Αλλαγές στην Παιδεία: Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής και Παράλληλο Μηχανογραφικό
Ποιες αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Το νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας, φέρνει αλλαγές από τον Σεπτέμβριο, στη δημόσια εκπαίδευση, αλλάζοντας άρδην όσα ίσχυαν ως την περασμένη χρονιά.
Το υπουργείο επιδιώκει να δοθεί ένα τέλος στο φαινόμενο εισαγωγής φοιτητών με 1 και 2 στα 20, που εισάγονται στα ΑΕΙ αλλά δεν αποφοιτούν, ενώ στοχεύει στην ανάδειξη εναλλακτικών εκπαιδευτικών διαδρομών, όπως η επιλογή Δημοσίων ΙΕΚ, που παρέχουν επαγγελματική κατάρτιση σε περισσότερες από 120 σύγχρονες ειδικότητες υψηλής ζήτησης και απορρόφησης από την αγορά, αυξάνοντας την πιθανότητα της επαγγελματικής τους καταξίωσης των νέων.
Κεντρικός πυλώνας της πολιτικής του Υπουργείου Παιδείας είναι η αλλαγή φιλοσοφίας ως προς τις προοπτικές που παρέχουν διαφορετικές εκπαιδευτικές διαδρομές και η επένδυση στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση, ώστε να μετατραπεί σε συνειδητή επιλογή και εργαλείο απασχόλησης για τους πολλούς.
Στόχος ενός εκπαιδευτικού συστήματος είναι να παρέχει σε όλους τους νέους ένα φάσμα από ρεαλιστικές επιλογές, ώστε να αποκτήσουν τα εφόδια που χρειάζονται και να ανακαλύψουν τις κλίσεις τους, είτε μέσα από το πανεπιστήμιο, είτε μέσα από την επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Ποιες αλλαγές φέρνει το νομοσχέδιο
- Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής (ΕΒΕ) για την εισαγωγή στα ΑΕΙ
- Ανώτατο όριο φοίτησης, με ν+2 και ν+3 έτη
- Αναβάθμιση της Επαγγελματική Εκπαίδευσης και Κατάρτισης
- Ανάδειξη της ΕΕΚ - Παράλληλο Μηχανογραφικό: Με το νομοσχέδιο για την Εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση που ψηφίστηκε το Φεβρουάριο, δίνεται για πρώτη φορά η δυνατότητα για την υποβολή Παράλληλου Μηχανογραφικού για τη φοίτηση σε δημόσιο ΙΕΚ (ΔΙΕΚ). Στόχος είναι η ανάδειξη της ΕΕΚ ως μια απολύτως βιώσιμη εναλλακτική διαδρομή, με επαγγελματικές προοπτικές.
Ποια είναι τα κριτήρια εισαγωγής στα ΔΙΕΚ
Η εγγραφή σε ΔΙΕΚ γίνεται βάσει του απολυτηρίου του υποψηφίου και επιπλέον κριτηρίων σύμφωνα με τον κανονισμό λειτουργίας των ΙΕΚ.
Σήμερα στα ΔΙΕΚ παρέχονται πάνω από 120 ειδικότητες που αντιστοιχούν σε ομάδες προσανατολισμού, όπως: Τεχνολογικών Εφαρμογών, Διοίκησης & Οικονομίας, Γεωπονίας & Τεχνολογίας Τροφίμων & Διατροφής, Εφαρμογών Τεχνών και Καλλιτεχνικών Σπουδών, Επικοινωνίας & Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης, Υγείας και Πρόνοιας, Τουριστικών Επιχειρήσεων και Επιχειρήσεων Φιλοξενίας.
Στο Παράλληλο Μηχανογραφικό θα συμπεριλαμβάνονται αρχικά πάνω από 50 επιλεγμένες ειδικότητες υψηλής ζήτησης από τους απόφοιτους της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σε ειδικότητες που ζητούνται από αγορά εργασίας και σε νέες σύγχρονες ειδικότητε.
Ενδεικτικά, ιδιαιτέρως δημοφιλείς είναι οι ειδικότητες τεχνικού μαγειρικής τέχνης (chef), τεχνικού τουριστικών μονάδων & επιχειρήσεων φιλοξενίας, βοηθού φαρμακείου, βοηθού νοσηλευτικής γενικής νοσηλείας, καθώς και τεχνικού εφαρμογών πληροφορικής (πολυμέσα/web designer – developer/video games).
Διασύνδεση με επαγγέλματα/αγορά εργασίας: Πολλές από τις παρεχόμενες ειδικότητες όχι μόνο έχουν μεγάλη ζήτηση στη σημερινή αγορά εργασίας, αλλά ανταποκρίνονται και στις απαιτήσεις των επαγγελμάτων που προβλέπονται να έχουν εκθετική ανάπτυξη στο προσεχές μέλλον.
Π.χ.1: Για τα επαγγέλματα του μηχανικού ανάπτυξης λογισμικού και εφαρμογών, ή του μηχανικού δικτύου και βάσεων δεδομένων, τα ΔΙΕΚ προσφέρουν ειδικότητες οι οποίες μπορούν να προετοιμάσουν κατάλληλα τους καταρτιζόμενους (τεχνικός λογισμικού Η/Υ, τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής (πολυμέσα/web designer -developer/video gMES), τεχνικός δικτύων και τηλεπικοινωνιών). Τα επαγγέλματα αυτά συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των 10 δυναμικών επαγγελμάτων στην Ελλάδα, βάσει δεδομένων από το Μηχανισμό Διάγνωσης Αναγκών της Αγοράς Εργασίας, καθώς και στη λίστα του ΣΕΒ για τα 11 επαγγέλματα του μέλλοντος (στη βάση αριθμού πλήρως απασχολούμενων, την αυξητική τάση μισθών και τη δυσκολία εξεύρεσης κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού).
Π.χ.2: Για τον τομέα της ενέργειας, που αδιαμφισβήτητα θα πρωταγωνιστήσει τις επόμενες δεκαετίες, παρέχεται η ειδικότητα τεχνικού εγκαταστάσεων ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Παράλληλα, το ΥΠΑΙΘ δρομολογεί την ανάπτυξη επαγγελματικών περιγραμμάτων, με έμφαση σε τομείς όπως η Ενέργεια και το Περιβάλλον. Στον τομέα της ενέργειας, το 49% των Ελληνικών επιχειρήσεων δυσκολεύονται να καλύψουν τις κενές θέσεις εργασίας, κυρίως λόγω μη εξεύρεσης κατάλληλου ανθρώπινου δυναμικού.
Π.χ.3: Στον τομέα της υγείας, οπού παρατηρείται μεγάλη δυσκολία για την κάλυψη κενών θέσεων στη χώρας μας, προσφέρονται 15 ειδικότητες, ανάμεσα στις οποίες διασώστης -πλήρωμα ασθενοφόρου, βοηθοί νοσηλευτικής γενικής νοσηλείας, βοηθοί νοσηλευτικής χειρουργείου. Στον τομέα της υγείας, το 29% των Ελληνικών επιχειρήσεων δυσκολεύονται να καλύψουν τις κενές θέσεις εργασίας (πηγή ΣΕΒ).
Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, τη στιγμή που συμβαίνουν, στο Newsbomb.gr.
Διαβάστε επίσης:
Σκέψεις για μήνυμα Μητσοτάκη στους πολίτες για τους εμβολιασμούς και την πανδημία