«Stay Away»: Οι ευρωπαϊκές πόλεις ψάχνουν τρόπους αντιμετώπισης του υπερτουρισμού
«Stay Away» ή αλλιώς «να φύγετε, να πάτε αλλού», λέει το Άμστερνταμ στους τουρίστες. Η Ευρώπη προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις αρνητικές επιπτώσεις του υπερτουρισμού.
Η αλήθεια είναι πως ο υπερτουρισμός, που αποτελούσε μεγάλο ζήτημα πριν από την πανδημία, έκανε και πάλι την εμφάνισή του στους δημοφιλείς ταξιδιωτικούς προορισμούς παγκοσμίως, καθώς όλοι αναζητούν να καλύψουν το χαμένο έδαφος από τη διετία της υγειονομική κρίσης.
Μάλιστα, ο επίσημος αριθμός διεθνών τουριστικών αφίξεων από το 1998 έως το 2019 διπλασιάστηκε, φτάνοντας τα 2,4 δισ. ευρώ ετησίως, με τον τουρισμό να είναι ιδιαίτερα έντονος τα τελευταία χρόνια στις ευρωπαϊκές μητροπόλεις ιδίως μετά τις πτήσεις low cost.
Και ενώ, οι αρνητικές επιπτώσεις του τουρισμού είναι ευρέως γνωστές και κατανοητές, το ερώτημα «Τι μπορεί να γίνει για αυτό;», παραμένει. Η εσκεμμένη προσπάθεια για μείωση του τουρισμού λοιπόν, θα αποτελούσε ένα γενναίο «βήμα», ακόμη κι αν ήταν εφικτή σε έναν κόσμο με δισεκατομμύρια καταναλωτές.
Κάπως έτσι, οι πόλεις, στην προσπάθεια να ελέγξουν και να αξιοποιήσουν καλύτερα την πληθώρα τουριστών που υποδέχονται, τα τελευταία χρόνια, επιλέγουν μερικές από τις ακόλουθες τακτικές:
#1 Αύξηση των τουριστικών φόρων
Το Παρίσι επιβάλλει φόρο 5 ευρώ στους επισκέπτες ξενοδοχείων που έχουν χαρακτηριστεί ως «palaces», όπου η τιμή δωματίου μπορεί να ξεπεράσει τα 2.000 ευρώ. Ο φόρος ανέρχεται σε 2,88 ευρώ στα τετράστερα ξενοδοχεία.
Πρόσφατα το Μάντσεστερ, η πρώτη πόλη στο Ηνωμένο Βασίλειο που επέβαλλε τουριστικό φόρο, όρισε το ύψος του σε 1 ευρώ ανά διανυκτέρευση, ενώ στο Μπουτάν ο αντίστοιχος φόρος ξεκινάει από 200 δολάρια την ημέρα.
#2 Έμφαση στον ποιοτικό τουρισμό
Πολλές πόλεις στρέφουν το βλέμμα τους στους ποιοτικούς τουρίστες, δηλαδή σε επισκέπτες που πραγματοποιούν υψηλές δαπάνες σε αντιδιαστολή με τουρίστες που μεθούν στον προορισμό και στους επιβάτες κρουαζιέρας, οι οποίοι δεν δαπανούν πολλά εκτός κρουαζιερόπλοιου.
#3 Διασπορά τουριστών
Αυτό σημαίνει τον περιορισμό της ανάπτυξης ξενοδοχείων και Airbnb στο κέντρο της πόλης και τη διασπορά τους σε προάστια και κοντινούς οικισμούς. Το πρόβλημα με μια τέτοια τακτική είναι το γεγονός ότι οι περισσότεροι τουρίστες επιθυμούν να επισκεφθούν τις τουριστικές ατραξιόν της πόλης.
#4 Απο-ανάπτυξη
Όσον αφορά στην αποφυγή τουριστών, η ευρωπαϊκή πόλη που το έχει καταφέρει είναι το Άμστερνταμ. Η οικονομία του Άμστερνταμ εξαρτάται ελάχιστα μόνο από τον τουρισμό και σημείωσε άνοδο 132% την τελευταία 25ετία με κινητήρες ανάπτυξης τις χρηματοοικονομικές, επιχειρηματικές υπηρεσίες αλλά και τις υπηρεσίες πληροφόρησης και επικοινωνίας (συμπεριλαμβανομένης της πληροφορικής). Σήμερα, καθώς συνεχίζεται αυτή η αναπτυξιακή πορεία, τοπικές επιχειρήσεις, όπως καφετέριες, συναντούν προβλήματα στο να προσλάβουν προσωπικό, ακόμη και χωρίς ο τουριστικός κλάδος να βρίσκεται στο επίκεντρο της οικονομίας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι πρόκειται για την πρώτη πόλη στην ιστορία του τουριστικού μάρκετινγκ η οποία λάνσαρε τουριστική καμπάνια με το μότο «Stay Away». Το μήνυμα αυτό αρχικά απευθυνόταν στους νεαρούς Βρετανούς που συνηθίζουν να μεθούν στις διακοπές, ενώ με μία αναζήτηση στο διαδίκτυο με τον όρο «πάρτι στο Άμστερνταμ», θα βρει κανείς βίντεο ενός μεθυσμένου άνδρα ο οποίος συλλαμβάνεται, καθώς και την περιγραφή «Έρχεστε στο Άμστερνταμ για μια άστατη νύχτα; Μείνετε μακριά».
Οι τακτικές αντιμετώπισης του υπερτουρισμού δείχνουν με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο ότι είναι πλέον επιτακτική η ανάγκη να επανεξετάσουμε επειγόντως τον τρόπο με τον οποίο οι πόλεις εξελίσσονται, έτσι ώστε πρωτίστως να υποστηρίζουν τα δικαιώματα των κατοίκων τους.
Διαβάστε επίσης
Ιταλία: Ο Βορράς της ρομαντζάδας, της μόδας και των επτά μυστικών
Τέλος στις διακοπές για τα αξιοθέατα: Ποια είναι η νέα μόδα στα ταξίδια
Τέσσερις ευρωπαϊκές πόλεις που αξίζει να τις γυρίσεις με τα πόδια