Ο Κώδικας των δισεκατομμυρίων, η Καρολίν της EBA και η Ελληνοτεχνική
Το Newsbomb.gr μέσα από τη στήλη «Over the Counter», φιλοδοξεί να προσφέρει στους αναγνώστες του μια σταθερή πηγή πληροφόρησης για τα τεκταινόμενα στο οικονομικό, επιχειρηματικό και χρηματιστηριακό παρασκήνιο της χώρας.
Η Καρολίν της EBA
«Γκάζια» στα τμήματα κανονιστικής συμμόρφωσης των ευρωπαϊκών τραπεζών – των ελληνικών συμπεριλαμβανομένων – έβαλε η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή (ΕΒΑ), αναθεωρώντας τις διαδικασίες που θα πρέπει να ακολουθούν για να αντιμετωπίζουν ρίσκα σχετικά με το ξέπλυμα χρήματος. Με τις κατευθύνσεις που εξέδωσε προχθές 1η Μαρτίου 2021, η EBA ενισχύει τις απαιτήσεις για τις αξιολογήσεις κινδύνων για φυσικά και νομικά πρόσωπα, ζητά προσοχή από τις τράπεζες στον εντοπισμό των πραγματικών δικαιούχων εταιρειών, ζητά τη χρήση συγκεκριμένης τεχνολογίας για την επαλήθευση της ταυτότητας των πελατών των ιδρυμάτων και συνιστά αυξημένη δέουσα επιμέλεια στις περιπτώσεις πελατών που προέρχονται από τρίτες χώρες υψηλού κινδύνου. Αλλά η Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή δεν στάθηκε μόνον σε αυτά. Διεύρυνε την εποπτική της βεντάλια και σε συναλλαγές που αφορούν σε πλατφόρμες crowdfunding και σε συναλλαγές μέσω κρυπτονομισμάτων, δίνοντας αυστηρές οδηγίες για την μεταχείριση (και την παρακολούθησή) τους. Πίσω από την αναβάθμιση των οδηγιών της ΕΒΑ για το ξέπλυμα χρήματος βρίσκεται η επικεφαλής της σχετικής διεύθυνσης, Καρολίν Γκάρντνερ. Πρόκειται για στέλεχός που υπηρετεί ήδη έξι χρόνια στην Ευρωπαϊκή Τραπεζική Αρχή, ενώ πριν είχε εργαστεί στην Βρετανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και στη Διεθνή Διαφάνεια. Η Γκάρντνερ είχε προ τριμήνου τηλεδιασκέψεις με τους επικεφαλής κανονιστικής συμμόρφωσής των ελληνικών τραπεζών, αλλά και με τη διεύθυνση εποπτείας της Τράπεζας της Ελλάδος. Και όπως μαθαίνουμε, δεν χάρισε κάστανα.
Περί risk management
Η Ελληνοτεχνική, η κατασκευαστική εταιρεία του Νικόλαου Πανδή, έχει πολυετή παρουσία στην ελληνική αγορά. Στα διοικητικά της εταιρείας έχει εισέλθει πλέον και η «νέα γενιά», ήτοι ο Χαράλαμπος Πανδής (Μπάμπης) ιός του Νίκου, ο οποίος είναι και fund manager. Για όσους δεν το γνωρίζουν η Ελληνοτεχνική έχει εμπλακεί σε έργα όπως το Μέγαρο Μουσικής, το πρώην εργοστάσιο ΦΙΞ, το Εθνικό Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, η Λυρική Σκηνή Κέρκυρας, κ.α.. Πως και θυμηθήκαμε την Ελληνοτεχνική; Διότι στις τελευταίες της οικονομικές καταστάσεις, αναφερόμενη στους πιθανούς κινδύνους που θα μπορούσαν να επηρεάσουν την οικονομική της ανάπτυξη εστίασε στα εξής: 1) Ανατροπή στη βελτιούμενη πορεία των σχέσεων μεταξύ της χώρας μας και της Ε.Ε. (ο κίνδυνος μη πιθανός). 2) Αναταραχή στη διεθνή οικονομία και στις διεθνείς σχέσεις. 3) Πολεμική εμπλοκή με την Τουρκία και πολιτική αστάθεια στην Ελλάδα. 4) Ύφεση λόγω της πανδημία. Ειδικά για τις επιπτώσεις της πανδημίας η Διοίκηση της Ελληνοτεχνικής ανέφερετα εξής: «Η κύρια αρνητική συνέπεια της κρίσης λόγω της πανδημίας του COVID 19 για την εταιρεία είναι η επιβράδυνση ορισμένων διαδικασιών ανάθεσης και υλοποίησης έργων. Η επιβράδυνση αυτή προκαλεί αύξηση των χρηματοπιστωτικών αναγκών, η οποία όμως, επί του παρόντος τουλάχιστον, υπεραντισταθμίζεται από τα κρατικά προγράμματα για την αύξηση της ρευστότητας , τα οποία έχει αξιοποιήσει η εταιρεία». Μια διατύπωση που θα μπορούσε να συμπεριλαμβάνεται στις οικονομικές καταστάσεις του 80% των ελληνικών επιχειρήσεων.
Κώδικας ετών 63
Για όσους δεν το γνωρίζουν ο ισχύον Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου είναι νομοθέτημα του 1958. Δηλαδή είναι 63 ετών. Για νομοθέτημα της εποχής του, ο εν λόγω Κώδικας ήταν προνοητικός, με όραμα και πολύ χρηστικός. Ωστόσο, μέσα στις δεκαετίες που έχουν παρέλθει , η ναυτιλία έχει μεταμορφωθεί και οι ανάγκες έχουν αλλάξει. Έτσι έφτασε και το πλήρωμα του χρόνου να αναμορφωθεί και ο Κώδικας Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου. Την αποστολή αυτή έλαβε πολυμελής επιτροπή ειδικών, της οποίας θα προεδρεύει η Λία Αθανασίου, καθηγήτρια Εμπορικού Δικαίου της Νομικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Η επιτροπή θα πρέπει έως τις 28 Φεβρουαρίου 2022 να έχει παραδώσει στην κυβέρνηση την πρότασή της για τον νέο Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου. Γιατί ο εν λόγω Κώδικας είναι εξαιρετικά σημαντικός για την Ελλάδα; Σας αναφέρουμε δύο νούμερα που τα λένε όλα: η ναυτιλία εισέφερε στην ελληνική οικονομία έσοδα 13 δισ. ευρώ το 2020, ενώ συνολικά στη δεκαετία 2010-2020 έχει εισφέρει 156 δισ. ευρώ!
Η ισχύς εν τη ενώσει
Η στήλη πληροφορείται πως είναι σε εξέλιξη μια κοινή πρωτοβουλία εποπτικών φορέων της Ελλάδος που εφόσον τελεσφορήσει θα αποτελέσει «διαφήμιση» για τη χώρα και τις επιδόσεις της στην χρηματοοικονομική εποπτεία. Θα αρκεστούμε να σας πούμε ότι το εγχείρημα θα κριθεί μέσα στα επόμενα 24ωρα. Ελπίζουμε να επανέλθουμε με διθυραμβικές ανακοινώσεις…