Υπ. Ναυτιλίας: Ποιους επηρεάζει η επιβολή ΦΠΑ σε υπηρεσίες πλοίων
Από το 2006 θα έπρεπε να έχει εφαρμοσθεί από τη χώρα μας το άρθρο 148 της ευρωπαϊκής οδηγίας 2006/112/ΕΚ που προβλέπει ότι στα πλοία που δεν κάνουν πλόες στην ανοιχτή θάλασσα θα πρέπει να επιβάλλεται φόρος προστιθέμενης αξίας για τις υπηρεσίες που λαμβάνουν όπως (επισκευές, τροφοδοσίες, καύσιμα, ακόμα και εκτελωνισμό).
Σε περίπτωση μη εφαρμογής της, η χώρας μας δεν αποκλείεται να κληθεί να καταβάλλει πρόστιμα, ενώ ήδη τα συναρμόδια υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας έχουν δεχθεί και σχετικές παρατηρήσεις από τη ΕΕ για το θέμα.
Ήδη καταβάλλονται προσπάθειες προκειμένου ο όρος της «ανοιχτής θάλασσας» να συμπεριλάβει όσο των δυνατόν περισσότερες κατηγορίες πλοίων που εκτελούν συγκεκριμένα δρομολόγια στη χώρα μας και να μην υπάρξουν επιπτώσεις αναφορικά με χρέωση ΦΠΑ 24% στις υπηρεσίες που λαμβάνουν.
Ανοιχτή θάλασσα σύμφωνα με το σχέδιο της κοινής υπουργικής απόφασης που προετοιμάζεται, ορίζεται ο θαλάσσιος χώρος πέραν των 6 ναυτικών μιλίων από τη φυσική ακτογραμμή της ηπειρωτικής ή νησιωτικής χώρας.
Ταξίδι στην ανοιχτή θάλασσα θεωρείται ο πλους που η απόσταση μεταξύ του λιμένα αναχώρησης και του λιμένα άφιξης είναι μεγαλύτερη των 12 ναυτικών μιλίων και σε περίπτωση που μεσολαβούν ενδιάμεσοι λιμένες, μόνο εάν η απόσταση μεταξύ του λιμένα αναχώρησης και του πρώτου ενδιάμεσου λιμένα, ή μεταξύ δύο διαδοχικών ενδιάμεσων λιμένων, ή του τελευταίου ενδιάμεσου λιμένα με το λιμένα άφιξης, είναι μεγαλύτερη των 12 ναυτικών μιλίων.
Από την πλευρά του το ΕΒΕΠ σημειώνει ότι το μέτρο θα προκαλέσει ισχυρό πλήγμα στην εφοδιαστική και ναυπηγοεπισκευαστική δραστηριότητα.