Σφοδρή επίθεση ΠΕΝΕΝ κατά των εφοπλιστών
Με κάθε τρόπο εντείνει την πίεση η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών, προκειμένου να περάσει με την ανοχή –στην ουσία στήριξη- της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ την κατάργηση της ισχύουσας Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας για τους Έλληνες ναυτεργάτες και την αντικατάστασή της με όρους εργασίας και μισθών Φιλιππίνων.
Καθώς οι εφοπλιστές θεωρούν απρόσβλητο το σκανδαλωδώς ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς για τη ναυτιλία, έχοντας και τις διαβεβαιώσεις της κυβέρνησης ότι δεν πρόκειται να πειράξει το σκληρό πυρήνα των φοροαπαλλαγών τους, στρέφονται ανοιχτά κατά των ναυτεργατικών σωματείων, που διεκδικούν κατάργηση των αντεργατικών νόμων και αποκατάσταση των Συλλογικών Συμβάσεων, ενάντια στο καθεστώς γαλέρας που θέλουν οι εφοπλιστές.
Χαρακτηριστική είναι πρόσφατη ραδιοφωνική συνέντευξη του προέδρου της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), Θεόδωρου Βενιάμη, ο οποίος κατηγόρησε τα ναυτεργατικά σωματεία ότι ευθύνονται για την ανεργία των νέων Ελλήνων ναυτικών.
Συγκεκριμένα, ο κ. Βενιάμης επιτέθηκε στην Πανελλήνια Ένωση Ναυτών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΝΕΝ), λέγοντας ότι «αποτελεί το μοναδικό εμπόδιο για την προσέλκυση 200.000 ανέργων και νέων ανθρώπων να εργαστούν στην ποντοπόρο ναυτιλία». Χαρακτήρισε παράλογο το αίτημα για διατήρηση των ΣΣΕ και εξύμνησε την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ, λέγοντας ότι έχουν άριστη συνεργασία και ότι τους στηρίζει απόλυτα στην προσπάθεια των Βρυξελλών για αλλαγή του τρόπου φορολογίας τους. Η ΠΕΝΕΝ, σε σχετική της ανακοίνωση, καταρρίπτει ένα προς ένα τους ισχυρισμούς του προέδρου της ΕΕΕ και αποκαθιστά την αλήθεια για τους μισθούς των ναυτικών, τις σκοπιμότητες των εφοπλιστών σε σχέση με την ελληνική σημαία και τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας, καθώς και το καθεστώς φορολογικής «ασυδοσίας» των ναυτιλιακών επιχειρήσεων.
«Το μεγαλύτερο ψέμα που ξεστόμισε ο πρόεδρος της ΕΕΕ είναι ο ισχυρισμός του για 200.000 θέσεις εργασίας νέων, οι οποίοι όπως ισχυρίστηκε θα ασχοληθούν κυρίως στην ελληνική σημαία. Σήμερα ο ελληνόκτητος στόλος αγγίζει στον αριθμό τα 5.000 πλοία ενώ τα πλοία ελληνικής σημαίας τα 810.
»Με την απίθανη προϋπόθεση ότι όλες οι ναυτιλιακές εταιρείες αντικαταστήσουν τους αλλοδαπούς ναυτικούς, τότε θα απασχολούνται σε ετήσια βάση στην ποντοπόρο ναυτιλία 18.500 επιπλέον Έλληνες ναυτικοί. Όποιος ισχυρίζεται ότι το μοντέλο αυτό μπορεί να έχει εφαρμογή στα ελληνόκτητα πλοία σημαιών ευκολίας, τα οποία απασχολούν σχεδόν αμιγώς αλλοδαπά πληρώματα, τότε είναι αναξιόπιστος και ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα! Ακόμη και σε αυτήν την περίπτωση, ο αριθμός 200.000 αποτελεί ένα παραμύθι που δεν ταιριάζει παρά μόνο σε εκείνους που έχουν πλήρη άγνοια ή καλύτερα σε μικρά παιδιά!» αναφέρει η ΠΕΝΕΝ.
«Όταν ο ελληνικός στόλος φιγουράρει στις πρώτες θέσεις στην παγκόσμια ναυτιλία, στο χώρο της ναυτεργασίας η ανεργία ξεπερνάει το 50%. Το εφοπλιστικό κεφάλαιο και μια σειρά εφοπλιστές που συμπεριλαμβάνονται στη λίστα των 500 πλουσιότερων ανθρώπων του κόσμου, εκβιάζει προκειμένου να διατηρήσει ανέπαφο το καθεστώς επιχειρηματικής ασυδοσίας και βάζει όρους κατάργησης των ΣΣΕ και αμοιβής των Ελλήνων με όρους, μισθών και εργασιακών σχέσεων αντίστοιχων του Πακιστάν, της Ουκρανίας, των Φιλιππίνων. Μάλιστα, ξεδιάντροπα ισχυρίζονται ότι δεν ζητούν κάτι από την ελληνική πολιτεία, το κράτος και την κυβέρνηση αφού ο πλούτος παράγεται στο εξωτερικό! Μεγαλύτερο και αθλιότερο ψέμα από αυτό δεν μπορεί να υπάρχει» υποστηρίζει η ΠΕΝΕΝ και σημειώνει ότι οι Έλληνες ναυτικοί, με το μόχθο τους και την άσκηση του επαγγέλματός τους κάτω από σκληρές και αντίξοες συνθήκες, χάνοντας ακόμα και τη ζωή τους στα «σαπάκια, υποσυντήρητα και στα πλωτά φέρετρα των εφοπλιστών» τις περασμένες δεκαετίες, έχτισαν το οικοδόμημα που λέγεται ελληνική ναυτιλία.
Η ΠΕΝΕΝ εξηγεί γιατί η ελληνική σημαία είναι σημαντική για τα συμφέροντα των εφοπλιστών, ώστε να διατηρούν ένα τμήμα –το μικρότερο- του στόλου τους στο εθνικό νηολόγιο: «Η ελληνική σημαία αποτελεί τη βιτρίνα της αξιοπιστίας, της αναγνώρισης και της καταξίωσης καθώς ο ρόλος της είναι καθοριστικός στο τραπεζικό σύστημα, στη ναυλαγορά, στους ασφαλιστές, στους διεθνείς οργανισμούς και στις κρατικές αρχές και υπηρεσίες που διενεργούν ελέγχους».
Για τη στήριξη της πολιτείας και των κυβερνήσεων διαχρονικά στους εφοπλιστές, η ΠΕΝΕΝ τονίζει: «Έχουν εξασφαλίσει χαμηλές ασφαλιστικές εισφορές ως δαπάνη για την κοινωνική ασφάλιση, έχουν εγκαθιδρύσει σε γενικευμένη έκταση την ανασφάλιστη και χαμηλόμισθη εργασία, ένα σκανδαλώδες αντικοινωνικό θεσμικό πλαίσιο, απολαμβάνουν φορολογικής ασυλίας, εκμεταλλεύονται και αξιοποιούν στο έπακρο τη θέση της χώρας μας στους διεθνείς οργανισμούς (ΙΜΟ κλπ.) προκειμένου να περνούν τις θέσεις τους και όπως περίτρανα ομολόγησε στη συνέντευξή του ο πρόεδρος της ΕΕΕ, στη διαμάχη τους με τις Βρυξέλλες έχουν σταθερό αρωγό και σύμμαχο την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ για να περάσουν τους στόχους τους που δεν είναι άλλοι από το γεγονός να παραμείνει το σκανδαλώδες σύστημα φορολογικής ασυδοσίας.
Κατά συνέπεια, είναι παντελώς ψευδής η άποψη του προέδρου του ΕΕΕ ότι δήθεν δεν ζητούν τίποτα από την πολιτεία και δεν θέλουν τίποτα από την κυβέρνηση. Ήδη έχουν κερδίσει τα πάντα, έχουν εγκαθιδρύσει το πιο σκανδαλώδες θεσμικό πλαίσιο στο χώρο των εθνικών σημαιών, ανταγωνίζονται όχι με παραδοσιακές χώρες και ναυτιλίες αλλά με αυτές των σημαιών ευκαιρίας!»
Τέλος, η ΠΕΝΕΝ διευκρινίζει τι ισχύει για τους μισθούς των ναυτικών: «Σε σχέση με το βασικό μισθό του ναύτη, σύμφωνα με την ισχύουσα ΣΣΕ περί ποντοπόρων πλοίων είναι 860 ευρώ και το αντίστοιχο επίδομα για την εργασία της Κυριακής 189 ευρώ. Σύνολο 1.039 ευρώ το μήνα. Ο ναυτικός εργάζεται 7 μέρες την εβδομάδα, 30 μέρες το μήνα, ανεξάρτητα ημέρας και ώρας και εφόσον δουλέψει υπερωριακή απασχόληση πέραν του 8ώρου και του 40ώρου της εβδομάδας αμείβεται με υπερωριακή αμοιβή. Ένας μέσος μισθός Έλληνα ναύτη σήμερα, στην ποντοπόρο ναυτιλία με 120 ώρες υπερωριακή εργασία και υπολογίζοντας όλες τις πάγιες σταθερές αποδοχές σύμφωνα με την ΣΣΕ, ανέρχεται στα 2.300 με 2.500 ευρώ το μήνα. Συνιστά κακοποίηση της αλήθειας του χειρίστου βαθμού η αναφορά του προέδρου της ΕΕΕ για 5.000 ευρώ. Αντίστοιχα η ΣΣΕ της ITF που ζητάει και εκβιάζει να εφαρμόσει η ΕΕΕ στην ποντοπόρο ναυτιλία, προβλέπει για εργασία 7 μέρες την εβδομάδα, 30 μέρες σε καθημερινή βάση, 12 ώρες δουλειάς τις καθημερινές Δευτέρα-Παρασκευή, από 4 ώρες το Σαββατοκύριακο, μαζί με τα επιδόματα, την αναλογία της άδειας, την εργασία στις αργίες, συνολικό μισθό 1.600 δολάρια που αντιστοιχούν (με τη σημερινή ισοτιμία) σε 1.430 ευρώ για τον Έλληνα ναύτη. Σημειώνουμε ότι ο μισθός της ITF είναι ο μίνιμουμ μισθός που κατοχυρώνει τα κατώτατα επίπεδα για τους ναυτικούς των τρίτων χωρών, δεν εφαρμόζεται στις εθνικές και παραδοσιακές σημαίες των ναυτιλιακών χωρών για τους ναυτικούς των χωρών αυτών που όλοι έχουν την εθνική τους ΣΣΕ, ενώ η διεθνής σύμβαση εργασίας απαγορεύει ρητά και κατηγορηματικά κάθε αλλαγή ή τροποποίηση των όρων που ισχύουν από τις εθνικές τους ΣΣΕ σε δυσμενέστερη κατεύθυνση».
Οι απαιτήσεις των εφοπλιστών είναι ξεκάθαρες. Το θέμα είναι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ να αφήσει την πολιτική «ίσων αποστάσεων» στα λόγια, γιατί επί της ουσίας στηρίζει κάθε αξίωση των εφοπλιστών, και να παρέμβει υπέρ των εργαζομένων και υπέρ του δημοσίου συμφέροντος όσον αφορά στις φοροαπαλλαγές, προκειμένου να εισρεύσουν έσοδα στα δημόσια ταμεία.
Αξίζει να σημειωθεί, ότι οι ναυτεργάτες κλιμακώνουν τις κινητοποιήσεις τους, συμμετέχοντας στη σημερινή (24/11/2016) 24ωρη απεργία, καθώς και στην προαναγγελθείσα 24ωρη απεργία της 8ης Δεκεμβρίου.