Σπουδές στο Πανεπιστήμιο: Οι πέντε συχνότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν νέοι φοιτητές

Η έναρξη των σπουδών είναι ένας καθοριστικός σταθμός στη ζωή κάθε ανθρώπου και ίσως μία από τις πιο συναρπαστικές εμπειρίες που θα ζήσει. 
6'

Όσο ενθουσιασμό έχουν οι νέοι φοιτητές και οι νέες φοιτήτριες γι’ αυτό το νέο ταξίδι στη ζωή τους, άλλο τόσο άγχος έχουν και οι γονείς τους για τις προκλήσεις, τα εμπόδια και τις δυσκολίες που ενδεχομένως να αντιμετωπίσουν.

Η Διευθύντρια της Υπηρεσίας Σπουδών και Φοιτητικής Μέριμνας του Πανεπιστημίου Frederick της Κύπρου, Άντρεα Αθανασίου, μας αποκαλύπτει τις συχνότερες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν και δίνει λύσεις για να κατευνάσει τις ανησυχίες γονέων.

  • Αυξημένες ευθύνες και ανάγκη προσαρμογής

Η ζωή στο Πανεπιστήμιο πολλές φορές σημαίνει ζωή μακριά από το σπίτι για πρώτη φορά. Οι νέοι φοιτητές και οι νέες φοιτήτριες χρειάζεται να λειτουργούν αυτόνομα σε ένα νέο περιβάλλον όπου θα πρέπει να εξοικειωθούν με τους κανόνες, τις διαδικασίες και τις απαιτήσεις του Πανεπιστημίου. Έχουν περισσότερες ευθύνες, πρέπει να τηρούν χρονοδιαγράμματα και να διαχειρίζονται τον χρόνο τους, χωρίς την εποπτεία των γονιών τους. Όπως αναφέρει η κα Αθανασίου: «Καλούνται να προσαρμοστούν σε νέα δεδομένα. Θα πρέπει να παρακολουθούν τις διαλέξεις και να συμμετέχουν στα εργαστήρια, που δεν έχουν το τυπικό ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, να μπορούν να οργανώσουν το διάβασμά τους, να διαχειριστούν τον χρόνο τους αποτελεσματικά, τα οικονομικά τους, το άγχος τους. Συχνά καλούνται να συνδυάζουν τις σπουδές τους με εργασία ή με αθλητισμό, επομένως πρέπει να βρουν την ισορροπία ανάμεσα σε αυτούς τους διαφορετικούς ρόλους. Στο Πανεπιστήμιο Frederick αντιλαμβανόμαστε τις προκλήσεις αυτές, και γι’ αυτό προσφέρουμε ειδικά εργαστήρια διαχείρισης χρόνου, στοχοθέτησης, αντιμετώπισης άγχους, κ.λπ. Επίσης για κάθε νεοεισερχόμενο φοιτητή και νεοεισερχόμενη φοιτήτρια ορίζουμε ένα/μία Ακαδημαϊκό/ή Σύμβουλο για ακαδημαϊκή καθοδήγηση αλλά και στήριξη σε προσωπικό επίπεδο.».

  • Ανάγκη για κοινωνικοποίηση

Η κοινωνικοποίηση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της φοιτητικής ζωής. Παρόλα αυτά πολλοί νέοι και πολλές νέες δυσκολεύονται να κάνουν γνωριμίες. Η κα Αθανασίου αναφέρει: «Η αρχική γνωριμία με άλλα πρόσωπα είναι δύσκολο κομμάτι για ένα νέο φοιτητή ή μια νέα φοιτήτρια, ειδικά αν έρχεται από άλλη πόλη ή χώρα. Σύμφωνα με τους φοιτητές και τις φοιτήτριές μας είναι πολύ βοηθητικό το γεγονός ότι στην τάξη ο αριθμός των φοιτητών είναι μικρός και ότι δίνονται ομαδικές εργασίες στο πλαίσιο των μαθημάτων. Μέσα από τις ομαδικές εργασίες οι φοιτητές και οι φοιτήτριες περνούν χρόνο μαζί και αναπτύσσουν φιλίες. Φυσικά προσφέρονται και πολλές άλλες ευκαιρίες για κοινωνικοποίηση, από το Πρόγραμμα Υποδοχής Νέων Φοιτητών τον Σεπτέμβριο, μέχρι αθλητικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες, εκπαιδευτικές ή άλλου είδους εκδρομές, εκδηλώσεις, διαδραστικά εργαστήρια κ.λπ. Επίσης στο Πανεπιστήμιο λειτουργούν διάφοροι Φοιτητικοί Όμιλοι, ενώ διαθέτουμε και αθλητικές ομάδες ανδρών και γυναικών.»

  • Δυσκολίες στον τρόπο μελέτης

Είναι αρκετές οι περιπτώσεις νέων φοιτητών και φοιτητριών που δεν έχουν αποκτήσει τις κατάλληλες δεξιότητες μελέτης και τεχνικές μάθησης. Η κα Αθανασίου εξηγεί: «Πολλά παιδιά δυσκολεύονται, όχι γιατί δεν έχουν ικανότητες αντίληψης ή ευφυία, αλλά γιατί δεν διαθέτουν τις κατάλληλες δεξιότητες μελέτης ή γιατί για πρώτη φορά βρίσκονται μακριά από το προστατευμένο περιβάλλον των γονιών, που έλεγχαν την οργάνωση του χρόνου και τη μελέτη γενικότερα. Γι’ αυτό ενθαρρύνουμε τους νέους φοιτητές και τις νέες φοιτήτριές μας να συμμετέχουν στα εργαστήρια που διοργανώνουμε για δεξιότητες μελέτης και να αξιοποιούν και τις υπηρεσίες που προσφέρουμε, όπως το καινοτόμο σύστημα φρονιστηριακής υποστήριξης Peer Tutoring Centre, στο οποίο φοιτητές και φοιτήτριες με άριστη ακαδημαϊκή επίδοση προσφέρουν σε συμφοιτητές και συμφοιτήτριές τους δωρεάν φροντιστηριακή υποστήριξη σε μαθήματα. Οι peer tutors, μέσα από τακτική επαφή και συνεργασία, βοηθούν τους συμφοιτητές και τις συμφοιτήτριές τους να επιλύσουν τις απορίες που έχουν σε μαθήματα, να καλύψουν κενά, αλλά και να αναπτύξουν τις απαραίτητες δεξιότητες, ώστε να μπορέσουν να ανταπεξέλθουν στις ακαδημαϊκές τους υποχρεώσεις.» ·

  • Ανάγκη ψυχολογικής στήριξης

Τα τελευταία χρόνια έχει επιδεινωθεί η ψυχική υγεία των νέων. «Σε όλα τα Πανεπιστήμια, σε όλο τον κόσμο, τα τελευταία χρόνια αυξήθηκαν τα περιστατικά φοιτητών και φοιτητριών που αντιμετωπίζουν αισθήματα θλίψης, έντονο άγχος, κρίσεις πανικού, φοβίες, ανασφάλεια, πίεση και στρες. Η φοιτητική μας κοινότητα έχει στη διάθεσή της Συμβουλευτικό Κέντρο στελεχωμένο με εξειδικευμένους επαγγελματίες που προσφέρουν δωρεάν υπηρεσίες συμβουλευτικής και ψυχολογικής στήριξης σε φοιτητές και φοιτήτριες του Πανεπιστημίου. Πέρα από την ψυχολογική στήριξη, το Συμβουλευτικό Κέντρο, μέσα από διάφορες δράσεις, όπως δωρεάν εργαστήρια διαχείρισης άγχους κ.ά., προωθεί την ψυχική υγεία και ευεξία των φοιτητών και των φοιτητριών ώστε να μπορούν να απολαμβάνουν μια πιο ευτυχισμένη και ποιοτική ζωή, να νιώθουν ασφάλεια και εμπιστοσύνη, και να μπορέσουν να αποδώσουν καλύτερα» αναφέρει η κα Αθανασίου.

  • Οικονομικές δυσκολίες

Η κα Αθανασίου αναφέρεται και στις περιπτώσεις φοιτητών και φοιτητριών που χρειάζονται οικονομική στήριξη. «Δυστυχώς δεν είναι καθόλου σπάνιο να βλέπουμε φοιτητές και φοιτήτριες που αντιμετωπίζουν οικονομικές δυσκολίες και εργάζονται για να ανταπεξέλθουν. Είμαστε περήφανοι γι’ αυτούς και αυτές και, ως ένα Πανεπιστήμιο με ανθρωποκεντρική προσέγγιση, προσπαθούμε με κάθε τρόπο να τους στηρίξουμε. Πέρα από το ότι προσφέρουμε ειδικά μειωμένα δίδακτρα και υποτροφίες για νεοεισερχόμενους/ες φοιτητές/τριες, μετά το πρώτο ακαδημαϊκό έτος συμμετέχουν αυτόματα στο Πρόγραμμα Υποτροφιών κατά τη Διάρκεια της Φοίτησης, με βάση την ακαδημαϊκή τους επίδοση. Τους παρέχουμε, επίσης, τη δυνατότητα να εργαστούν στο Πανεπιστήμιο και να επωφεληθούν από μειώσεις διδάκτρων, ενώ το Career Office του Πανεπιστημίου ενημερώνει συνεχώς τη φοιτητική κοινότητα για θέσεις εργασίας ειδικές για φοιτητές /τριες».

Το Πανεπιστήμιο είναι αναγνωρισμένο από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π) της Ελλάδας ως ομοταγές ίδρυμα προς τα ελληνικά Α.Ε.Ι. Για περισσότερες πληροφορίες, οι ενδιαφερόμενοι/ες μπορούν να επικοινωνήσουν με το Γραφείο Διασύνδεσης του Πανεπιστημίου στην Ελλάδα (Πανεπιστημίου 57, Στοά Μάντακα, Αθήνα, τηλ. 210 3311288, adminfo@frederick.ac.cy) ή να επισκεφθούν την ιστοσελίδα www.frederick.ac.cy.