Η νοθεία στα καύσιμα περνά πλέον στο στάδιο της υψηλής τεχνολογίας

Από τη στιγμή που τα καύσιμα υπερ-φορολογούνται η νοθεία τους είναι ιδιαίτερα ελκυστική για τους επιτήδειους.

Η νοθεία στα καύσιμα περνά πλέον στο στάδιο της υψηλής τεχνολογίας
4'

Του Γιάννη Σκουφή

Ο κανόνας είναι παγκόσμιος και ισχύει σχεδόν καθολικά, ειδικά σε χώρες που οι εκλεκτικοί μηχανισμοί δεν είναι ιδιαίτερα ισχυροί και οι ποινές απέχουν από το να χαρακτηριστούν δρακόντειες: όπου οι φόροι και οι δασμοί για κάποια προϊόντα είναι υψηλοί, από τσιγάρα μέχρι χρυσό, ανθεί το λαθρεμπόριο. Ή στην περίπτωση των καυσίμων και η νοθεία, με τα κέρδη όσων εμπλέκονται να είναι τεράστια και οι ζημιές για τους οδηγούς που ανυποψίαστοι γεμίζουν τα ρεζερβουάρ των αυτοκινήτων τους ενίοτε μεγάλες.

Υπάρχουν πολλοί τρόποι νοθείας των καυσίμων. Ο πιο απλός είναι η ανάμιξη ενός πιο φθηνού με ένα πιο ακριβό. Στις βενζίνες π.χ. η μίξη απλής αμόλυβδης με σούπερ αμόλυβδη και η πώληση του μίγματος ως πιο ακριβή σούπερ αμόλυβδη. Αυτού του τύπου η νοθεία, πέρα από την εξαπάτηση τόσο του καταναλωτή όσο και τους κράτους δεν έχει ευτυχώς δυσάρεστες συνέπειες στην λειτουργία του κινητήρα του αυτοκινήτου, πέρα από μια μείωση της απόδοσής του, αν πρέπει με βάση τις προδιαγραφές του να καταναλώνει σούπερ αμόλυβδη.

Στα πετρελαίου η μίξη γίνεται με το πιο φτηνό πετρέλαιο θέρμανσης μετά από αποχρωματισμό του τελευταίου ή με ναυτικά πετρέλαια, που προέρχονται από λαθρεμπόριο και κατά κανόνα έχουν μεγαλύτερη περιεκτικότητα σε θείο από την προβλεπόμενη. Εδώ προκαλούνται βλάβες στους κινητήρες ακριβώς λόγω της αυξημένης περιεκτικότητας σε θείο, ενώ οι αντλίες χαλούν από τα υπολείμματα των χημικών ουσιών, κυρίως θειϊκού οξέος, που χρησιμοποιούνται για τον αποχρωματισμό. Φυσικά πολύ αυξημένη είναι και η επιβάρυνση του περιβάλλοντος.

Για τις βενζίνες υπάρχει και η νοθεία τους με διάφορες άλλες χημικές ενώσεις που είναι σαφώς πιο φτηνές, όπως είναι οι αλκοόλες ή το τολουόλιο που είναι ιδιαίτερα διαβρωτικό και μπορεί να προκαλέσει εκτεταμένες βλάβες στους κινητήρες.

Το μειονέκτημα όλων των παραπάνω μεθόδων για όσους κάνουν τη νοθεία και το πλεονέκτημα για τις ελεγκτικές και διωκτικές αρχές είναι η εύκολη ανίχνευσή τους. Αυτός είναι και ο λόγος που και η νοθεία αρχίζει να γίνεται πιο high tech, καθιστώντας τον εντοπισμό της πιο δύσκολο. Το πρώτο δείγμα γραφής των νέων μεθόδων ήταν η πρόσφατη αποκάλυψη από τις τελεωνειακές αρχές της ΑΑΔΕ (Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων) ενός διεθνούς κυκλώματος νοθείας βενζίνης που χρησιμοποιούσε την εξελιγμένη μέθοδο Designer Fuel Oil.

Τι είναι όμως τα Designer Fuel Oils; Στην πράξη και όταν πρόκειται για νόμιμη διαδικασία είναι τα λεγόμενα συνθετικά καύσιμα, καύσιμα που δημιουργούνται κατά παραγγελία και με συγκεκριμένο στόχο: να μειώσουν π.χ. την κατανάλωση και τις εκπομπές ρύπων των κινητήρων που τα καταναλώνουν ή να αυξήσουν την απόδοσή τους. Και όταν πρόκειται για νόμιμο καύσιμο που με βάση τις προδιαγραφές της ευρωπαϊκής ένωσης αποτελείται κατά 90% από παράγωγα πετρελαίου και κατά 10% από βιολογική πηγή το μυστικό είναι η επιλογή της κατάλληλης βιολογικής πηγής προκειμένου να επιτευχθούν οι επιθυμητές τελικές ιδιότητες.

Φυσικά στην περίπτωση της νοθείας δεν ενδιαφέρει τίποτα από τα παραπάνω, αλλά μόνο το πως η ανίχνευση δεν θα είναι εφικτή και πως το συνθετικό αυτό υγρό που θα αναμιγνύεται με την βενζίνη θα είναι όσο το δυνατόν πιο φτηνό.

Στην περίπτωση των ποσοτήτων του συνθετικού υγρού που εντοπίσθηκε από την ΑΑΔΕ και αποτελεί μίγμα ελαφρών λαδιών και αιθανόλης οι… επιστήμονες νοθευτές είχαν κάνει ιδιαίτερα καλή δουλεία, μιας και όταν το ποσοστό του είναι μέχρι και 40% η ανίχνευσή του είναι δύσκολη και απαιτεί ειδική διαδικασία. Επίσης ο αριθμός οκτανίου του είναι 97, νούμερο που το τοποθετεί μεταξύ της απλής αμόλυβδης των 95 οκτανίων και αυτών των 100 οκτανίων.

Το πιο σημαντικό βέβαια για τους επιτήδειους είναι το κόστος του, που κυμαίνεται από 10 έως 20 λεπτά το λίτρο, την στιγμή που η τρέχουσα μέση τιμή πώλησης της απλής αμόλυβδης είναι περίπου 1,45 ευρώ.

Τι μπορεί να κάνει ο καταναλωτής για να προστατευτεί από την αγορά νοθευμένων καυσίμων για το αυτοκίνητό του; Δυστυχώς όχι πολλά, πέρα από το να ανεφοδιάζεται από συγκεκριμένα πρατήρια που γνωρίζει ότι τα καύσιμά τους είναι όσο το δυνατόν εγγυημένα και να αποφεύγει, επίσης όσο είναι δυνατόν, πρατήρια που η πελατεία τους είναι κατά κύριο λόγο διερχόμενη, π.χ. σε μεγάλες οδικές αρτηρίες αλλά και σε κεντρικά σημεία των πόλεων.

Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή