Είναι εφικτή η δημιουργία αεροπορικής βάσης του ΝΑΤΟ στην Κάρπαθο;
Ο βουλευτής της ΝΔ και μέλος της κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών, Αρχιπλοίαρχος ε.α., Στέφανος Γκίκας, σχολιάζει την πρόταση του ΥΕΘΑ Πάνου Καμμένου γιαδημιουργία Αεροπορικής Βάσης του ΝΑΤΟ στην Κάρπαθο.
Αναλυτικότερα, ο Αρχιπλοίαρχος ε.α., Στέφανος Γκίκας, αναφέρει τα εξής: «Θεωρώ εξόχως απίθανο να προχωρήσει μια τέτοια πρόταση, αφού στο ΝΑΤΟ όλα τα θέματα εγκρίνονται με consensus (ομοφωνία). Και δεν νομίζω ότι κανείς μας πιστεύει ότι η γειτονική χώρα θα συμφωνήσει -έτσι απλά- με την δημιουργία ΝΑΤΟϊκής αεροπορικής βάσης σε Ελληνικό νησί του Αιγαίου. Δυστυχώς η Ελλάδα τον Ιούνιο του 2011, έχασε μοναδική ευκαιρία να διεκδικήσει ΝΑΤΟϊκή βάση στο έδαφός της – κάτι που πέτυχε η Τουρκία – στο πλαίσιο της τότε αναθεώρησης της Δομής Διοίκησης της Συμμαχίας».
Με απλά λόγια, θεωρείται βέβαιο ότι η Τουρκία θα επικαλεστεί τον «αποστρατιωτικοποιημένο χαρακτήρα» των νησιών του Ανατολικού Αιγαίου και θα ασκήσει βέτο σε σχετική εισήγηση της Συμμαχίας, αν ποτέ κατατεθεί από ελληνικής πλευράς. Γιατί όμως δημοσιοποιείται αν ήταν γνωστή εκ των προτέρων η κατάληξή της; Η απάντηση βρίσκεται πιθανότατα στην κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στην Κρήτη:
Η 138 Σμηναρχία Μάχης στο Τυμπάκι έχει μεταπέσει από το 2011 σε Αεροπορικό Απόσπασμα (μαζί με τις 132 ΣΜ στο Αγρίνιο και 134 ΣΜ στη Σαντορίνη).
Η 126 Σμηναρχία Μάχης στο Ηράκλειο καταργείται εντός διμήνου στο πλαίσιο της Νέας Δομής Δυνάμεων και των αναγκών επέκτασης του διεθνούς αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης» (η 11η Μοίρα Κατευθυνομένων Βλημάτων δεν απομακρύνεται από την περιοχή).
Η 133 Σμηναρχία Μάχης στο Καστέλι, απ” όπου εκτελούνται καθημερινά καθήκοντα Readiness, έχει αβέβαιο μέλλον λόγω της επικείμενης δημοπράτησης του μεγάλου έργου της κατασκευής νέου διεθνούς αεροδρομίου.
Ενδεχομένως μοναδική εναλλακτική στα παραπάνω είναι η αναβάθμιση και μετατροπή του αεροδρομίου της Καρπάθου σε σύγχρονη προκεχωρημένη Αεροπορική Βάση, εξασφαλίζοντας στην ΠΑ σημαντικά μειωμένους χρόνους αντίδρασης και εμπλοκής στην ευαίσθητη περιοχή του Νοτιοανατολικού Αιγαίου αλλά και αποστολής ενισχύσεων στη Κύπρο.
Σημειώνεται ότι η Τουρκία έχει προχωρήσει την τελευταία δεκαετία σε καθολική αναβάθμιση των υποδομών της αεροπορικής βάσης Dalaman, η οποία βρίσκεται ακριβώς απέναντι από την πόλη της Ρόδου και χρησιμοποιείται καθημερινά ως προκεχωρημένη βάση, μεταξύ άλλων και του τουρκικού F-16 το οποίο συγκρούστηκε με το μαχητικό του Σμηναγού Κων/νου Ηλιάκη στις 23/05/2006.
Το σημερινό αεροδρόμιο της Καρπάθου βρίσκεται σε ανοικτό πεδινό έδαφος, έχει κατασκευαστεί βάσει στρατιωτικών προδιαγραφών (με τη κλασική διάταξη 2 μεγάλων παράλληλων διαδρόμων), έχει μεγάλες δυνατότητες επέκτασης, φιλοξενεί ήδη Αεροπορικό Απόσπασμα της ΠΑ ενώ βρίσκεται εντός βεληνεκούς των Α/Α συστημάτων S-300, εφόσον αυτά αναπτυχθούν επιχειρησιακά στην Ανατολική Κρήτη. Συμπερασματικά, η πρόταση περί δημιουργίας ΝΑΤΟϊκής βάσης στο Ανατολικό Αιγαίο πιθανότατα δεν αποσκοπούσε στην προσπάθεια εξασφάλισης πιστώσεων για την κατασκευή ενισχυμένων καταφυγίων αεροσκαφών και λοιπών υποδομών αλλά στην ενημέρωση φίλων και συμμαχών (εντός και εκτός εισαγωγικών) ότι επίκειται αποφασιστική ενίσχυση του Νότιου Τομέα απο πλευράς ΠΑ.
Υπενθυμίζεται ότι κατά την ομιλία του στο 19ο Συνέδριο του Economist αλλά και στις τωρινές επαφές του στις ΗΠΑ, ο Π. Καμμένος είχε αναφερθεί σε «πρόταση της Ελλάδος για τη δημιουργία μίας σημαντικής νατοϊκής αεροπορικής βάσεως στο Νοτιοανατολικό Αιγαίο.»
Στο σημείο αυτό κρίνεται σκόπιμο να αναφερθεί πως εδώ και σχεδόν δυο έτη, οι ΗΠΑ έχουν ζητήσει την ανάπτυξη σμήνους Μη Επανδρωμένων Αεροσκαφών (UAV) σε ελληνικό έδαφος και συγκεκριμένα σε Αεροπορικές Βάσεις της Κρήτης ή της Καλαμάτας, αίτημα που ωστόσο δεν ικανοποιήθηκε λόγω αντιδράσεων της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Εξωτερικών. Ως προτεινόμενες βάσεις στην Κρήτη είχαν αναφερθεί τα αεροδρόμια σε Σούδα (115ΠΜ), Καστέλι (133ΣΜ) και Τυμπάκι (πρώην 138ΣΜ, νυν Αεροπορικό Απόσπασμα).
πηγη army.gr