Πανελλήνιες 2016: Γιατί τα μαθήματα στα Γυμνάσια σταματούν μόλις ξεκινούν οι πανελλαδικές
Δεδομένου ότι ένας μεγάλος αριθμός εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης συμμετέχει στη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων και επίσης, λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι πολλά Γυμνάσια και Λύκεια συστεγάζονται, κρίνεται αναγκαίο να καθορίζεται η λήξη των μαθημάτων των σχολείων Δ.Ε. με βάση την ημερομηνία έναρξης για τις πανελλήνιες 2016, έτσι ώστε να διασφαλίζεται η απρόσκοπτη λειτουργία των σχολικών μονάδων.
Αυτό σημειώνει ο Υπουργός Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων σε γραπτή του δήλωση στη Βουλή μετά από ερώτηση την οποία κατέθεσε η Βουλευτής κ. Θεοδώρα Μεγαλοοικονόμου σχετικά με την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων και τη λήξη των μαθημάτων Γυμνασίου.
Επίσης, αναφέρει ότι για τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων είναι αναγκαία η απασχόληση εκπαιδευτικών Γυμνασίων, με δεδομένο ότι για προφανείς λόγους διασφάλισης του κύρους και του αδιάβλητου χαρακτήρα των εξετάσεων:
οι καθηγητές Λυκείων δεν μπορούν να ορίζονται ως επιτηρητές σε Γενικά Λύκεια όπου εξετάζονται μαθητές τους, στα ιδιωτικά Γενικά Λύκεια ως επιτηρητές ορίζονται υποχρεωτικά μόνο καθηγητές της δημόσιας εκπαίδευσης.
Επιπρόσθετα, οι ανάγκες σε επιτηρητές είναι μεγάλες εφόσον, σύμφωνα με τον κανονισμό διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων, λαμβάνεται μέριμνα, ώστε σε κάθε αίθουσα εξετάσεων να υπάρχουν δύο επιτηρητές και ανά πέντε αίθουσες, επιπλέον να ορίζεται και ένας αναπληρωματικός και πολλοί καθηγητές Λυκείων είναι μέλη των Επιτροπών Εξετάσεων και ως εκ τούτου δεν μπορούν να είναι επιτηρητές.
Σημειώνεται ότι οι καθηγητές των Γυμνασίων, που ορίζονται ως επιτηρητές, δεν απαλλάσσονται από τις υποχρεώσεις τους στο Γυμνάσιο. Ακόμα, για τις εξετάσεις των ημερήσιων και εσπερινών Γενικών Λυκείων χρησιμοποιούνται και σχολικά συγκροτήματα στα οποία στεγάζονται ημερήσια Γενικά Λύκεια δημόσια, ιδιωτικά, εκκλησιαστικά και διαπολιτισμικά που έχουν μαθητές στη Γ΄ τάξη και ημερήσιες Λυκειακές Τάξεις που έχουν μαθητές στην τελευταία τάξη.
Ως εκ τούτου, εφόσον πρόκειται για συγκροτήματα στα οποία συστεγάζονται Γενικά Λύκεια με Γυμνάσια, είναι προφανές ότι θα πρέπει να διασφαλίζονται αφενός, ο αναγκαίος χώρος για την εύρυθμη διεξαγωγή των εξετάσεων και, αφετέρου, οι προσήκουσες, σε μια τόσο σημαντική διαδικασία, όπως είναι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις, συνθήκες (π.χ. ησυχίας ή αποφυγής αναστάτωσης).
Επίσης, η ανάγκη απασχόλησης καθηγητών Γυμνασίων σε καθήκοντα που σχετίζονται με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις αλλά και η πιθανή χρήση χώρων των συγκροτημάτων όπου στεγάζονται Γυμνάσια για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις, δημιουργούν ζητήματα εύρυθμης λειτουργίας των σχολείων και η συνέχιση των μαθημάτων θα δημιουργούσε ζητήματα ανισότητας.
"Λαμβάνοντας υπόψη όλους τους παραπάνω λόγους, καθίσταται σαφές ότι η ανάγκη διεξαγωγής των Πανελλαδικών Εξετάσεων υπό τις καλύτερες δυνατές συνθήκες, επιβάλλει τη διακοπή των μαθημάτων και στα Γυμνάσια και τη διεξαγωγή των προαγωγικών και απολυτηρίων εξετάσεων κατά την ίδια χρονική περίοδο, κατά τις ημέρες που δεν διεξάγονται εξετάσεις σε πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα" υπογραμμίζει ο Νίκος Φίλης, προσθέτοντας ότι η διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων δεν σηματοδοτεί μόνο τη λήξη του διδακτικού έτους αλλά και την αφετηρία μιας σειράς διαδικασιών, οι οποίες θα πρέπει να ολοκληρωθούν εντός ασφυκτικών προθεσμιών, ώστε να καταστεί δυνατή τόσο η έγκαιρη έκδοση των αποτελεσμάτων των εξετάσεων και ο προγραμματισμός των οικογενειών για την επόμενη σχολική και ακαδημαϊκή χρονιά όσο και ο προβλεπόμενος αναγκαίος χρόνος διακοπών για τους εκπαιδευτικούς.
Επίσης, ο υπουργός σημειώνει ότι δεδομένων των κλιματολογικών συνθηκών σε πολλές περιοχές της χώρας, δεν θα ήταν εύκολη η διεξαγωγή των Πανελληνίων Εξετάσεων πολύ αργότερα εντός του Ιουνίου. Ως εκ τούτου, δεν είναι εφικτή η επέκταση του διδακτικού έτους για τα Γυμνάσια, εφόσον δεν διασφαλίζονται οι βέλτιστες συνθήκες μάθησης για τους μαθητές τόσο των Γυμνασίων όσο και των Λυκείων.