Πότε τα «βροντάει» η Helikon Investments, η ΕΛΒΟ και οι νέοι κανόνες στην οδική βοήθεια
Το Newsbomb.gr μέσα από τη στήλη «Over the Counter», φιλοδοξεί να προσφέρει στους αναγνώστες του μια σταθερή πηγή πληροφόρησης για τα τεκταινόμενα στο οικονομικό, επιχειρηματικό και χρηματιστηριακό παρασκήνιο της χώρας.
Πότε τα «βροντάει» η Helikon
Το πως επενδύει η Helikon Investments Limited, το ιταλικό fund που ιδρύθηκε προ διετίας από μια ομάδα έμπειρων διαχειριστών κεφαλαίων προερχομένων από την ελβετική τράπεζα Julius Baer, πάνω κάτω το γνωρίζουμε. Ο τρόπος που κτίστηκαν οι συμμετοχές του fund στις Τράπεζα Πειραιώς, ΔΕΗ, ΟΛΠ και Eurobank, είναι ενδεικτικές της μεθοδικότητας, της προσοχής και της σχολαστικότητας του επικεφαλής της Helikon Investments Limited, του Ιταλού fund manager Federico Riggio. Αυτό που όμως δεν γνωρίζαμε μέχρι σήμερα είναι το πότε και υπό ποιες προϋποθέσεις η Διοίκηση της Helikon τα «βροντάει» και φεύγει από μια επένδυση. Για αυτό ενημερωθήκαμε από ειδική έκθεση που κοινοποίησε προ ημερών το fund προς την Βρετανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς , στη βάση της Οδηγίας (ΕΕ) 2017/828 για την ενθάρρυνση της μακροπρόθεσμης ενεργού συμμετοχής των μετόχων (Shareholder Rights Directive II). Στην έκθεση αυτή η Helikon Investments Limited αναφέρει αρχικά πως η επενδυτική της ομάδα πραγματοποιεί πλήθος συναντήσεων με τις διοικητικές ομάδες των εταιρειών στις οποίες έχει επενδύσει. Όπως τονίζεται, κατά τη διάρκεια αυτών των συναντήσεων εξετάζεται ένα φάσμα θεμάτων που περιλαμβάνουν, την εις βάθος κατανόηση του επιχειρηματικού μοντέλου, την αξιολόγηση των παραγόντων κερδοφορίας, την κεφαλαιακή δομή, την ανάλυση των κινήτρων της διοικητικής ομάδας και την διακυβέρνηση της εταιρείας. Στο σημείο αυτό η Helikon Investments Limited αναφέρει πως μπορεί να υπάρχουν περιπτώσεις που πιστεύει ότι οι εταιρείες του χαρτοφυλακίου της έχουν περιθώρια βελτίωσης. Σε τέτοιες περιπτώσεις η Διοίκηση της Helikon συζητά αρχικά τις ανησυχίες της απευθείας με τη διοίκηση της εκάστοτε εταιρείας. «Εάν η διοίκηση δεν παράσχει ικανοποιητική απάντηση ή αποτύχει να ανταποκριθεί στις ανησυχίες μας, θα αξιολογήσουμε εν συνεχεία εάν το ζήτημα είναι αρκετά σημαντικό, ώστε να αλλάξει την στάση μας έναντι της επένδυσης (change the investment case)», αποκαλύπτει η Helikon και συνεχίζει: «Εάν το ζήτημα κριθεί αρκετά σημαντικό, θα αποφασίσουμε στη συνέχεια για το εάν θα συνεχίσουμε να κρατάμε στο χαρτοφυλάκιο μας την εταιρεία ή θα πουλήσουμε εξ ολοκλήρου τις μετοχές μας». Όπως αντιλαμβάνεται κανείς η επενδυτική φίρμα λειτουργεί με αυστηρά checks and balances και θέλει ο λόγος της να ακούγεται…
Τάξη στην οδική βοήθεια
Τάξη στο τοπίο της οδικής βοήθειας επιχειρεί να βάλει η κυβέρνηση. Κοινή υπουργική απόφαση που δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβέρνησης για τη λειτουργία των επιχειρήσεων οδικής βοήθειας οχημάτων και των συνεργατών οδικής βοήθειας οχημάτων, καθορίζει τη διαδικασία, το περιεχόμενο, τα δικαιολογητικά, τα παράβολα και τις κυρώσεις για όσους δραστηριοποιούνται στο κλάδο. Και η υπουργική απόφαση είναι ενδεικτική των προθέσεων της κυβέρνησης να μπει ένα τέλος στην «αταξία» του κλάδου, καθώς προβλέπει διοικητικά πρόστιμα από 100 ευρώ έως 15.000 ευρώ για όσους δεν προχωρούν εγκαίρως και με συνέπεια στις γνωστοποιήσεις που προβλέπει ο νόμος. Αξίζει να σημειωθεί πως η αγορά της οδικής βοήθειας οχημάτων στην Ελλάδα είναι άκρως ανταγωνιστική. Οι μεγαλύτεροι παίκτες είναι η Mapfre Asistencia, η οποία προ μηνών εξαγοράσθηκε από την ασφαλιστική εταιρεία Hellas Direct, η Interamerican Βοήθειας, η οποία εξυπηρετεί τους ασφαλισμένους των Interamerican και Anytime και η Mondial Assistance, η οποία διαθέτει ένα μεγάλο στόλο παροχής οδικής βοήθειας. Δίκτυα με πανελλαδική κάλυψη οδικής βοήθειας διαθέτουν επίσης οι εταιρείες Europ Assistance, Hellas Service, Intersalonica, Inter Partner Assistance και η Extra Assistance.
Η ΕΛΒΟ και το εθνικό όχημα
Η ισραηλινή κοινοπραξία που είναι ο ιδιοκτήτης της νέας ΕΛΒΟ, δεν έχει κάνει αισθητή την παρουσία της το τελευταίο διάστημα, παρότι τρέχουν έργα που είναι εντός του βεληνεκούς της. Η νέα εταιρεία, που επιχειρησιακά τρέχει ο επιχειρηματίας Άρης Γλύνης, είχε αρχικά εμφανισθεί να ενδιαφέρεται για να αναλάβει το ρόλο υποκατασκευαστή του νέου εθνικού οχήματος που θα προμηθευτούν οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Ωστόσο, αν και οι διεργασίες για το project αυτό είναι σε εξέλιξη σε επίπεδο Ενόπλων Δυνάμεων, η πλευρά των Ισραηλινών κρατάει σιγή ασυρμάτου. Το ίδιο συμβαίνει και με την γραμμή παραγωγής που σκόπευαν να αναπτύξουν οι Ισραηλινοί στη Σίνδο της Θεσσαλονίκης, όπου και οι εγκαταστάσεις της ΕΛΒΟ. Και αυτό έχει αρχίσει να προκαλεί ανησυχίες. Άλλωστε η μεταφορά τεχνογνωσίας και τεχνολογίας αιχμής στον κλάδο των θωρακισμένων οχημάτων ήταν τα χαρακτηριστικά που είχαν καταστήσει τις Plasan Sasa Ltd και NASKA Industries – SK Group Ltd ως επιλέξιμους επενδυτές για την ΕΛΒΟ.
Οι δαπάνες των ΑΜΚ
Το γραφείο του Διοικητή της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσοδών Γιώργου Πιτσιλή παραλάμβανε σε τακτική βάση ερωτήματα σχετικά με τη φορολογική μεταχείριση των δαπανών που σχετίζονται με τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου νομικών προσώπων. Αυτό διότι από το 2015 και μετά, πολλές εταιρείες προχώρησαν σε αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου πραγματοποιώντας σχετικές δαπάνες (κόστος αύξησης μετοχικού κεφαλαίου) οι οποίες καταχωρήθηκαν μειωτικά της καθαρής τους θέσης. Τελικά η ΑΑΔΕ εξέδωσε εγκύκλιο στην οποία αναφέρει πως το γεγονός ότι οι δαπάνες που πραγματοποιούνται από νομικά πρόσωπα για την αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου καταχωρούνται στα τηρούμενα από αυτά βιβλία μειωτικά της καθαρής τους θέσης, δεν επηρεάζει τη φορολογική μεταχείριση των δαπανών αυτών, οι οποίες εκπίπτουν από τα ακαθάριστα έσοδά τους εφάπαξ, κατά το έτος πραγματοποίησής τους. Παράλληλα, η ΑΑΔΕ ξεκαθάρισε πως η έκπτωση των εν λόγω δαπανών από τα ακαθάριστα έσοδα των νομικών προσώπων διενεργείται εξωλογιστικά με την υποβολή της δήλωσης φορολογίας εισοδήματος στα έτη πραγματοποίησής τους.