Εσύ: Ανάληψη έως 60 ευρώ - Εφοπλιστής: Ανάληψη έως 50.000 ευρώ: Τι δεν καταλαβαίνεις;
Βασικός στόχος της απόφασης, η οποία δημοσιεύτηκε μετά από σύσκεψη που έγινε στην Τράπεζα της Ελλάδος, ήταν να χαλαρώνουν, σε επιμέρους σημεία, τα capital controls για τις επιχειρήσεις, σε μια προσπάθεια να αμβλυνθούν οι πιέσεις στην ελληνική οικονομία.
Ωστόσο, με μια πρόχειρη ματιά στην απόφαση, καταλαβαίνει και ο πιο... καλόπιστος απέναντι στις προθέσεις της κυβέρνησης ότι μοναδικός στόχος ήταν να... διευκολυνθούν – για μια ακόμη φορά – οι Έλληνες εφοπλιστές.
Όπως αναφέρει η απόφαση, οι ναυτιλιακές εταιρείες αποκτούν τη δυνατότητα να προχωρούν σε ανάληψη μετρητών από τον τραπεζικό τους λογαριασμό μέχρι το όριο των 50.000 ευρώ ημερησίως:
«Ειδικώς οι ναυτιλιακές εταιρείες που αναφέρονται στους Ν. 27/1975, 959/1979 και στο Ν.δ. 2687/1953 μπορούν να πραγματοποιούν και αναλήψεις μετρητών εκ των ποσών που αναφέρονται στο πρώτο εδάφιο της παρούσας έως του ποσού των πενήντα χιλιάδων (50.000) ευρώ ημερησίως. Με απόφαση της Επιτροπής Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών δύναται να επιτρέπεται η ανάληψη και να ορίζεται όριο ποσού ανάληψης μετρητών ανά ημέρα και για άλλους κλάδους επιχειρήσεων, που εμπίπτουν στο πεδίο εφαρμογής του πρώτου εδαφίου της παρούσας».
Nα σημειωθεί ότι τα χρήματα αυτά θα πρέπει να έχουν έρθει σε τραπεζικό λογαριασμό ιδρύματος στην Ελλάδα από τράπεζα του εξωτερικού.
Για ποιο λόγο εξαιρούνται, όμως, ΕΙΔΙΚΑ οι ναυτιλιακές εταιρείες; Γιατί οι εφοπλιστές τυγχάνουν ευνοϊκότερης μεταχείρισης, ακόμα και στην επιβολή των capital controls; Γιατί οποιαδήποτε άλλη ελληνική επιχείρηση για να κάνει ανάληψη του ανωτέρου ποσού θα πρέπει να περιμένει την Επιτροπή Έγκρισης Τραπεζικών Συναλλαγών;
Θα σκεφτεί κάποιος ότι η εν λόγω – σκανδαλώδης – απόφαση είναι απόρροια της σημαντικής συνεισφοράς των Ελλήνων εφοπλιστών στη διάσωση της ελληνικής οικονομίας.
Η αλήθεια, ωστόσο, είναι διαφορετική και... άκρως πικρή:
- Οι... πατριώτες στα χαρτιά Έλληνες εφοπλιστές απολαμβάνουν εδώ και δεκαετίες 56 (!) φοροαπαλλαγές, την ώρα που ο Έλληνας φορολογούμενος «ματώνει» κάθε χρόνο για να πληρώσει τους φόρους που του αναλογούν.
- Οι... πατριώτες στα χαρτιά Έλληνες εφοπλιστές – με τη... συμβολή του πρώην υπουργού Εμπορικής Ναυτιλίας, Μιλτιάδη Βαρβιτσιώτη μετέτρεψαν πριν λίγους μήνες την υποχρεωτική έκτακτη εισφορά τους ξανά σε «εθελοντική».
- Με δεδομένη τη φορολόγησή τους στο άμεσο μέλλον, καθώς συμπεριλαμβάνεται στη συμφωνία που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ με τους δανειστές, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν ήδη καταστρώσει σχέδια μεταφοράς εταιρειών και πλοίων στην Κύπρο, ώστε να αποφύγουν μία ενδεχόμενη αύξηση της φορολογίας τους, αποδεικνύοντας για μία ακόμη φορά, ότι ο πατριωτισμός τους φτάνει μέχρι εκεί που δεν θίγονται τα συμφέροντά τους.
Μετά από όλα αυτά, έρχεται η σημερινή κυβέρνηση, η οποία τι ακριβώς κάνει; Από τη μία αναγκάζει τον συνταξιούχο να στέκεται με τις ώρες, εδώ και ένα μήνα, στις ουρές των τραπεζών για να πάρει μέρος της σύνταξής του και επιτρέπει στους Έλληνες εφοπλιστές να κάνουν ανάληψη 50.000 ευρώ την ημέρα;
Κι όλα αυτά την ώρα που η κυβέρνηση Τσίπρα χαρίζει στους δανειστές σειρά εργασιακών και συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων των εργαζομένων, μειώνει το λαϊκό εισόδημα μέσω των αυξήσεων στο ΦΠΑ και θέτει εν αμφιβόλω ακόμα και την προστασία της πρώτης κατοικίας.
Αυτή είναι η Δικαιοσύνη και η πάταξη της διαφθοράς και της διαπλοκής που υποσχέθηκε στον ελληνικό λαό, άραγε;
Ο... πόνος των Ποταμίσιων για τους εργαζομένους
Την ίδια ώρα, το Ποτάμι του Σταύρου Θεοδωράκη αρχίζει δειλά – δειλά να φανερώνει τον πραγματικό του ρόλο και τα συμφέροντα που κρύβονται πίσω του.
Τρανή απόδειξη η ερώτηση που κατέθεσαν στη Βουλή την Παρασκευή (24/07/2015) οι βουλευτές του Ποταμιού, Νίκος Ορφανός και Σπύρος Δανέλλης προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, «σχετικά με τις ναυτιλιακές εταιρίες, που θα οδηγηθούν να εγκαταλείψουν τη χώρα μας εξαιτίας της υπερφορολόγησης».
Σε σχετική ανακοίνωση σημειώνουν ότι «η βαθιά οικονομική κρίση και η πρόσφατη τραπεζική κρίση έχουν πλήξη τη ναυτιλιακή κοινότητα, ενώ τα νέα φορολογικά μέτρα τείνουν να εξοντώσουν τον κλάδο. Μέσα σ' αυτό το πλαίσιο πολλές ναυτιλιακές εταιρίες εξετάζουν την εναλλακτική της μετακόμισης της έδρας τους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπου η φορολογία είναι πιο φιλική. Είναι σαφές, πως αν πράγματι οι ναυτιλιακές εταιρείες μεταφερθούν σε άλλες χώρες, μέσα από το οικονομικό αδιέξοδο, θα χαθούν χιλιάδες θέσεις εργασίας ενώ παράλληλα θα εξαφανιστούν τα όποια φορολογικά έσοδα έχει το κράτος από τον συγκεκριμένο κλάδο».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
Προς τον Υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού
Θέμα: Εγκαταλείπουν την έδρα τους οι ναυτιλιακές εταιρίες εξαιτίας της επικείμενης φορολογικής επιβάρυνσης
Ανησυχία προκαλεί στις ναυτιλιακές εταιρίες η επικείμενη φορολογική επιβάρυνση τους με αποτέλεσμα να πυκνώνουν οι φήμες ότι πολλές από αυτές ετοιμάζουν τη μετακόμιση της έδρας τους σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και κρατίδια όπως Μονακό, Κύπρο, Μάλτα, και Αγγλία. Αν επιβεβαιωθούν οι πληροφορίες του Τύπου θα χαθούν πολλές θέσεις εργασίας τη στιγμή που ξένα νέα ναυτιλιακά κέντρα σε Σαγκάη, Ντουμπάι, Άμπου Ντάμπι, Κατάρ έχουν αρχίσει να προσεγγίζουν Έλληνες, στελέχη σε θέσεις – κλειδιά, προτείνοντας τους θέσεις εργασίας με εγγυημένο εισόδημα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το εισαγωγικό σημείωμα στην ετήσια έκθεση της ΕΕΕ για το 2014 είχε αναφέρει σχετικά με την εθελοντική συνεισφορά της ναυτιλίας στα δημοσιονομικά έσοδα της χώρας ότι «ο καθολικός και άμεσος τρόπος με τον οποίο ανταποκρίθηκε το συντριπτικό ποσοστό της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, καλύπτοντας πλήρως τους εισπρακτικούς στόχους για το πρώτο φορολογικό έτος, απέδειξε έμπρακτα την αποφασιστικότητα του κλάδου να στηρίξει την πατρίδα στην δύσκολη οικονομική συγκυρία που βιώνει αλλά και τη σύμπνοια και τη συλλογικότητα των αποφάσεων που τον χαρακτηρίζουν».
Δημοσιεύματα του Τύπου αναφέρουν επίσης ότι σε μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, με έδρα την Ελλάδα, εκ των οποίων κάποιες είναι εισηγμένες στην αμερικανική χρηματαγορά τέθηκε, για μία ακόμη φορά, το ερώτημα εάν σε περίπτωση μετεγκατάστασης της εταιρείας στο εξωτερικό θα ακολουθούσαν.
Το ποσοστό όσων απάντησαν θετικά αυτή τη φορά ξεπέρασε 80%.
Τα στελέχη της ελληνικής ναυτιλίας υποστηρίζουν ότι οι υψηλότεροι φόροι απειλούν να διώξουν έναν κλάδο που απασχολεί πάνω από 200.000 εργαζομένους, συνεισφέρει το 7,5% του ΑΕΠ και αποτελεί τη δεύτερη βαριά βιομηχανία της χώρας.
Κατόπιν των ανωτέρω ερωτάται ο Υπουργός:
1) Πώς θα αντιμετωπίσετε τυχόν εκροή ναυτιλιακών εταιριών στο εξωτερικό τη στιγμή που αποτελούν έναν εκ των δύο πυλώνων της ελληνικής οικονομίας;
2) Τι απαντάτε στις εταιρίες που δηλώνουν ότι δεν έχουν περιθώριο να επιβιώσουν σε ένα έντονα ανταγωνιστικό περιβάλλον αν η φορολογία είναι απαγορευτική για επενδύσεις;
Οι ερωτώντες Βουλευτές
Νικόλαος Ορφανός – Β’ Πειραιά
Σπύρος Δανέλλης- Ηρακλείου