Τα capital controls άλλαξαν την online συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών

Ολοκληρώθηκε η έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνωντης για την καταγραφή της αλλαγής συμπεριφοράς των Ελλήνων online αγοραστών παράλληλα με την χρήση της ηλεκτρονικής τραπεζικής την τέταρτη εβδομάδα των capital controls

Τα capital controls άλλαξαν την online συμπεριφορά των Ελλήνων καταναλωτών
3'

Στην έρευνα συμμετείχαν 250 χρήστες του ηλεκτρονικού εμπορίου και ηλεκτρονικής τραπεζικής (αυτό αντιπροσωπεύει 1,5 εκατ. Έλληνες με αυτά τα χαρακτηριστικά) και αποδεικνύει την σημασία τους την περιόδο των capital controls.

Σύμφωνα με την έρευνα, υπάρχει μια ουσιαστική αλλαγή της online συμπεριφοράς λόγω των capital controls. Ενώ συνήθως το 73% των Ελλήνων online αγοραστών κάνουν συχνά αγορές μέσω διαδικτύου, μόνο το 45% (πτώση 28 μονάδες) πραγματοποίησε online αγορές κατα την διάρκεια των τριών πρώτων εβδομάδψν των capital controls. Παράλληλα, έχει αλλάξει ουσιαστικά και ο τρόπος πληρωμής για τις online αγορές. Ισχυροποιήθηκε δυναμικά, όπως αναμένεται, η χρήση της χρεωστικής κάρτας, ενώ η χρήση της αντικαταβολής μειώθηκε δραματικά (από το συνηθως 38-40%, στο 10%) όπως και του Paypal (από το συνήθες 35-40%, στο 4%). Αυτές οι σημαντικές διαφοροποιήσεις δημιουργούν την βάση για ουσιαστικές ανατροπές στην οnline αγοραστική συμπεριφορά των Ελλήνων που πιθανόν να αγοράσουν στο μέλλον.

e-banking

Η έρευνα καταγράφει μια σημαντική αύξηση των συναλλαγών ηλεκτρονικής τραπεζικής από τους χρήστες αυτών των υπηρεσιών, όσον αφορά τις ψηφιακές υπηρεσίες που χρησιμοποιήθηκαν, αλλά και την ένταση χρήσης τους η οποία αυξήθηκε τουλάχιστον κατα 30% από τα τυπικά επίπεδα της περιόδου προ capital control. Συγκεκριμένα, υπάρχει μια ουσιαστική αύξηση στις υπηρεσίες: μεταφορά χρημάτων (73%), ενημέρωση υπολοίπου (70%), πληρωμή λογαριασμών (60%) καιι πληρωμή οφειλών προς το δημόσιο (32%). Είναι ξεκάθαρο ότι οι υπηρεσίες ηλεκτρονικής τραπεζικής έδωσαν την δυνατότητα σε αρκετούς Έλληνες πολίτες να ξεπεράσουν σοβαρά προβλήματα στις διαδικασίες πληρωμών τους.

Όσον αφορά όμως τις αγορές ηλεκτρονικού εμπορίου η κατάσταση είναι ιδιαίτερα προβληματική αφού το 32% ακύρωσε κάποια online παραγγελία που είχε ήδη κάνει, 32% ακύρωσε προγραμματισμένες online αγορές, ενώ το 40% αντιμετώπισε προβλήματα στις ηλεκτρονικές αγορές οι οποίες κατα 73% σχετίζονται με τα ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού λόγω μη αποδοχής καρτων (85%) ή μη δυνατότητα χρήσης της υπηρεσίας Paypal (55%). Βέβαια τα προβλήματα με τα ηλεκτρονικά καταστήματα του εξωτερικού φέρνουν μια θετική εξέλιξη για την τοπική αγορά, αφού από αυτούς που είχαν προβλήματα με τις online αγορές τους από το εξωτερικό, το 32% θα αγοράσει από αντίστοιχα Ελληνικά ηλεκτρονικά καταστήματα ή φυσικά καταστήματα (23%).

Επίσης αναδεικνύεται από την έρευνα, ότι αρκετά προβλήματα από την εμφάνιση των capital controls ξεπεράσθηκαν ή/και επιλύθηκαν με την αξιοποίηση της ηλεκτρονικής τραπεζικής ή με το ηλεκτρονικό εμπόριο. Συγκεκριμένα, μετά την ανακοίνωση των capital controls το 55% των χρηστών ηλεκτρονικής τραπεζικής αξιοποίησε τα ψηφιακά μέσα, για να αντιμετωπίσει την έλλειψη μετρητών, ενώ το 39% για να μειώσει το υπόλοιπο των λογαριασμών του, λόγω φόβου κουρέματος καταθέσεων.

Ο Διευθυντής του Εργαστηρίου ELTRUN, Καθ. Γ. Δουκίδης, ανέφερε ότι «η τραπεζική αργία αναβάθμισε το διαδικτυο ως βασικό κανάλι εκτέλεσης των περιορισμένων τραπεζικών συναλλαγών από ιδιώτες/ καταναλωτές και επιχειρήσεις. Αυτό οφείλεται και στο γεγονός ότι οι Έλληνικές συστημικές τράπεζες διαθέτουν πλέον προχωρημένες ηλεκτρονικής τραπεζική με υψηλή ασφάλεια και εξειδικευμένες υπηρεσίες. Η ηλεκτρονική τραπεζική και γενικά οι ψηφιακές συναλλαγές – όπως ηλεκτρονική τιμολόγηση- θα πρέπει να αξιοποιηθούν πλέον πλήρως για την άμεση αποδοση ΦΠΑ και την γενικότερη πάταξη της φοροδιαφυγής».

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή