Γιαννόπουλος: Αδρανοποίησα την «υγειονομική βόμβα» στο προσφυγικό
Ο απολογισμός της θητείας του Ομότιμου Καθηγητή Χειρουργικής, Αθανάσιου Γιαννόπουλου, στην προεδρία του ΚΕΕΛΠΝΟ.
Το έργο το οποίο συντελέστηκε στον Οργανισμό κατά τη διάρκεια της θητείας του, από τον Απρίλιο του 2015 έως τον Μάιο του 2016, παρουσίασε σε συνέντευξη Τύπου ο κ. Γιαννόπουλος, την Τρίτη (29/11/2016), καθώς δεν του είχε δοθεί προηγουμένως η ευκαιρία λόγω της μη ομαλής μετάβασης στη νέα ηγεσία του ΚΕΕΛΠΝΟ, όπως σημείωσε ο ίδιος.
Ο διαγωνισμός για τη στελέχωση των Μονάδων Εντατικής Θεραπείας με ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό έγινε η αιτία για την απομάκρυνσή του, με απόφαση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας, υπόθεση η οποία έφτασε στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Η πρώτη απόφαση του ΣτΕ δικαίωσε τον κ. Γιαννόπουλο ως προς το τυπικό της διαδικασίας, εκκρεμεί όμως η δεύτερη προσφυγή του, για το ουσιαστικό μέρος του ζητήματος. Σύμφωνα με τον ίδιο, η δικάσιμος αναμένεται να οριστεί μέσα στις επόμενες ημέρες, και αυτήν τη φορά το ΣτΕ θα κληθεί να γνωμοδοτήσει για το ότι δεν ολοκληρώθηκε ο διαγωνισμός και για το ότι δεν απολύθηκε ο γενικός διευθυντής του Οργανισμού.
Ο κ. Γιαννόπουλος δήλωσε ότι δεν θα ήθελε να ασκήσει κριτική σε πολιτικό επίπεδο, ωστόσο σημείωσε ότι η αντικατάστασή του έγινε γιατί είχε διαφορετική αντίληψη από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας. «Δεν μπορούσα να λειτουργήσω σε πλαίσιο παρανομίας» ανέφερε χαρακτηριστικά και πρόσθεσε: «Υπήρξαν δύο πίνακες, ο ένας με παρεμβάσεις, 2.500 φάκελοι έφυγαν από το ΚΕΕΛΠΝΟ και πήγαν στην Αριστοτέλους». Κατά την άποψή του, θα αποδειχθεί πως η όλη διαδικασία του διαγωνισμού δεν ήταν σύννομη, όταν εξεταστούν οι προσφυγές που έχουν κατατεθεί από άλλα ενδιαφερόμενα μέρη.
Για την επιλογή του τότε υπουργού Υγείας, Παναγιώτη Κουρουμπλή, να τον τοποθετήσει στην προεδρία του ΚΕΕΛΠΝΟ, ο κ. Γιαννόπουλος δήλωσε ότι αποτέλεσε ιδιαίτερη τιμή στο πρόσωπό του και τόνισε ότι η συμμετοχή του ήταν σε επιστημονικό – τεχνοκρατικό επίπεδο, και όχι σε πολιτικό – κομματικό. Σκοπός του ήταν να ανακτήσει το ΚΕΕΛΠΝΟ τη δυναμική του, ιδιαίτερα μέσα στις δύσκολες συνθήκες που διαμόρφωσε το προσφυγικό-μεταναστευτικό. Η εκτίμηση και των ελληνικών αρχών, αλλά και του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας για εκείνη την περίοδο, ήταν ότι οι προσφυγικές-μεταναστευτικές ροές δεν θα ήταν μεγαλύτερες από 250.000 ανθρώπους. «Πέσαμε έξω στα δεδομένα» αφού ο αριθμός αυτός ξεπέρασε το ένα εκατομμύριο, τόνισε ο κ. Γιαννόπουλος.
Ως πρόεδρος του ΚΕΕΛΠΝΟ ξεκίνησε ένα οδοιπορικό, από την Αλεξανδρούπολη, με σταθμούς σε όλη την ακτογραμμή, μέχρι και την Ειδομένη. «Ήμουν εγώ που αδρανοποίησα την υγειονομική βόμβα» λαμβάνοντας τα κατάλληλα μέτρα, τόνισε. Επίσης, στηλίτευσε τις προσπάθειες τρομοκράτησης του πληθυσμού από κάποιες πλευρές, τονίζοντας ότι δεν υπήρχε κίνδυνος για τη δημόσια υγεία.
Ιδιαιτέρως στάθηκε στο ζήτημα των ασυνόδευτων παιδιών. Την περίοδο της θητείας του περισσότερα από 5.000 προσφυγόπουλα βρέθηκαν στην Ελλάδα. Με στόχο την ευαισθητοποίηση της κοινωνίας για το θέμα, το ΔΣ του ΚΕΕΛΠΝΟ πήρε απόφαση τον Οκτώβριο του 2015, για «αναδοχή φιλοξενίας» πέντε ορφανών παιδιών.
Μεταξύ των πρωτοβουλιών για το προσφυγικό, συγκαταλέγεται η εκπόνηση κεντρικού σχεδίου δράσης με τίτλο «Υλοποίηση δράσεων ιατρικής και ψυχοκοινωνικής παρέμβασης σε υπηκόους τρίτων χωρών στις Περιφέρειες Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης, Βορείου Αιγαίου, Νοτίου Αιγαίου, Κρήτης και στην Περιφέρεια Αττικής», με σύσταση ομάδας συντονισμού και εποπτείας των δράσεων που αφορούν στην υγειονομική κάλυψη μεταναστών και προσφύγων• εκπόνηση και υποβολή επιχειρησιακού σχεδίου με τίτλο «Άμεση ενίσχυση της ανταπόκρισης του ΕΣΥ εξαιτίας της προσφυγικής/μεταναστευτικής κρίσης που αντιμετωπίζουν τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου» στο πλαίσιο της Έκτακτης Βοήθειας από το Ταμείο Εσωτερικής Ασφάλειας (ISF) της Γενικής Διεύθυνσης Μετανάστευσης & Εσωτερικών Υποθέσεων (74DG HOME) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής• συνεργασία με γιατρούς, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, νοσηλευτές• σύναψη πρωτοκόλλου συνεργασίας μεταξύ ΚΕΕΛΠΝΟ και Γιατρών του Κόσμου.
Γενικότερα, το ΚΕΕΛΠΝΟ ανέπτυξε δράση σε επίπεδο υποστήριξης νοσηλευτικών μονάδων υγείας σε ολόκληρη τη χώρα, με προσωπικό, άλλα μέσα (μηχανοκίνητα) σε δύσκολες καταστάσεις (πυρκαγιές, πλημμύρες) και φαρμακευτικό υλικό, καθώς και στη διασφάλιση της δημόσιας υγείας του πληθυσμού με εντατικούς ελέγχους, καταγραφή και παρεμβάσεις. Εφαρμόστηκε νέο μοντέλο δραστηριοτήτων του Οργανισμού με πρωτοβουλίες πέραν της πρόληψης, του ελέγχου και της προστασίας της Δημόσιας Υγείας, όπως στον τομέα της πρόνοιας και της περίθαλψης αδύναμων κοινωνικά ομάδων. Ως προς το διοικητικό κομμάτι, ξεκίνησε η εφαρμογή σύγχρονου οικονομετρικού μοντέλου, με εξορθολογισμό των οικονομικών του Οργανισμού, βελτίωση των δεικτών και οικονομίες κλίμακας σε επίπεδο οργανογράμματος (έμψυχο δυναμικό το οποίο αξιοποιείται και βρίσκεται σε εσωτερική κινητικότητα) και δαπανών.
Τον Απρίλιο του 2016, τέλος, ολοκληρώθηκε η «Δικτύωση φορέων πρωτοβάθμιας περίθαλψης (ιδιωτικών και δημόσιων) σε πανελλαδική κλίμακα για την επιδημιολογική επιτήρηση και τον έλεγχο των μεταδοτικών νοσημάτων», πράξη με την οποία κλείνει και ο απολογισμός του κ. Γιαννόπουλου.