Όταν τα παιδιά στα σχολεία… δυσκολεύονται - Τι είναι ο λειτουργικός αναλφαβητισμός

Η πρόταση για αύξηση του ηλικιακού ορίου στην Α' Δημοτικού

Όταν τα παιδιά στα σχολεία… δυσκολεύονται - Τι είναι ο λειτουργικός αναλφαβητισμός
Unsplash
1'

Η UNESCO ορίζει τον λειτουργικό αναλφαβητισμό ως την αδυναμία κατανόησης του προφορικού και γραπτού λόγου, την ανικανότητα διατύπωσης σκέψεων με σαφήνεια, καθώς και την αδυναμία ανάπτυξης κριτικής σκέψης και αφαιρετικής ικανότητας. Έτσι, ένας λειτουργικά αναλφάβητος μαθητής δεν μπορεί να επωφεληθεί πλήρως από το εκπαιδευτικό σύστημα ή να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της καθημερινότητας.

Τα ευρήματα της έκθεσης της ΑΔΙΠΠΔΕ

Η έκθεση της ΑΔΙΠΠΔΕ, βασισμένη σε αποτελέσματα διαγνωστικών εξετάσεων στη ΣΤ' Δημοτικού και τη Γ' Γυμνασίου, καταδεικνύει ότι:

  • Το 20% των μαθητών δεν κατανοεί ερωτήσεις πρώτου επιπέδου δυσκολίας.
  • Οι δυσκολίες αυτές έχουν ρίζες στις πρώτες τάξεις του Δημοτικού, όπου δεν αντιμετωπίζονται έγκαιρα.
  • Η υιοθέτηση της κειμενοκεντρικής προσέγγισης, αν και θεωρητικά ενδεδειγμένη, εφαρμόζεται επιφανειακά και χωρίς επαρκή υποστήριξη.

Σημαντική είναι επίσης η επισήμανση ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα δεν διασφαλίζει πως οι μαθητές είναι έτοιμοι για την Α' Δημοτικού, τόσο γνωστικά όσο και συναισθηματικά.

Η πρόταση για αύξηση του ηλικιακού ορίου στην Α' Δημοτικού

Ένα από τα κύρια σημεία της έκθεσης είναι η πρόταση για αναθεώρηση του ελάχιστου ηλικιακού ορίου εγγραφής στην Α' Δημοτικού. Σήμερα, οι μαθητές μπορούν να εγγραφούν στην ηλικία των 5 ετών και 8 μηνών, ενώ η ΑΔΙΠΠΔΕ προτείνει την αύξηση στα 6 έτη, όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.

Η αλλαγή αυτή θα επιτρέψει στα παιδιά να αναπτύξουν την αναγκαία γνωστική και κοινωνική ετοιμότητα, ενώ σε περιπτώσεις ανετοιμότητας προτείνεται η παρακολούθηση ενός ενδιάμεσου προγράμματος, που θα καλύπτει κενά σε γλωσσικές και μαθησιακές δεξιότητες.

Σχετικές ειδήσεις

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή