Ελεύθεροι επαγγελματίες: Στο στόχαστρο της εφορίας – Τι αλλάζει

Να κλείσει τα παράθυρα της φοροδιαφυγής θα επιχειρήσει το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης με νομοθετικές παρεμβάσεις αλλά και νέα ηλεκτρονικά εργαλεία που θα ενεργοποιηθούν το επόμενο διάστημα.

Ελεύθεροι επαγγελματίες: Στο στόχαστρο της εφορίας – Τι αλλάζει
INTIME
4'

Η πρόθεση της κυβέρνησης να εντοπίσει όλους του φορολογουμένους, κυρίως τους επαγγελματίες, που δηλώνουν εισοδήματα έως 10.000 ευρώ και οι οποίοι επί της ουσίας αποκρύβουν τα πραγματικά τους εισοδήματα, προσκρούει σε διάφορες διατάξεις της φορολογικής νομοθεσίας.

Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν πηγές του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και της φορολογικής διοίκησης, πολλοί εξ αυτών θα επικαλεστούν για να καλύψουν αγορές κατοικιών και αυτοκινήτων ή τον τρόπο διαβίωσής τους την ανάλωση κεφαλαίων προηγουμένων ετών. Αυτό ακριβώς θα επιχειρήσει να αλλάξει το οικονομικό επιτελείο τροποποιώντας το άρθρο 34 του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος (ν. 4172/2013), ο οποίος ορίζει ότι όλοι οι φορολογούμενοι μπορούν να καλύψουν την όποια πρόσθετη διαφορά φορολογητέου εισοδήματος προκύπτει λόγω της εφαρμογής των τεκμηρίων (λόγω του ότι το τεκμαρτό εισόδημα που προσδιορίζεται από την εφορία με βάση τα τεκμήρια διαβίωσης και τα τεκμήρια απόκτησης περιουσιακών στοιχείων είναι μεγαλύτερο από το δηλωθέν εισόδημα) επικαλούμενοι εισοδήματα και έσοδα δηλωθέντα ακόμη και πριν από πάρα πολλά χρόνια.

Οπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, το σχετικό άρθρο και η επίκληση εισοδημάτων προηγούμενων ετών δεν πρόκειται να καταργηθεί, αλλά θα αλλάξει και θα συμβαδίζει με τα σημερινά δεδομένα. Σύμφωνα με πληροφορίες, όταν οι φορολογούμενοι επικαλούνται την ανάλωση κεφαλαίων προηγούμενων ετών για να γλιτώσουν πρόσθετους φόρους και πρόστιμα, το υπουργείο Οικονομικών θα αφαιρεί δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν και δεν λαμβάνονται σήμερα υπόψη.

Για παράδειγμα, στην περίπτωση που κάποιος έχει επικαλεστεί ανάλωση κεφαλαίων ύψους 20.000 ευρώ για την κάλυψη τμήματος για την αγορά ακινήτων, οι υπηρεσίες της ΑΑΔΕ θα ξεκινούν την αφαίρεση. Από το ποσό των 20.000 ευρώ θα αφαιρούν τις δαπάνες που έγιναν με πιστωτικές κάρτες (σήμερα δεν αφαιρούνται). Επίσης θα αφαιρούνται οι φόροι που πληρώθηκαν καθώς και τα ενοίκια που καταβλήθηκαν (επίσης δεν αφαιρούνται). Ετσι λοιπόν το αρχικό ποσό των 20.000 ευρώ μπορεί να μειωθεί κατά 3.000 ευρώ για δαπάνες πιστωτικών καρτών, 1.000 ευρώ για φόρους και 5.000 ευρώ για μισθώματα. Το ποσό που απομένει θα δέχεται η εφορία ως ανάλωση κεφαλαίου.

Πέρα από τις αλλαγές στη διάταξη για την ανάλωση κεφαλαίου παλαιότερων ετών, το οικονομικό επιτελείο με την ΑΑΔΕ σχεδιάζουν σειρά παρεμβάσεων που θα ενεργοποιούνται σταδιακά, οι περισσότερες εντός του 2024. Η φοροδιαφυγή με πρόχειρους υπολογισμούς κυμαίνεται μεταξύ 8-10 δισ. ευρώ, από τα οποία πιθανότατα να μπορούν να ανακτηθούν τα μισά. Στον σχεδιασμό εντάσσονται:

• Υποχρεωτική ηλεκτρονική τιμολόγηση. Τα οφέλη για τις επιχειρήσεις από την ηλεκτρονική τιμολόγηση είναι ταχύτερες επιστροφές φόρων, παραγραφή φορολογικών υποθέσεων στα τρία χρόνια και υπεραποσβέσεις για τεχνολογικό εξοπλισμό. Σήμερα, αρκετές επιχειρήσεις χρησιμοποιούν (μέσω παρόχου) την ηλεκτρονική τιμολόγηση, αλλά προαιρετικά. Με αυτόν τον τρόπο, όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, θα ελαχιστοποιηθούν οι απάτες στον ΦΠΑ και στα εικονικά στοιχεία.

• Επέκταση POS σε όλους τους κλάδους της οικονομίας.

• Νέα ηλεκτρονική πλατφόρμα μέσω της οποίας οι πολίτες θα μπορούν να καταγγέλλουν περιπτώσεις φοροδιαφυγής και λαθρεμπορίου. Η πλατφόρμα θα συγκεντρώνει όλες τις καταγγελίες των πολιτών – επώνυμες και ανώνυμες. Ειδικότερα, όσοι πολίτες θέλουν να καταγγείλουν κάποια παράβαση θα εισέρχονται στην πλατφόρμα, η οποία θα είναι ανοιχτή για όλους, δηλαδή για την είσοδο στην ηλεκτρονική εφαρμογή δεν θα απαιτούνται κωδικοί πρόσβασης στο Taxisnet, και θα συμπληρώνουν σε ειδική φόρμα τα στοιχεία για το είδος και τον χρόνο της φορολογικής παράβασης.

• Για τον καλύτερο έλεγχο των δαπανών σχεδιάζεται να αναγνωρίζονται μόνο οι δαπάνες που περνούν μέσα από τα ηλεκτρονικά βιβλία MYDATA. Δηλαδή όλες οι δαπάνες ενός ελεύθερου επαγγελματία, είτε εκπίπτει ο ΦΠΑ είτε μόνο μειώνει το φορολογητέο εισόδημα, θα πρέπει να γίνονται μέσω των ηλεκτρονικών βιβλίων. Επί της ουσίας για όλες τις δαπάνες τους θα πρέπει να ζητούν τιμολόγιο.

• Ψηφιακό πελατολόγιο για γιατρούς, δικηγόρους κ.λπ. Συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες θα πρέπει να τηρούν ψηφιακό πελατολόγιο, το οποίο θα είναι διαθέσιμο στον έλεγχο και θα συγκρίνεται με τα δηλωθέντα εισοδήματα. Το ψηφιακό πελατολόγιο σε δεύτερη φάση θα διασυνδεθεί με τα MYDATA.

• Ψηφιακό δελτίο αποστολής. Με αυτόν τον τρόπο ελέγχεται η διακίνηση των προϊόντων (οικοδομής, αγροτικά κ.λπ.). Οι ελεγκτικές αρχές θα γνωρίζουν σε πραγματικό χρόνο τι διακινείται και πού πάει.

• Εισαγωγή κυρώσεων για τη μη διαβίβαση στοιχείων στα MYDATA, ύστερα από μια εύλογη περίοδο προσαρμογής.

• Θα υποχρεωθούν να διαβιβάζουν στοιχεία στην ΑΑΔΕ και οι πάροχοι υπηρεσιών πληρωμών που βρίσκονται εκτός Ελλάδας.

• Η πληρωμή προνοιακών επιδομάτων θα γίνεται μέσω χρεωστικών καρτών.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή