Αυξάνονται οι οφειλές του Δημοσίου προς τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις

Ξεπερνούν τα 80 εκατ. ευρώ οι οφειλές του υπουργείου Ναυτιλίας προς τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις που εξυπηρετούν κατόπιν διαγωνισμού άγονες γραμμές έναντι αποζημίωσης. 

Αυξάνονται οι οφειλές του Δημοσίου προς τις ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις
INTIME
1'

Τα χρήματα που προορίζονται για την αποζημίωση των ακτοπλοϊκών εταιρειών αντλούνται από τον «κουβά» του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), ο οποίος στερεύει λόγω των απανωτών κρίσεων (πανδημία, ενεργειακή κ.λπ.), με αποτέλεσμα, όπως λέγεται χαρακτηριστικά, τα κεφάλαια να διατίθενται με κριτήριο το πόσο ισχυρό είναι το κάθε υπουργείο και όχι οι πραγματικές ανάγκες.

Η ένταξη των κονδυλίων για τις άγονες γραμμές στο ΠΔΕ ανακοινώθηκε από τον υπουργό Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη στις 18 Σεπτεμβρίου του 2019 μαζί με την επέκταση κατά 40 εκατ. ευρώ της ετήσιας επιχορήγησης, η οποία έφθανε πλέον τα 130 εκατ. ευρώ, έναντι 90,7 εκατ. ευρώ που ήταν ως τότε.

Οι άγονες γραμμές είναι αναπτυξιακό έργο και ως τέτοιο πλέον χρηματοδοτείται από το ΠΔΕ. Ωστόσο, το μοντέλο αυτό δεν αποδίδει σε περιόδους κρίσεων, που οι ανάγκες πολλαπλασιάζονται.

Οι καθυστερήσεις στην καταβολή αποζημιώσεων φαίνεται να έπαιξαν τον ρόλο τους και στο γεγονός ότι στον διαγωνισμό που πραγματοποιήθηκε στις 20 Οκτωβρίου στο υπουργείο Ναυτιλίας για την εξυπηρέτηση άγονων γραμμών για τη νέα δρομολογιακή περίοδο 1/11/2022 - 31/10/2023, δεν εκδηλώθηκε κανένα ενδιαφέρον σε δύο πολύ μεγάλες και ιδιαίτερα ενεργοβόρες (μεγάλη κατανάλωση καυσίμων) άγονες γραμμές, αυτές της Κασοκαρπαθίας και του Βόρειου Αιγαίου (από Πειραιά για Καβάλα, μέσω Σάμου, Χίου, Μυτιλήνης).

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή