Ο Στουρνάρας και το Twitter, η ηλεκτροκίνηση και το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής
Το πρώτο tweet
Προ διμήνου η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα είχε δώσει στη δημοσιότητα ειδική έκθεση στην οποία ανέλυε τη σημασία που έχει η επικοινωνιακή στρατηγική των κεντρικών τραπεζών στη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας της νομισματικής πολιτικής και στη στήριξη της αξιοπιστίας, της λογοδοσίας , της ανεξαρτησίας και της νομιμότητας τους. Το βασικό μήνυμα της έκθεσης αυτής ήταν πως η καλύτερη επικοινωνία, συμπεριλαμβανομένης της μεγαλύτερης αλληλεπίδρασης με το ευρύτερο κοινό, μπορεί να συμβάλει στην ενίσχυση της κατανόησης και της εμπιστοσύνης των πολιτών στο Ευρωσύστημα. Από την εν λόγω έκθεση της ΕΚΤ πρόκυπτε μεταξύ άλλων πως η Τράπεζα της Ελλάδος συγκαταλεγόταν στις ελάχιστες κεντρικές τράπεζες διεθνώς που δεν διέθεταν λογαριασμό σε Twitter, Instagram και YouTube. Το στοιχείο αυτό υποδείχθηκε στον Διοικητή της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννη Στουρνάρα, ο οποίος εδώ και καιρό δεχόταν εισηγήσεις, ώστε η ΤτΕ να αυξήσει την παρουσία της στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Τελικά, ο Κεντρικός Τραπεζίτης πείσθηκε και έδωσε το «πράσινο φως» στις υπηρεσίες της τράπεζας για να κινήσουν τις προβλεπόμενες διαδικασίες ώστε η ΤτΕ να αποκτήσει παρουσία στο Twitter. Οι διαδικασίες έτρεξαν σύντομα- υπό την επίβλεψη του συμβούλου Τύπου και Επικοινωνίας της Τράπεζας της Ελλάδος Σπύρου Φράγκου – και χθες η Τράπεζα της Ελλάδος έκανε την πρώτη ανάρτησή (tweet) της στο Twitter. Πλέον η σοβαρή και έγκυρη ενημέρωση που παρέχεται από την ΤτΕ καθίσταται και πιο άμεση και προσιτή.
Dura lex sed lex
Μπορεί πολλοί να μην γνωρίζουν πως ο Γενικός Γραμματέας Συντονισμού, ευρυμαθής δικηγόρος, Θανάσης Κοντογεώργης είχε διατελέσει επί τριετία αντιπρόεδρος της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχων (ΕΛΤΕ) και Πρόεδρος του Συμβουλίου Λογιστικής Τυποποίησης (ΣΛΟΤ). Ωστόσο, πλέον ακόμη και νομικοί με παραστάσεις από το Χάρβαρντ, όπως ο κ. Κοντογεώργης, δεν θα μπορούν να καταλαμβάνουν θέση στην ηγεσία της ΕΛΤΕ. Αυτό διότι το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) καθόρισε συγκεκριμένα κριτήρια προσόντων και εμπειρίας για τα πρόσωπα που θα απαρτίζουν τη Διοίκηση της ΕΛΤΕ, του φορέα δηλαδή που ελέγχει ορκωτούς ελεγκτές και ελεγκτικές εταιρείες. Εάν κάποιος δεν έχει μεταπτυχιακό στη λογιστική – ελεγκτική, πιστοποιήσεις και εμπειρία ορκωτού με συγκεκριμένα χρόνια προϋπηρεσίας, δεν θα μπορεί να περάσει ούτε από το κατώφλι της ΕΛΤΕ. Ακόμη και εάν είναι Καθηγητής Πανεπιστημίου ! «Dura lex sed lex» που θα έλεγαν οι Λατίνοι …
Η καθολική ηλεκτροκίνηση
Πολύπειρος παράγοντας του ενεργειακού κλάδου μοιράσθηκε με τη στήλη σκέψεις του αναφορικά με την πρωθυπουργική εξαγγελία για την απαγόρευση της πώλησης βενζινοκίνητων και ντίζελ αυτοκινήτων από το 2030. Όπως είπε, υπάρχει ένα «trade off». Μια θετική και μια αρνητική εξέλιξη. Τα θετικά πρώτα. Η καθολική επιβολή της ηλεκτροκίνησης θα περιορίσει σημαντικά το λαθρεμπόριο καυσίμων και θα αφήσει ανοικτό παράθυρο μόνον για το λαθρεμπόριο στο πετρέλαιο θέρμανσης. Το αρνητικά ωστόσο είναι εξίσου σημαντικά. Και πρόκειται για ζητήματα που μάλλον δεν έχουν εξετασθεί σε βάθος. Ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα ενεργειακά προϊόντα εισφέρει 4 δισ. ευρώ ετησίως στον Κρατικό Προϋπολογισμό. Εάν επιβληθεί καθολική ηλεκτροκίνηση τα έσοδα αυτά θα χαθούν εάν όχι πλήρως, σίγουρα κατά τα ¾. Μια μελέτη επιπτώσεων θα αναδείκνυε πλεονεκτήματα και αδυναμίες της καθολικής ηλεκτροκίνησης. Τόσο το Ινστιτούτο Ενέργειας Νοτιοανατολικής Ευρώπης (ΙΕΝΕ), όσο και το Πανεπιστήμιο Πειραιώς διαθέτουν το κατάλληλο επιστημονικό δυναμικό για να τρέξουν μια τέτοια μελέτη.
Ψευδαισθήσεις
Και μιας και ο λόγος για τα ορυκτά καύσιμα, δεν πρέπει να καλλιεργούνται ψευδαισθήσεις πως θα απαλλαγούμε από αυτά σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα. Το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο θα εξακολουθήσουν να έχουν σημαίνοντα ρόλο στο παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα τουλάχιστον έως το 2040 και βλέπουμε. Το αποσαφήνισε χθες ο John Ardill, αντιπρόεδρος έρευνας και νέων επιχειρήσεων της ExxonMobil, μιλώντας σε συνέδριο του Economist στην Κύπρο. Όπως είπε, η βιομηχανία O&G (oil & gas industry) διαδραματίζει κρίσιμο ρόλο και θα συνεχίσει να το κάνει, καθώς θα έχει μερίδιο περίπου 50% στο παγκόσμιο ενεργειακό μείγμα έως το 2040.
Το στρατηγικό σχέδιο του ΟΑΣΑ
Σημαντική βοήθεια παρέχει στον Οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ) η κυβέρνηση, μέσω του υπό κατάρτιση Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών Αττικής. Το εν λόγω σχέδιο δημοσίας δαπάνης ύψους 3,1 εκατ. ευρώ, που εντάχθηκε στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη 2014-2020» , αναμένεται να στηρίξει σημαντικά τον ΟΑΣΑ. Το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής θα οδηγήσει σε ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο τεκμηριωμένων μέτρων, δράσεων και προτάσεων, οι οποίες θα προσδιορίσουν τη δομή, τα στοιχεία, τα χαρακτηριστικά και τη λειτουργία του μεταφορικού συστήματος της πόλης, κατά την επόμενη εικοσαετία. Το εν λόγω πλαίσιο και τα στοιχεία του θα βασίζονται στις επιταγές της βιώσιμης κινητικότητας, θα προωθούν τη χρήση δημόσιων μέσων μεταφοράς και θα υποστηρίζουν την υιοθέτηση σύγχρονων και καινοτόμων πρακτικών, υπηρεσιών και τεχνολογιών, σχετικών με τις αστικές μεταφορές. Λόγω της ιδιαίτερης σημασίας και του εύρους του αντικειμένου, κρίθηκε αναγκαία η υποστηρικτική ενίσχυση της ομάδας παρακολούθησης του ΟΑΣΑ, με πρόσληψη εξειδικευμένου τεχνικού συμβούλου που θα παρακολουθήσει όλες τις φάσεις σύνταξης του σχεδίου. Παράλληλα, το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει τον σχεδιασμό επικοινωνιακής στρατηγικής και ενέργειες προβολής για την υποστήριξη όλων των ερευνών μετακίνησης που θα διεξαχθούν στο πλαίσιο εκπόνησης του Στρατηγικού Σχεδίου Μεταφορών στο ευρύ κοινό της Αττικής. Αυτό γίνεται ώστε να διασφαλιστεί η μεγαλύτερη δυνατή συμμετοχή των πολιτών στις έρευνες που θα τρέξει ο ΟΑΣΑ.
H ΒEAT και o εμβολιασμός
Το νόμο, αλλά και το δίκαιο με το μέρος της είχε η BEAT σε σχέση με την δράση εταιρικής κοινωνικής ευθύνης που πραγματοποίησε, χρηματοδοτώντας διαδρομές πολιτών προκειμένου να εμβολιαστούν. Η BEAT, ως εταιρεία παροχής υπηρεσιών, έκρινε ως καθήκον της να ενισχύσει την εκστρατεία εμβολιασμού θέτοντας την υπηρεσία της προς όφελος του γενικού συνόλου και του δημοσίου συμφέροντος με τη δράση ασφαλούς μετακίνησης ευάλωτων ομάδων στα εμβολιαστικά κέντρα. Η δράση πραγματοποιήθηκε κατά το διάστημα 21 Μαρτίου 2021 έως 30 Απριλίου 2021, στο οποίο πραγματοποιήθηκαν μόλις 285 διαδρομές για εμβολιασμό. Στο πλαίσιο αυτό υπήρχε πλήρης καταβολή κομίστρου στους οδηγούς για τις διαδρομές που πραγματοποίησαν σε όσους πολίτες μετέβαιναν για τον εμβολιασμό τους. Μάλιστα, η εταιρεία πραγματοποίησε αντίστοιχη δράση, δίνοντας έκπτωση σε εθελοντές αιμοδότες προκειμένου να μεταβούν με ασφάλεια σε εμβολιαστικά κέντρα στον αστικό ιστό. Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας και ειδικότερα η Μονάδα Επιθεωρήσεων και Ελέγχων του τομέα Δημοσίων Έργων και Μεταφορών, αποδέχθηκε το επιχείρημα της BEAT, πως πρόκειται για μία εταιρεία τεχνολογίας που εντάσσεται στην Κοινωνία της Πληροφορίας και όχι μία υπηρεσία αστικής μεταφοράς. Έκρινε δε πως δεδομένου ότι η δράση εντάσσεται στο πλαίσιο της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, ως εκ τούτου δεν αποτελεί αντικείμενο εξέτασης της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας.