Μείωση της εμπορικής κίνησης την περίοδο των εορτών
H μέση μείωση της εμπορικής κίνησης των καταστημάτων την περίοδο των Χριστουγέννων ήταν της τάξης του 21%-30%, όταν ήδη τα περσινά επίπεδα της ζήτησης είχαν αγγίξει ιστορικά χαμηλά ρεκόρ, σημειώνοντας μειώσεις που σε πολλές περιπτώσεις είχαν υπερβεί και το 30% .
Αυτό είναι το βασικό συμπέρασμα της ενδεικτικής καταγραφής που διενήργησε η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου (ΕΣΕΕ) σχετικά με την κίνηση των εμπορικών καταστημάτων την περίοδο των Χριστουγέννων. Οι πρόεδροι των εμπορικών συλλόγων στη συντριπτική τους πλειονότητα (57 στους 58) δήλωσαν ότι σημειώθηκε πτώση των πωλήσεων στα εμπορικά καταστήματα της περιοχής τους συγκριτικά με την περσινή εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων.
Εντούτοις, το τελευταίο χριστουγεννιάτικο δώρο αφιέρωσαν σε αγορές και δώρα οι περισσότεροι καταναλωτές την περίοδο πριν τα Χριστούγεννα, αφού οι 7 στους 10 εκπρόσωποι των συλλόγων αναφέρουν ως καλύτερη από την άποψη της αγοραστικής κίνησης την περίοδο πριν τις 25 Δεκεμβρίου.
Αναλυτικότερα, οι μέρες με τη μεγαλύτερη αγοραστική κίνηση σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η ΕΣΕΕ ήταν στις 24 Δεκεμβρίου με κίνηση 40%, στις 23 Δεκεμβρίου 23%, 31 Δεκεμβρίου η κίνηση κινήθηκε χαμηλότερα στο 16% και 22 Δεκεμβρίου 7%.
Τα στοιχεία που συγκεντρώθηκαν στην καταγραφή των απόψεων των εμπορικών συλλόγων για κάποιες βασικές κατηγορίες προϊόντων, υποδεικνύουν ότι μεγάλος χαμένος των Χριστουγέννων είναι η κατηγορία της ένδυσης και υπόδησης, αφού η συντριπτική πλειονότητα των εμπορικών συλλόγων, οι 50 στους 58, δήλωσαν ότι διαπιστώθηκε μείωση της ζήτησης σε ενδύματα και υποδήματα.
Επιβεβαιώνεται και φέτος, η στροφή των καταναλωτών σε μικροδωράκια, συμβολικού περισσότερο χαρακτήρα με δυναμική είσοδο των ηλεκτρονικών «μικροδώρων». Ωστόσο, αυτή η στροφή δεν απέτρεψε τη μείωση στη ζήτηση βιβλίων και ειδών δώρου σύμφωνα με τους 7 στους 10 εμπορικούς συλλόγους.
Όπως ήταν αναμενόμενο, καλύτερη εικόνα παρουσίασε η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια, δηλαδή στους δύο κλάδους που έχουν αποδειχτεί οι πιο ανθεκτικοί στις περικοπές των εορταστικών δαπανών, καθώς τόσο τα τρόφιμα που αφορούν στο γιορτινό τραπέζι, όσο και τα προϊόντα που σχετίζονται με το παιδί, είναι άμεσα συνυφασμένα με τη χριστουγεννιάτικη ατμόσφαιρα. Περίπου 3 στους 10 εκπροσώπους των εμπορικών συλλόγων θεωρούν ότι σε αυτούς τους κλάδους η ζήτηση αυξήθηκε συγκριτικά με πέρσι, ενώ άλλοι τόσοι περίπου βρίσκουν ότι η ζήτηση σε τρόφιμα και παιδικά/παιχνίδια παρέμεινε σταθερή, σύμφωνα με το ΑΠΕ.