Συντριβή Airbus στη Γαλλία: Οι χειρότερες αεροπορικές τραγωδίες των τελευταίων ετών
Μια νέα αεροπορική τραγωδία βυθίζει στο πένθος τη Γαλλία, καθώς όπως έγινε γνωστό 148 άτομα έχασαν τη ζωή τους στη συντριβή ενός αεροσκάφος τύπου Airbus A320 της εταιρείας Germanwings στη νότια Γαλλία. Πρόκειται για μια από τις χειρότερες αεροπορικές τραγωδίες στη Γαλλία, από το 2000 όταν ένααεροσκάφος τύπου Concorde της Air France συνετρίβη στο Παρίσι κατά την απογείωση του με προορισμό τη Νέα Υόρκη, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 113 επιβάτες.
Οι αεροπορικές τραγωδίες δυστυχώς τα τελευταία χρόνια είναι αρκετά συχνές, με πιο πρόσφατη τη συντριβή του αεροσκάφους της TransAsia, όταν ένα αεροπλάνο με 58 επιβαίνοντες χτύπησε σ' έναν υπερυψωμένο αυτοκινητόδρομο και έπεσε σ' έναν ποταμό στην Ταϊπέι, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 35 άνθρωποι.
Αυτή ήταν η δεύτερη τραγωδία για την εταιρεία, καθώς στις 23 Ιουλίου 2014, ένα αεροπλάνο της εταιρείας με 54 επιβάτες και τέσσερα μέλη πληρώματος συνετρίβη σε νησί του τουριστικού αρχιπελάγους Πενγκού, στα ανοικτά των δυτικών ακτών της Ταϊβάν. Τότε, 48 άνθρωποι, εκ των οποίων δύο Γάλλοι πολίτες, είχαν χάσει τη ζωή τους. Η αεροπορική τραγωδία αποδόθηκε στις κακές καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν εκείνη την περίοδο στην ευρύτερη περιοχή.
Πριν από περίπου μια εβδομάδα ανακοινώθηκε η ολοκλήρωση των ερευνών για την ανεύρεση σορών του αεροσκάφους της Airasia το οποίο συνετρίβη στη θάλασσα της Ιάβας στις 28 Δεκεμβρίου 2014 μεταφέροντας 162 άτομα. Αν και 56 από τους νεκρούς δεν έχουν ανεβρεθεί ακόμα, οι αρχές έλαβαν την απόφαση να αποσύρουν και τα τέσσερα τελευταία πλοία.
Δύο αεροπορικές τραγωδίες της Malaysia Airlines συγκλόνισαν το 2014 την παγκόσμια κοινή γνώμη.
Οι δύο αεροπορικές τραγωδίες που σημάδεψαν τον αερομεταφορέα της Μαλαισίας σημειώθηκαν στις 8 Μαρτίου, όταν η πτήση ΜΗ370 εξαφανίστηκε από τα ραντάρ μία ώρα μετά την απογείωσή της από την Κουάλα Λουμπούρ με προορισμό το Πεκίνο και η δεύτερη στις 17 Ιουλίου, όταν η πτήση ΜΗ17 καταρρίφθηκε -όπως ευρέως πιστεύεται- από πύραυλο που εκτοξεύτηκε στην ανατολική Ουκρανία. Στην πρώτη πτήση -που επισήμως έχει ανακοινωθεί ότι συνετρίβη στον Ινδικό- επέβαιναν 239 επιβάτες, ενώ στη δεύτερη 298.
Την τελευταία εικοσαετία έχουν καταγραφεί μερικά από τα χειρότερα δυστυχήματα της ιστορίας. Το πιο φονικό εξ αυτών σημειώθηκε στις 27 Μαρτίου του 1997, στις Κανάριες Νήσους. Πρόκειται για τη σύγκρουση δύο αεροσκαφών τύπου Boeing 747 (τα λεγόμενα τζάμπο τζετ) στο αεροδρόμιο της Τενερίφης. Αιτία ήταν μια κακή συνεννόηση με τον πύργο ελέγχου. Εκείνη την ημέρα, γύρω στο σούρουπο, ένα Boeing της εταιρείας KLM άρχισε να κινείται στον διάδρομο. Ο μηχανικός άκουσε τον πύργο ελέγχου να λέει: «Ο διάδρομος δεν είναι ελεύθερος! Επαναλαμβάνω: ο διάδρομος δεν είναι ελεύθερος, υπάρχει ένα αεροσκάφος της Pan Am». Ο πιλότος τον αγνόησε και ανέπτυξε ταχύτητα. Μερικά μέτρα μέτρα πιο κάτω, κρυμμένο από μια παχιά ομίχλη, εμφανίστηκε το άλλο Boeing. Από τη σύγκρουση βρήκαν το θάνατο 583 άνθρωποι.
Στις 17 Ιουλίου του 1996, ένα Boeing 747 της TWA με προορισμό το Παρίσι εξερράγη πάνω από τον Ατλαντικό λίγη ώρα μετά την απογείωσή του από τη Νέα Υόρκη με αποτέλεσμα να σκοτωθούν ακαριαία 230 επιβάτες. Ο τρόπος που έγινε το δυστύχημα καθώς και το γεγονός ότι οι έρευνες αργούσαν να καταλήξουν σε σαφή συμπεράσματα πυροδότησε πολλά σενάρια, με το κυριότερο εξ αυτών να παρουσιάζει ως αιτία την εσφαλμένη εκτόξευση πυραύλου προς το μέρος του αεροπλάνου από μία ζώνη όπου γινόταν δοκιμές. Σήμερα, η πιθανότερη υπόθεση είναι ότι σημειώθηκε βραχυκύκλωμα που προκάλεσε φωτιά σε μια δεξαμενή καυσίμων. Οι αμφιβολίες όμως παραμένουν.
Στις 16 Νοεμβρίου του 1996 συνέβη ακόμη ένα πολύνεκρο δυστύχημα. Επρόκειτο για τη σύγκρουση στον αέρα μεταξύ ενός αεροσκάφους Boeing 747 των αερογραμμών της Σαουδικής Αραβίας με ένα Ilyushin 76 των αερογραμμών του Καζακστάν. Τραγικός απολογισμός 349 νεκροί, με το πόρισμα της επιτροπής που ερεύνησε το δυστύχημα να αποδίδει ευθύνες στον πιλότο του αεροσκάφους από το Καζακστάν, και συγκεκριμένα επειδή αγνόησε τις οδηγίες από το κέντρο εδάφους να παραμείνει σε ύψος πάνω από 14000 πόδια.
Στις 12 Σεπτεμβρίου του 1998, ένα αεροσκάφος McDonnell Douglas MD-11 της εταιρείας Swissair με προορισμό τη Γενεύη συνετρίβη στη θάλασσα στ' ανοιχτά του Πέγγις Κόουβ, νοτίως του Χάλιφαξ του Καναδά. Σκοτώθηκαν 229 άνθρωποι.
Στις 31 Οκτωβρίου του 1999, ένα Boeing 767 της αιγυπτιακής εταιρείας Egyptair το οποίο απογειώθηκε από το Λος Άντζελες με προορισμό το Κάιρο συνετρίβη μυστηριωδώς σε διεθνή ύδατα στον Ατλαντικό. Τουλάχιστον 217 άνθρωποι σκοτώθηκαν, μεταξύ αυτών και δύο υψηλόβαθμοι αξιωματικοί του Αιγυπτιακού στρατού.
Στις 26 Ιουλίου 2000 αεροσκάφος τύπου Concorde της Air France συνετρίβη στο Παρίσι κατά την απογείωση του με προορισμό τη Νέα Υόρκη, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 113 επιβάτες. Οι ερευνητές που εξέτασαν τα αίτια του δυστυχήματος πιστεύουν ότι ένα αεροσκάφος DC10 της αμερικανικής εταιρείας Continental Airlines, προκάλεσε την καταστροφή, όταν ένα μικρό μεταλλικό έλασμα από τιτάνιο έπεσε από την άτρακτο στον διάδρομο του διεθνούς αεροδρομίου Charles de Gaulle του Παρισιού. Το έλασμα αυτό χτύπησε τους τροχούς του Concorde κατά την απογείωση και θραύσματα τρύπησαν τις δεξαμενές καυσίμων που βρίσκονταν κάτω από τα φτερά, προκαλώντας τη φωτιά.
Το δυστύχημα είχε ως συνέπεια να οδηγηθεί σε άδοξο τέλος το ταχύτερο αεροσκάφος στην ιστορία των εμπορικών αερομεταφορών, που ήταν σύμβολο της γαλλο-βρετανικής συνεργασίας στην αεροναυπηγική.
Στις 15 Ιουλίου 2005 αεροπλάνο τύπου Τουπόλεβ των Caspian Airlines συνετρίβη στα νότια του Ιράν. Νεκροί και οι 168 επιβαίνοντες.
Ήταν μεσημέρι της 14ης Αυγούστου 2005 όταν στο Γραμματικό Αττικής σημειώθηκε η χειρότερη αεροπορική τραγωδία επί ελληνικού εδάφους, η συντριβή του Boeing 737 της κυπριακής Helios Airways και στοίχισε τη ζωή σε 121 ανθρώπους. Ανάμεσα τους πολλά παιδιά, ενώ ξεκληρίστηκαν ολόκληρες οικογένειες.
Στις 22 Αυγούστου 2006, ένα ρωσικό Τουπόλεβ-154 με 170 επιβαίνοντες συνετρίβη στο Ντόνετσκ της ανατολικής Ουκρανίας.
Την 1η Ιουνίου του 2009 συνέβη το πλέον πολύνεκρο δυστύχημα στην ιστορία της Air France, που στοίχισε τη ζωή σε 230 ανθρώπους. Ένα Airbus A330 της γαλλικής εταιρείας, το οποίο απογειώθηκε από το Ρίο Ντε Τζανέιρο με προορισμό το Παρίσι συνετρίβη στον Ατλαντικό Ωκεανό αφότου οι πιλότοι το οδήγησαν εσφαλμένα σε μία καταιγίδα. Η έκθεση των Γάλλων νομικών εμπειρογνωμόνων κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ένας συνδυασμός ανθρωπίνων λαθών και τεχνικών βλαβών προκάλεσε την πτώση του αεροσκάφους.
Στις 12 Μαϊου του 2010 αεροσκάφος Airbus A330 της λιβυκής αεροπορικής εταιρείας Al Afriqiyah κατέπεσε κατά την κατά την προσγείωσή του στο αεροδρόμιο της Τρίπολης, προερχόμενο από το Γιοχάνεσμπουργκ. Συνολικά 104 άτομα (93 επιβάτες και 11μελές πλήρωμα) έχασαν τη ζωή τους, με μοναδικό επιζώντα ένα παιδί 8 ετών, ολλανδικής υπηκοότητας.
Ένα πολύνεκρο δυστύχημα που συγκλόνισε ήταν και αυτό στο Λάγος της Νιγηρίας στις 3 Ιουνίου του 2012, όταν ένα Boeing 727 της Dana Air συνετρίβη σε κατοικημένη περιοχή, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 163 άνθρωποι, ενώ ακόμη 10 σκοτώθηκαν στο έδαφος. Οι έρευνες για τα αίτια του ατυχήματος βρίσκονται ακόμη σε εξέλιξη, με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για τεχνικό πρόβλημα στο αεροσκάφος. Σε κάθε περίπτωση η τραγωδία τραγωδία υπήρξε η δεύτερη μεγαλύτερη στην ιστορία της Νιγηρίας.
Στις 24 Ιουλίου 2014 ένα αεροσκάφος της Air Algerie που εκτελούσε το δρομολόγιο Μπουρκίνα Φάσο-Αλγέρι συνετρίβη στο Μαλί, λόγω άσχημων καιρικών συνθηκών. Και οι 116 επιβαίνοντες σκοτώθηκαν.