Στο 2,2% ο αποπληθωρισμός τον Ιούλιο
Αποπληθωρισμός 2,2% κατεγράφη σε ετήσια βάση τον Ιούλιο σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ).
Ειδικότερα, από τη σύγκριση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή του μηνός Ιουλίου 2015, προς τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2014 προκύπτει μείωση 2,2%, έναντι μείωσης 0,7%, που σημειώθηκε κατά την ίδια σύγκριση του έτους 2014 προς το 2013.
Σημειώνεται πως και τον Ιούνιο ο αποπληθωρισμός είχε ανέλθει σε ετήσια βάση στο 2,2%.
Ο γενικός δείκτης κατά τον μήνα Ιούλιο 2015 σε σύγκριση με τον Ιούνιο 2015, παρουσίασε μείωση 1,3%, έναντι μείωσης 1,2%, που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος δείκτης του δωδεκάμηνου Αυγούστου 2014 – Ιουλίου 2015 σε σύγκριση προς τον ίδιο δείκτη του δωδεκάμηνου Αυγούστου 2013 – Ιουλίου 2014 παρουσίασε μείωση 1,9%, έναντι μείωσης 1,5%, που σημειώθηκε κατά το αντίστοιχο προηγούμενο δωδεκάμηνο.
Η ΕΛΣΤΑΤ επισημαίνει ότι οι ανατιμήσεις των προϊόντων, ως αποτέλεσμα των αλλαγών στους συντελεστές ΦΠΑ από τις 20 Ιουλίου 2015, έχουν συμπεριληφθεί εν μέρει στην εξέλιξη του πληθωρισμού Ιουλίου 2015.
«Δεδομένου ότι οι αλλαγές στους συντελεστές ΦΠΑ έγιναν μετά τη συλλογή των τιμών του Ιουλίου, η επίδραση των μεταβολών του ΦΠΑ στις τιμές θα περιλαμβάνονται κυρίως στον δείκτη τιμών καταναλωτή του Αυγούστου 2015, με εξαίρεση ορισμένες κατηγορίες δαπανών, π.χ των διδάκτρων φροντιστηρίων των οποίων οι τιμές καθορίζονται σε ετήσια βάση στην αρχή του σχολικού έτους (Σεπτέμβριος) και των οποίων η επίπτωση θα καταγραφεί στον μήνα που για πρώτη φορά εφαρμόζονται», σημειώνεται στην ανακοίνωση.
Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η επίδραση των αυξήσεων στον ΦΠΑ θα διαφανεί στα δεδομένα του Αυγούστου. Εκτιμάται πως τον Αύγουστο οι ανατιμήσεις σε προϊόντα και υπηρεσίες θα επιδράσουν μειωτικά στις αποπληθωριστικές πιέσεις.
Η μείωση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 2,2% τον μήνα Ιούλιο 2015 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Ιουλίου 2014, προήλθε κυρίως από τις ακόλουθες μεταβολές :
1. Από τις μειώσεις των δεικτών :
α) Κατά 3,3% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω μείωσης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
β) Κατά 7,4% της ομάδας «Στέγαση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των ενοικίων κατοικιών, του πετρελαίου θέρμανσης και του φυσικού αερίου. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στον ηλεκτρισμό.
γ) Κατά 2,3% της ομάδας «Διαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα έπιπλα και διακοσμητικά είδη, στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, στις μεγάλες οικιακές συσκευές ηλεκτρικές ή μη και στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
δ) Κατά 1,4% της ομάδας «Υγεία», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των ιατρικών, οδοντιατρικών και παραϊατρικών υπηρεσιών και των φαρμακευτικών προϊόντων.
ε) Κατά 3,5% της ομάδας «Μεταφορές», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των καυσίμων αυτοκινήτου (βενζίνη) και της συντήρησης και επισκευής εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα εισιτήρια συνδυασμένων μεταφορών επιβατών, μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, μεταφοράς επιβατών με πλοίο και μεταφοράς επιβατών με ταξί.
στ) Κατά 1,7% της ομάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές, θέατρα και είδη για παιχνίδια και αθλητισμό.
ζ) Κατά 3,1% της ομάδας «Εκπαίδευση», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και μεταδευτεροβάθμιας μη τριτοβάθμιας εκπαίδευσης (ΙΕΚ).
η) Κατά 0,4% της ομάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση των τιμών στα ξενοδοχεία.
θ) Κατά 4,4% της ομάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω μείωσης κυρίως των τιμών των ειδών ατομικής φροντίδας και της ασφάλισης οχημάτων.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 0,9% της ομάδας «Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στο ελαιόλαδο, νωπά φρούτα, καφές, αποξηραμένα φρούτα και ξηροί καρποί. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά λαχανικά, ψωμί, ζάχαρη κοινή και μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμοί φρούτων.
β) Κατά 2,1% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα τσιγάρα.