Άι Γουέι Γουέι: Ο καλλιτέχνης που με τα έργα του «υπενθυμίζει» την προσφυγική κρίση
Στο κέντρο της Nyhavn, μιας ιστορικής συνοικίας στο παραλιακό μέτωπο της Κοπεγχάγης, ο Άι Γουέι Γουέι τοποθέτησε πάνω από 6.000 σωσίβια που συγκέντρωσε από πρόσφυγες στη Λέσβο, σε όλη την πρόσοψη του μουσείου Kunsthal Charlottenborg.
Η εγκατάσταση εγκαινιάστηκε στις 20 του μηνός, ανήμερα της Παγκόσμιας Ημέρας των Προσφύγων, και θα παραμείνει έως την 1η Οκτωβρίου. Ο «Ανατέλλων ήλιος» φράσσει το πλέγμα των παραθύρων του μουσείου, στην πλευρά που βλέπει στη θάλασσα. Είναι συνέχεια της εμμονής του Κινέζου καλλιτέχνη και ακτιβιστή να ευαισθητοποιήσει εμάς στην χωρίς προφανές τέλος προσφυγική κρίση.
Προηγούμενες παρεμβάσεις του ήταν, μεταξύ πολλών άλλων, το ότι γέμισε μια αίθουσα τέχνης στη Νέα Υόρκη με χιλιάδες ενδύματα που είχε συγκεντρώσει από προσφυγικούς καταυλισμούς ή το ότι«τύλιξε» την πρόσοψη του Palazzo Strozzi στη Φλωρεντία με σωσίβιες λέμβους.
Η επωνυμία της εγκατάστασης παραπέμπει στον πίνακα «Ανατέλλων ήλιος» του Κλοντ Μονέ (1872), στο οποίο απεικονίζεται το λιμάνι της Χάβρης, μετά το τέλος του γαλλο-πρωσσικού πολέμου του 1870-71. Αν και στον πίνακά του ο Μονέ συλλαμβάνει την κοινωνική πραγματικότητα των καιρών εκείνων- με γερανούς και ατμοκίνητα πλοία, που σηματοδοτούν την ταχεία εκβιομηχάνιση- η εγκατάσταση του Άι Γουέι Γουέι τραβά την προσοχή μας στις πολιτικές πραγματικότητες των καιρών που ζούμε, μέσω της χρήσης των σωσιβίων.