Brava: Η ελληνική μουστάρδα και μαγιονέζα
H Mediterranean Foods έχει μια φιλοδοξία. Τα αρτύματά της να είναι η υπ' αριθμόν 1 επιλογή των Ελλήνων. Και με την ιστορική Brava στο οπλοστάσιό της, βρίσκεται σε πολύ καλό δρόμο.
Από τον Παναγιώτη Χριστόπουλο
Η μουστάρδα, η μαγιονέζα, η κέτσαπ είναι ανάμεσα στα πιο δημοφιλή αρτύματα, προϊόντα δηλαδή που συνοδεύουν, βελτιώνουν, αρωματίζουν και συμπληρώνουν το κυρίως φαγητό.
Ο σιναπόσπορος, βασικό συστατικό της μουστάρδας, φύεται σε ψυχρά κλίματα, κυρίως στις περιοχές του Βόρειου Καναδά, αλλά και σε κάποιες χώρες της ανατολικής Ευρώπης. Τα βασικά συστατικά της μαγιονέζας όσο και της κέτσαπ βρίσκονται σε αφθονία και σε υψηλή ποιότητα στην Ελλάδα. Με απλά λόγια, δεν είναι ανάγκη για τον Έλληνα καταναλωτή να καταφεύγει σε προϊόντα εισαγωγής για το καθημερινό του τραπέζι. Αν υπάρχει μια ελληνική επιχείρηση που να παράγει μουστάρδα, κέτσαπ, μαγιονέζα υψηλής ποιότητας, τότε η επιλογή είναι προφανής. Στο όλο κομμάτι της διαδικασίας, μόνο ο σιναπόσπορος θα έρχεται απ' έξω.
Αυτό ακριβώς που περιγράφουμε πιο πάνω είναι και η φιλοσοφία της Mediterranean Foods και του Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου της, κ. Απόστολου Σαλάκου. Το όνομα Mediterranean Foods μπορεί να μη λέει και πολλά στον Έλληνα καταναλωτή, αλλά η Delicia και, κυρίως, η Brava, οι δύο εμπορικές επωνυμίες που χρησιμοποιεί η εταιρεία, σίγουρα αποτελούν συνώνυμα της γεύσης στο καθημερινό τραπέζι.
Σύγχρονη επιχείρηση, ιστορικά ονόματα
H Brava ήταν η πρώτη μουστάρδα που κυκλοφόρησε στην Ελλάδα, από το 1930! Μαζί με την Delicia αποτελούν δύο ιστορικά ονόματα, που η Mediterranean Foods κυνήγησε και ενέταξε στο οπλοστάσιό της, από την ίδρυσή της σχεδόν. Η Mediterranean Foods ξεκίνησε την δραστηριότητά της με την τυποποίηση και διάθεση ελιών και τουρσιών το 1987, αλλά ήδη, δύο χρόνια αργότερα, είχε επαναλανσάρει την Delicia και στις αρχές τις δεκαετίας του '90 έβγαζε ξανά στην αγορά και την Brava.
To μεγάλο βήμα για την μικρή, στο ξεκίνημά της, επιχείρηση του κ. Σαλάκου, ήταν η δυναμική που απέκτησε στις αρχές της δεκαετίας του '90 ο κλάδος του catering. Ένα πολύ μεγάλο μέρος της παραγωγής της Delicia πήγαινε επίσης στα σημεία μαζικής εστίασης. Το 1993 υπήρξε σταθμός για την επιχείρηση καθώς από τη μία η ζήτηση επέφερε υπερδιπλασιασμό των πωλήσεων, ενώ από την άλλη εντάχθηκε στην παραγωγή και η Brava.
To υπάρχον τότε εργοστάσιο (ένα μισθωμένο κτήριο στο Κορωπί) δεν ήταν πια αρκετό. Η παραγωγή είχε αυξηθεί κατά 60% μέσα σε δύο μόλις χρόνια. Η επιχείρηση, λοιπόν, αποφάσισε να αγοράσει βιομηχανικό ακίνητο στην Πραγματευτή του Νομού Αρκαδίας, κοντά στο Λεωνίδιο. Το επενδυτικό αυτό σχέδιο περιελάμβανε κτιριακές και μηχανολογικές επενδύσεις που ολοκληρώθηκαν το 1997. Έκτοτε ο χώρος στο Κορωπί λειτούργησε ως αποθήκη, κέντρο διανομής και έδρα της επιχείρησης, μέχρι τα μέσα του 2000.
Τα επόμενα βήματα ήταν τα πιο λογικά: Πιστοποίηση της παραγωγής ούτως ώστε να εξασφαλιστεί η ανώτερη δυνατή ποιότητα και, βέβαια, επέκταση και σε άλλα αρτύματα. Η μαγιονέζα και η κέτσαπ μπήκαν στο παιχνίδι, συμπληρώνοντας την συλλογή της Brava και της Delicia. Η δεκαετία του 2000 βρίσκει την Mediterranean Foods να μεγαλώνει με εντυπωσιακούς ρυθμούς. Όταν η κρίση χτυπάει την Ελλάδα, η δυναμική της εταιρείας παραμένει. Εξ άλλου οι τιμές της είναι ανταγωνιστικές και τα προϊόντα της εξίσου ποιοτικά με τα εισαγωγής. Το 2010, καταφέρνει να αυξήσει των κύκλο εργασιών της και τους όγκους παραγωγής της κατά 33%, ξεπερνώντας για πρώτη φορά στην ιστορία της τους 3.100 τόνους τελικών προϊόντων.
Το ελληνικό μυστικό της επιτυχίας
Η ταχύτατη ανάπτυξη της Mediterranean Foods σε καμμία περίπτωση δεν ήταν τυχαία, βέβαια. Η σταθερή ποιότητα των προϊόντων της και η προσπάθειά της να βελτιώνει συνεχώς την τεχνογνωσία της και τα υλικά και τις τεχνικές που ορίζουν το τελικό προϊόν, την έκαναν μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα μια επιχείρηση ανταγωνιστική προς τις μεγάλες φίρμες αρτυμάτων που κυκλοφορούν στην Ελλάδα.
Ακόμη πιο μεγάλο ρόλο παίζει το προσωπικό της. Μέσα από συνεχείς εκπαιδεύσεις και σε ένα περιβάλλον υγιεινής και ασφάλειας, οι υπάλληλοι της Mediterranean Foods είναι αυτοί που στηρίζουν το όραμά της όσο κανείς άλλος. Και ποιο όραμα είναι αυτό; Ο κ. Σαλάκος μας απαντά: «Όραμά μας αποτελεί η καθιέρωση του ονόματος Brava στην συνείδηση του καταναλωτή ως η πρώτη και καλύτερη επιλογή ελληνικού προϊόντος στις κατηγορίες που δραστηριοποιούμαστε».
Στην εταιρεία σήμερα εργάζονται περίπου 50 Έλληνες εργαζόμενοι, ενώ ένα δίκτυο περίπου 200 ακόμη μικρών ελληνικών επιχειρήσεων (πελάτες, προμηθευτές, συνεργάτες) στηρίζονται σε μεγάλο βαθμό από τις επιτυχίες της Brava. H ελληνική ταυτότητα είναι εμφανής σε κάθε κίνηση της εταιρείας. Η επικοινωνία, μάλιστα, της Brava, σε επίπεδο διαφήμισης, πλησιάζει πολύ κοντά στην επικοινωνία της στήλης μας «Ψωνίζουμε Ελληνικά». Και ο κ. Σαλάκος, όπως και εμείς, πιστεύει ότι η έξοδος από την κρίση θα έλθει μόνο μέσω από την τόνωση της ελληνικής επιχειρηματικότητας.
Επεκτείνουμε λίγο περισσότερο την συζήτησή μας στο θέμα της οικονομικής κρίσης. Τελικά πόσο έχει επηρεάσει μια επιχείρηση σαν την Mediteranean Foods; «Για το 2012 προβλέπουμε αυξημένο κύκλο εργασιών περίπου στα 5,5 εκ. ευρώ με καθαρό πρό φόρων κέρδος περίπου 200 χιλ. ευρώ. Η εταιρεία μας έχει προς το παρόν και μια -πολύ μικρή- εξαγωγική δραστηριότητα», μας απαντά. Και του ζητάμε να κλείσει την συζήτησή μας με μια πρόβλεψη για την έξοδο από την κρίση. «Η Ελλάδα θα βγεί από την κρίση μόνον στα πλαίσια της Ε.Ε. και όταν ολοκληρώσει όλες τις αναγκαίες διαρθρωτικές αλλαγές, που θα επιτρέψουν στον παραγωγικό ιστό της χώρας, να γίνει ανταγωνιστικός και βιώσιμος»...