Σπάνε... τα κοντέρ οι τιμές των τροφίμων
Η άνοδος στις τιμές των τροφίμων εκτιμάται σε ετήσια βάση στο 9,4%, οι αυξήσεις, όμως είναι πολύ μεγαλύτερες σε συγεκριμένες κατηγορίες προϊόντων
Στο 1,6% υποχώρησε ο δείκτης τιμών καταναλωτή τον Σεπτέμβριο, έναντι 2,7% που είχε διαμορφωθεί το προηγούμενο μήνα. Ωστόσο οι τιμές στα τρόφιμα συνέχισαν να αυξάνονται.
Η άνοδος στις τιμές των τροφίμων εκτιμάται σε ετήσια βάση στο 9,4%, οι αυξήσεις, όμως είναι πολύ μεγαλύτερες σε συγεκριμένες κατηγορίες προϊόντων. Στα έλαια ανέρχεται στο 16,1%, στα φρούτα στο 13,9%, στα λαχανικά στο 17,7% σρο νερό-αναψυκτικά-χυμοί στο 13,9%.
Αναλυτικά, από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Σεπτεμβρίου 2023 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2022 προέκυψε αύξηση 1,6%, έναντι αύξησης 12,0% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2022 με το 2021.
Ο Γενικός ΔΤΚ τον Σεπτέμβριο 2023, σε σύγκριση με τον Αύγουστο 2023 παρουσίασε αύξηση 1,8%, έναντι αύξησης 2,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2022 - Σεπτεμβρίου 2023, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 - Σεπτεμβρίου 2022, παρουσίασε αύξηση 4,7% έναντι ανόδου 8,7% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Οκτωβρίου 2021 - Σεπτεμβρίου 2022 με το δωδεκάμηνο Οκτωβρίου 2020 - Σεπτεμβρίου 2021.
Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 1,6% τον Σεπτέμβριο, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Σεπτεμβρίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:
1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:
9,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
2,5% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
6,2% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
3,7% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά-επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
5,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
3% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.
3,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών.
3,0% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
4,8% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
2,4% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων.
2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:
15% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, στερεά καύσιμα.
3,1% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες