Μαρτύριο η κίνηση στους αθηναϊκούς δρόμους: Αχρείαστος Δακτύλιος, δεν σωνόμαστε με νέους δρόμους

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αττική είναι ένα πολυπαραγοντικό πρόβλημα - Ο Πάνος Παπαδάκος, Συγκοινωνιολόγος και πρώην Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων μιλώντας στο Newsbomb.gr ανέλυσε το κυκλοφοριακό κομφούζιο στα μεγάλα αστικά κέντρα με τους δρόμους να παραμένουν μπλοκαρισμένοι σχεδόν όλη τη διάρκεια της ημέρας

Μαρτύριο η κίνηση στους αθηναϊκούς δρόμους: Αχρείαστος Δακτύλιος, δεν σωνόμαστε με νέους δρόμους
INTIME NEWS
4'

Η κίνηση στους δρόμους της Αττικής είναι ένα χρόνιο και διαρκώς επιδεινούμενο πρόβλημα, που επηρεάζει την καθημερινότητα εκατομμυρίων κατοίκων. Οι ώρες αιχμής, ειδικά το πρωί και το απόγευμα, δημιουργούν ασφυκτικές συνθήκες σε κεντρικές αρτηρίες όπως η Λεωφόρος Κηφισίας, η Αλεξάνδρας, η Συγγρού και η Μεσογείων.

Το κυκλοφοριακό κομφούζιο έχει πλέον επεκταθεί και πέρα από τις ώρες αιχμής, με τους δρόμους να παραμένουν μπλοκαρισμένοι σχεδόν όλη τη διάρκεια της ημέρας.

Η Αθήνα έχει δει τεράστια αύξηση στον αριθμό των οχημάτων τις τελευταίες δεκαετίες. Όπως ανέφερε στο Newsbomb.gr ο Πάνος Παπαδάκος, Συγκοινωνιολόγος και πρώην Πρόεδρος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, «όταν εισήχθη ο δακτύλιος, πριν από 42 χρόνια, η κυκλοφορία στην Αθήνα αφορούσε περίπου 600.000 ΙΧ οχήματα. Σήμερα, ο αριθμός αυτός είναι τουλάχιστον πενταπλάσιος». Αυτή η τεράστια αύξηση στον αριθμό των οχημάτων, σε συνδυασμό με την ανεπαρκή ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς, έχει οδηγήσει σε μόνιμη συμφόρηση στους δρόμους.

Επιπλέον, ο πολεοδομικός σχεδιασμός της Αττικής, με την αστική εξάπλωση να φτάνει εκτός του Λεκανοπεδίου προς περιοχές όπως η Ανατολική Αττική, επιτείνει το πρόβλημα. «Οι μεγάλες αποστάσεις και η περιορισμένη πρόσβαση σε μέσα μαζικής μεταφοράς αναγκάζουν τους κατοίκους αυτών των περιοχών να βασίζονται στα ΙΧ για τη μετακίνησή τους», ανέφερε ο Πάνος Παπαδάκος.

Ανεπαρκής επέκταση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς

Σύμφωνα με τον Συγκοινωνιολόγο και πρώην Πρόεδρο του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, Πάνο Παπαδάκο, η λύση στο κυκλοφοριακό δεν βρίσκεται στην κατασκευή νέων δρόμων. «Όσους δρόμους και να φτιάξουμε, δεν πρόκειται ποτέ να καταφέρουμε να εξυπηρετήσουμε την άνετη κίνηση, εφόσον αυτή γίνεται μόνο με ΙΧ». Η μόνη βιώσιμη λύση είναι η ενίσχυση των δημόσιων συγκοινωνιών, κυρίως μέσω μέσων σταθερής τροχιάς όπως το μετρό, ο προαστιακός σιδηρόδρομος και τα τραμ. Παράλληλα, τα επιφανειακά μέσα μεταφοράς, όπως τα λεωφορεία και τα τρόλεϊ, θα πρέπει να λειτουργούν με προτεραιότητα μέσω λεωφορειολωρίδων για να αποφεύγεται ο εγκλωβισμός τους στο μποτιλιάρισμα.

Αν και γίνονται προσπάθειες επέκτασης του μετρό, η ταχύτητα των έργων παραμένει αργή, ενώ πολλές περιοχές της Αττικής δεν έχουν ακόμη πρόσβαση σε γραμμές σταθερής τροχιάς. Η έλλειψη συντονισμένης πολιτικής για την ανάπτυξη των μέσων μεταφοράς αποτελεί σημαντική αιτία της σημερινής κρίσης.

Ο Δακτύλιος και η αποτελεσματικότητά του

Ο Δακτύλιος, που εφαρμόστηκε αρχικά το 1982, είχε ως στόχο να περιορίσει την είσοδο των ΙΧ στο κέντρο της Αθήνας και να ενθαρρύνει τη χρήση των δημόσιων συγκοινωνιών. Όμως, όπως επισημαίνει ο Πάνος Παπαδάκος, «ο Δακτύλιος πλέον δεν λειτουργεί αποτελεσματικά. Ούτε οι πολίτες τον τηρούν, ούτε η Πολιτεία επιβλέπει σωστά την εφαρμογή του». Παρά τις όποιες τροποποιήσεις στον τρόπο λειτουργίας του, οι ουρές αυτοκινήτων στους δρόμους της πρωτεύουσας δεν έχουν μειωθεί.

«Συγκρίνοντας την κυκλοφορία του Σεπτεμβρίου με αυτή του Οκτωβρίου, όταν ξεκινά η εφαρμογή του Δακτυλίου, δεν βλέπουμε ουσιαστική διαφορά», προσθέτει ο Πάνος Παπαδάκος. Το μικρό μέγεθος του δακτυλίου, η μεγάλη εξάπλωση της πόλης και η αύξηση του αριθμού των οχημάτων έχουν καταστήσει αυτό το μέτρο αναποτελεσματικό.

Πώς θα μπορούσε να περιοριστεί η κίνηση

Η ιδέα της κατασκευής νέων δρόμων για την αντιμετώπιση της κίνησης είναι, κατά τον Πάνο Παπαδάκο, ουτοπική. «Ακόμη και αν κατασκευάζονταν νέοι δρόμοι, δεν θα βοηθούσαν στο να λυθεί το πρόβλημα. Η λύση βρίσκεται στην ανάπτυξη αξιόπιστων και άνετων μέσων μαζικής μεταφοράς». Επιπλέον, η βελτίωση της κινητικότητας πρέπει να περιλαμβάνει καλύτερο σχεδιασμό των λεωφορειολωρίδων, προκειμένου να εξασφαλιστεί η αδιάλειπτη ροή των επιφανειακών μέσων μαζικής μεταφοράς.

Τέλος, είναι αναγκαίο να ενισχυθούν οι πολιτικές που προάγουν τη χρήση βιώσιμων μέσων μετακίνησης, όπως τα ποδήλατα και η πεζή μετακίνηση, ενώ θα πρέπει να γίνουν σοβαρές επενδύσεις στην επέκταση του μετρό και άλλων δικτύων σταθερής τροχιάς.

Η κυκλοφοριακή συμφόρηση στην Αττική είναι ένα πολυπαραγοντικό πρόβλημα που απαιτεί στρατηγικές λύσεις και μακροπρόθεσμες πολιτικές. Η αύξηση των ΙΧ οχημάτων, η ανεπαρκής ανάπτυξη των μέσων μαζικής μεταφοράς και η αποτυχία παλαιότερων μέτρων, όπως ο δακτύλιος, δείχνουν ότι η λύση δεν βρίσκεται στη δημιουργία νέων δρόμων. Αντίθετα, όπως υποστηρίζει και ο Πάνος Παπαδάκος, οι επενδύσεις στα μέσα μαζικής μεταφοράς και η εφαρμογή μέτρων που ενθαρρύνουν τη χρήση τους αποτελούν τον μόνο βιώσιμο δρόμο για την αποσυμφόρηση της πόλης.

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή