Εμπορικός «πόλεμος» προ των πυλών: Η ΕΕ επιβάλλει δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα - Τι έπεται

Η ΕΕ ετοιμάζεται να προχωρήσει στην επιβολή δασμών αξίας δισεκατομμυρίων ευρώ στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην Κίνα (FT)

Nέος εμπορικός πόλεμος ΕΕ-Κίνας με αφορμή τα ηλεκτρικά οχήματα
Nέος εμπορικός πόλεμος ΕΕ-Κίνας με αφορμή τα ηλεκτρικά οχήματα
ΑΡ
3'

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αναμένεται να ενημερώσει εντός της ημέρας αυτοκινητοβιομηχανίες πως θα εφαρμόσει προσωρινά επιπρόσθετους δασμούς, ύψους ως και 25%, στα εισαγόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που παράγονται στην Κίνα από τον επόμενο μήνα, αποκαλύπτει σήμερα η εφημερίδα Financial Times, επικαλούμενη πηγές της στις Βρυξέλλες.

Η Κομισιόν φέρεται να είναι αποφασισμένη να προχωρήσει στο μέτρο αυτό παρά τις προειδοποιήσεις από μέρους της κυβέρνησης της Γερμανίας πως έτσι διακινδυνεύει να πυροδοτήσει εξαιρετικά δαπανηρό εμπορικό πόλεμο με την Κίνα, προστίθεται στο δημοσίευμα της εφημερίδας.

Οι Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων επωφελούνται από επιδοτήσεις που υπονομεύουν τους ευρωπαίους αντιπάλους τους. Οι δασμοί, που υποστηρίζονται από τη Γαλλία και την Ισπανία, θα συγκεντρώνουν δισεκατομμύρια ευρώ για τον προϋπολογισμό της ΕΕ ετησίως, καθώς οι πωλήσεις κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται στην Ευρώπη.

Η Κίνα, ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος του μπλοκ, εξήγαγε ηλεκτρικά οχήματα αξίας 10 δισ. ευρώ στην ΕΕ το 2023, διπλασιάζοντας το μερίδιο αγοράς της πέρυσι στο 8%, σύμφωνα με αναλυτές του Rhodium Group.

Το Πεκίνο έχει προειδοποιήσει ότι θα αντιδράσει καθώς προσπαθεί να πείσει την πλειονότητα των πρωτευουσών της ΕΕ να αντιταχθούν στους νέους δασμούς, οι οποίοι θα είναι πάνω από τους υφιστάμενους δασμούς 10% του μπλοκ. Το Πεκίνο εφαρμόζει ήδη δασμό 15% στα ευρωπαϊκά ηλεκτρικά οχήματα.

Η Γερμανία, η Σουηδία και η Ουγγαρία δήλωσαν ότι δεν εγκρίνουν την κίνηση, φοβούμενες κινεζικά αντίποινα. Αξιωματούχοι της ΕΕ λένε ότι το Βερολίνο άσκησε πίεση στην Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, η οποία επιδιώκει μια δεύτερη θητεία ως πρόεδρος της Επιτροπής, να σταματήσει την έρευνα κατά των επιδοτήσεων.

Πολλές αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ έχουν καταδικάσει το σχέδιο, φοβούμενες ότι η Κίνα μπορεί να απαντήσει με σκληρά αντίποινα ή ακόμη και να τους αποκλείσει από την αγορά της. Οι ευρωπαϊκές μάρκες αντιπροσώπευαν περίπου το 6% των πωλήσεων EV στη χώρα το 2022.

Η Γερμανία εξήγαγε 216.299 αυτοκίνητα στην Κίνα το 2023, πτώση 15% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Εταιρείες όπως η Mercedes και η Volkswagen λειτουργούν επίσης εργοστάσια στη χώρα. Η Geely, μία από τις κινεζικές εταιρείες που βρίσκονται υπό ευρωπαϊκή έρευνα, κατέχει τη Volvo της Σουηδίας.

Ο πρωθυπουργός Ουλφ Κρίστερσον μαζί με τον Σολτς και τον Ούγγρο πρωθυπουργό Βίκτορ Όρμπαν, φλερτάρει τις κινεζικές επενδύσεις ηλεκτρικών οχημάτων και αντιτίθεται δημόσια στους δασμούς της ΕΕ. Οι τρεις ηγέτες θα πρέπει να εξασφαλίσουν τουλάχιστον άλλες 11 κυβερνήσεις για να ανατρέψουν την απόφαση της Επιτροπής. Άλλες χώρες της Κεντρικής Ευρώπης όπως η Τσεχία και η Σλοβακία αναμένεται να προσχωρήσουν στην αντιπολίτευση.

Οι εξαγωγείς τροφίμων και αγαθών πολυτελείας, όπως η Ιταλία, ανησυχούν επίσης για αντίποινα κατά των προϊόντων της.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή