιο φόρο επί των πλοίων, ο οποίος πάλι είναι συνάρτηση της χωρητικότητας και της ηλικίας τους. Για να καταδείξει μάλιστα ο κ. Καχρής (που είναι και πρώην μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Οικονομικού Επιμελητήριου Ελλάδας) την προκλητική φορολογική εύνοια των Ελλήνων εφοπλιστών παραθέτει τον παρακάτω πίνακα:
Δηλαδή με τον φόρο επί του πλοίου εξαντλείται κάθε άλλη φορολογική υποχρέωση ενώ οι περισσότεροι Έλληνες πλοιοκτήτες ως φυσικά πρόσωπα ζουν εκτός Ελλάδας και δραστηριοποιούνται ως μέτοχοι σε ναυτιλιακές εταιρείες με έδρα διάφορα σημεία του πλανήτη.
Ενόψει της κατάθεσης των φετινών φορολογικών δηλώσεων για το προηγούμενο οικονομικό έτος (2016), και στον απόηχο των βογγητών από τη φορολογική λαίλαπα που υφίσταται η συντριπτική πλειοψηφία των κατοίκων της Ελλάδας, οι μόνοι Έλληνες που εξακολουθούν να ζουν «Φορολογική Ανάσταση» είναι οι εφοπλιστές.