Βάσεις 2016: Πώς η οικονομική κρίση καθόρισε τα φετινά αποτελέσματα
Η ανακοίνωση από το Υπουργείο Παιδείας των βάσεων εισαγωγής στα Ανώτατα και Ανώτερα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα της Χώρας που έγινε την Τετάρτη (24/08) επιβεβαίωσε με τον πιο ανάγλυφο τρόπο αυτό που όλοι υποπτευόμασταν.
Πιο συγκεκριμένα, εκτόξευση των βάσεων εισαγωγής σε σχολές με καλή επαγγελματική αποκατάσταση, συγκράτηση των βάσεων στις σχολές των μεγάλων αστικών κέντρων και μεγάλη πτώση σε σχολές της επαρχίας.
Η ανάγνωση αυτή συνδέεται με την οικονομική κατάσταση που επικρατεί στη χώρα, αφού πολύ δύσκολα μπορεί ένας γονιός να χρηματοδοτήσει τις Σπουδές του παιδιού του μακριά από τον τόπο μόνιμης κατοικίας του.
Εντυπωσιακή άνοδο σημείωσαν οι Ανώτερες σχολές τουριστικής εκπαίδευσης σε Ρόδο και Κρήτη (+3500 έως 5000 μόρια περίπου).
Σε αντίθετη κατεύθυνση, εντυπωσιακή μείωση παρατηρείται, όπως αναμενόταν άλλωστε, στις παιδαγωγικές σχολές. Η μείωση στις σχολές της επαρχίας έφτασε στα -3000 μόρια (π.χ. Παιδαγωγικό Βόλου - Ρεθύμνου), ενώ αντίστοιχα στο ίδιο τμήμα στην Αθήνα η πτώση περιορίστηκε στα -1500 μόρια (14670 μόρια). Η εξήγηση είναι απλή και σχετίζεται με ότι τα περισσότερα παιδιά προέρχονται από τις Ανθρωπιστικές Σπουδές και δυσκολεύονται στην εξέταση του μαθήματος των Μαθηματικών, που απαιτείται για να εισαχθούν σε αυτές. Καθώς επίσης και με τον περιορισμένο αριθμό των μαθητών που διαγωνίστηκαν στο πεδίο αυτό, αφού τα Μαθηματικά λειτούργησαν αποτρεπτικά.
Απογοητευτικό είναι το γεγονός ότι για την εισαγωγή κάποιου στο παιδαγωγικό της Ρόδου απαιτούνται μόλις 9.887 μόρια!!!
Πιο αναλυτικά:
* Στο 1ο πεδίο (Ανθρωπιστικών Σπουδών) οι σχολές υψηλής ζήτησης όπως Νομική (18229 μόρια), Ψυχολογία (17725 μόρια), διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα με μικρές αυξομειώσεις, το ίδιο και οι υπόλοιπες σχολές.
* Στο 2ο πεδίο (Θετικών Σπουδών) οι σχολές υψηλής ζήτησης όπως Ηλεκτρολόγων μηχ/κων (18628 μόρια), Μηχανολόγων μηχ/κων (18467 μόρια), διατηρήθηκαν σε υψηλά επίπεδα με μικρές αυξητικές τάσεις. Πιο μεγάλες αυξήσεις παρατηρούνται σε σχολές όπως το τμήμα Χημικών μηχ/κων Αθήνας (18047 μόρια), Μαθηματικό Αθήνας (16060 μόρια), Φυσικό Αθήνας (16608 μόρια).
* Για τις Στρατιωτικές Σχολές που βρίσκονται στο δεύτερο πεδίο, σε κάποιες παρατηρήθηκε μεγάλη αύξηση μορίων, όπως η Σχολή Ικάρων (+500 μόρια, 17786 μόρια), Ευελπίδων (+300 μόρια, 17642 μόρια) επιβεβαιώνοντας ότι η Επαγγελματική Αποκατάσταση που προσφέρουν συνεχίζουν να τις καθιστούν ελκυστικές. Παράδειγμα, η σχολή Ναυτικών Δοκίμων (17838 μόρια). Στο ίδιο πεδίο, εντυπωσιακή πτώση σημειώνουν πολλά ΤΕΙ της επαρχίας. Παράδειγμα, το τμήμα Ηλεκτρολόγων μηχ/κων Χαλκίδας που για να εισαχθεί κανείς σε αυτό απαιτούνται μόλις 5318 μόρια, πτώση που ξεπερνάει τα 3500 μόρια. Ενώ δεν μπορούμε να αφήσουμε ασχολίαστο το γεγονός ότι υπάρχουν ΤΕΙ που οι βάσεις εισαγωγής τους αγγίζει μόλις τα 1566 μόρια (Μηχ/κων Περιβάλλοντος στην Κοζάνη), δημιουργώντας εύλογα ερωτηματικά και απορία. Δεκάδες ακόμα ΤΕΙ κινούνται σε ένα εύρος από 2000 έως 6000 μόρια, μεγαλώνοντας την απορία και την απογοήτευσή μας.
* Στο 3ο πεδίο (Επιστήμες Υγείας) παρατηρείται εκρηκτική άνοδος σχεδόν σε όλες τις σχολές μεσαίας και χαμηλής ζήτησης, όπως το τμήμα Νοσηλευτικής Αθήνας (17669 μόρια), Φυσικοθεραπείας Αθήνας (17425 μόρια), Ιατρικών Εργαστηρίων Αθήνας (16090 μόρια). Η άνοδος σε σχολές όπως Ακτινολογίας και Ακτινοθεραπείας, Οδοντικής Τεχνολογίας αλλά και Μαιευτικής φτάνει στα 2000 μόρια. Κάτι που εξηγείται και από τις υψηλές επιδόσεις των μαθητών αλλά και από τις ευοίωνες επαγγελματικές προοπτικές αυτού του Κλάδου.
* Στο 5ο πεδίο (Οικονομίας & Πληροφορικής) παρατηρείται πτώση σε όλες σχεδόν τις σχολές που μπορεί και να ξεπερνάει τα 1000 μόρια σε ΤΕΙ της επαρχίας. Σε δημοφιλή τμήματα όπως Ναυτιλιακών Σπουδών (16086 μόρια), Οικονομικών Επιστημών (14090 μόρια) η πτώση εκτείνεται στα 400 έως 600 μόρια, το ίδιο ισχύει και στη σχολή Οργάνωσης & Διοίκησης Επιχειρήσεων Αθήνας.
Ακόμη, όσον αφορά στις Σχολές που προσφέρουν άμεση Επαγγελματική Αποκατάσταση, όπως τις σχολές Αστυφυλάκων (16388 μόρια) καθώς και τη νεοεισαχθείσα σχολή Πυροσβεστών (16689 μόρια) οι βάσεις εισαγωγής, όπως αναμενόταν, κινήθηκαν σε αυτά τα υψηλά επίπεδα.
Τέλος, με βάση όλες τις παραπάνω επισημάνσεις, βλέπουμε ότι υπάρχει μια εντελώς αντιφατική πορεία των βάσεων εισαγωγής ανάλογα με το πεδίο εξέτασης των μαθητών. Ο βαθμός δυσκολίας των εκάστοτε θεμάτων εξέτασης, οι επιδόσεις των μαθητών και η επαγγελματική αποκατάσταση που προσφέρει η κάθε σχολή είναι οι βασικοί παράγοντες που τις διαμορφώνουν.
Καλούδης Αντώνης
Φιλόλογος
Υπεύθυνος Υποστήριξης Δικτύου
Νέο Φροντιστήριο