Η Ζωζώ Σαπουντζάκη έγινε 91: Πώς ονομάστηκε «Βασίλισσα της Nύχτας», το σπάσιμο πιάτων και οι λίρες
Η γυναίκα - μύθος του ελληνικού σινεμά, Ζωζώ Σαπουντζάκη, γεννήθηκε σαν σήμερα στις 27 Μαΐου 1933 στη Θεσσαλονίκη
«Δεν σπατάλησα τον εαυτό μου. Τα έδωσα όλα στην δουλειά μου αλλά ήμουν πάντα πειθαρχημένη. Αν έπρεπε να χαρακτηρίσω την ζωή μου θα έλεγα πως ήταν πολύ λαμπερή αλλά και πολύ μετρημένη». Η Ζωζώ Σαπουντζάκη συμπληρώνει σήμερα τα 91 χρόνια μια ζωής... κινηματογραφικής.
Η «Βασίλισσα της Nύχτας» γιόρτασε ήδη τα 91 της χρόνια το βράδυ της Παρασκευή, με ένα λαμπερό πάρτι που είχε τρεις τούρτες, πολλούς επώνυμους καλεσμένους και μια υπέρλαμπρη Ζωζώ με ολόχρυση τουαλέτα.
Ένα φαινόμενο ζωντάνιας, μια μοιραία γυναίκα που έχει προκαλέσει ουκ ολίγα πάθη και ζημιές, μια ταλαντούχα καλλιτέχνις που κατάφερε να διαπρέψει στην υποκριτική, το τραγούδι και το χορό, μια κατηγορία μόνης της, ένα όνομα: Ζωζώ Σαπουντζάκη. Το αμείωτο μπρίο και η νεανική της διάθεση (χαρακτηριστικά που διατηρεί μέχρι και σήμερα στα 91 της) γρήγορα της έδωσαν το προσωνύμιο «Βασίλισσα της Νύχτας».
Η Ζωζώ γεννήθηκε στην Θεσσαλονίκη. Ο πατέρας της, Σωκράτης, καταγόταν από την Κωνσταντινούπολη ενώ η μητέρα της, Φυλή, από την Σμύρνη. Μεγάλωσε στην οδό Τσιμισκή, απέναντι από τον κινηματογράφο Τιτάνια, στην ίδια γειτονιά με τον Γιάννη Δαλιανίδη. Γρήγορα έγιναν φίλοι και ήταν εκείνος που της έμαθε να χορεύει.
Στα επτά της χρόνια πάτησε για πρώτη φορά το θεατρικό σανίδι όταν η ηθοποιός Ζωζώ Νταλμάς που ήταν φίλη του πατέρα της από την Κωνσταντινούπολη, την έστειλε στο θίασο του Παρασκευά Οικονόμου που αναζητούσε ένα αγοράκι για ένα ρόλο στο θέατρο. Όπως καταλάβατε λοιπόν, η Ζωζώ Σαπουντζάκη έκανε το ντεμπούτο της ως «αγοράκι». Στη συνέχεια, μαζί με την αδελφή της, Βάσω, σχημάτισαν το καλλιτεχνικό δίδυμο που έγινε γνωστό και αγαπητό ως «Σαπουντζάκια» ή «το κουκί και το ρεβύθι».
Με το θίασο του Παρασκευά Οικονόμου έπαιξαν μαζί στο «Ντελίριο» το 1943 ενώ το καλοκαίρι της ίδιας χρονιάς συμμετείχαν στην οπερέτα «Αγρίμι» του Χριστόφορου Ελευθεριάδη. Στην περίοδο της Κατοχής συμμετείχαν σε διάφορα θεατρικά σχήματα στη Θεσσαλονίκη, παίζοντας μάλιστα και με τον (άγνωστο τότε) Κώστα Χατζηχρήστο.
Όταν η αδελφή της επέλεξε να εγκαταλείψει το θέατρο για να κάνει οικογένεια, η Ζωζώ συνέχισε μόνη της τη σταδιοδρομία της στο θέατρο του Λευκού Πύργου, ενώ παράλληλα σπούδασε χορό στη Σχολή Χορού Μουσικού Θεάτρου και έμαθε κλακέτες από τον Κριστιάνιο στο καμπαρέ Αρζεντίνα.
Στις αρχές τις δεκαετίας του ’50, η Ζωζώ πήρε την απόφαση να κατέβει στην Αθήνα για να συνεχίσει την καριέρα της. Ωστόσο, δεν ήταν μόνη της, η μητέρα της δεν την άφησε στιγμή, αναλαμβάνοντας καθήκοντα «ατζέντη».
Μία επιτυχημένη πορεία μόλις ξεκινούσε. Λέγεται ότι ύστερα από μία περιοδεία στην Κωνσταντινούπολη το πρόσωπό της μπήκε στο χαρτί περιτυλίγματος μιας σοκολάτας! Στα μέσα της ίδιας δεκαετίας ξεκίνησε εμφανίσεις σε διάφορα νυχτερινά κέντρα, όπου σύχναζε όλη η «αφρόκρεμα» της εποχής εκείνης. Η μελαχρινή, σκερτσόζα Ζωζώ προκάλεσε πάταγο από την πρώτη της εμφάνιση στο κέντρο «Παλιά Αθήνα» στην Πλάκα με τον γνωστό κονφερασιέ Γιώργο Οικονομίδη. Εκεί της δόθηκε και ο τίτλος της «Βασίλισσας της Νύχτας» που τη συνόδευσε σε όλη την πορεία της. Ένα βράδυ, όταν ο Τώνης Μαρούδας την κάλεσε στη σκηνή φώναξε «Και τώρα η Βασίλισσα της νύχτας»! Ένας τίτλος που η ίδια συνεχίζει να υποστηρίζει απόλυτα με τις πανάκριβες τουαλέτες, τα πανάκριβα με στρας φορέματα που έφερνε από το Παρίσι, τα φτερά και τα πούπουλα.
Η Ζωζώ θέλησε να ανοίξει τα φτερά και στο εξωτερικό. Έτσι, πήγε να δουλέψει στις ΗΠΑ, κλείνοντας μεγάλα συμβόλαια για εμφανίσεις σε φημισμένα νυχτερινά κέντρα. Ωστόσο, έναν χρόνο μετά πάτησε και πάλι ελληνικό έδαφος και συνέχισε τις εμφανίσεις σε κέντρα, θέατρα και μουσικές σκηνές.
Η ίδια έχει πει ότι ήταν η πρώτη που αποφάσισε να κινείται ανάμεσα στους θαμώνες των κέντρων, να ανεβαίνει στα τραπέζια, ενώ εκείνη λανσάρισε το σπάσιμο των πιάτων όταν το έκανε «θυσιάζοντας» τα πανάκριβα πιάτα του κοσμικού κέντρου «Κομπαρσίτα».
Στα νυχτερινά κέντρα σύχναζε η ελίτ της χώρας, από πολιτικούς και μεγαλοεπιχειρηματίες έως κοσμικούς και καλλιτέχνες. Από τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον γιο του Αλέξανδρο που δήλωνε ερωτευμένος μαζί της (όπως έχει πει η ίδια), μέχρι τον Σταύρο Νιάρχο, τον Σοφοκλή Βενιζέλο, τον Γεώργιο Παπανδρέου και πολλούς άλλους. Λέγεται ότι όταν έβγαινε να τραγουδήσει, συνήθως της πέταγαν περιστέρια και της έστελναν μέσα σε σπιρτόκουτα λίρες.
Η Ζωζώ μαγεύει και τον κινηματογραφικό φακό
Το κινηματογραφικό ντεμπούτο της Σαπουντζάκη έγινε το 1953 ως τραγουδίστρια στην ταινία «Ο Μπαμπάς Εκπαιδεύεται» του Γιώργου Λαζαρίδη, ερμηνεύοντας το τραγούδι «Τηλεφώνησέ μου». Η πληθωρική της παρουσία και τσαχπινιά εντυπωσίασε τους πάντες. Τραγούδησε επίσης στην ταινία «Ο Λεφτάς» (1958) του Νίκου Τσιφόρου.
Ο πρώτος της ρόλος ως ηθοποιός ήρθε το 1960 στην ταινία του Ορέστη Λάσκου «Νύχτες στο Μιραμάρε». Ενώ, τρία χρόνια αργότερα την είδαμε στην ταινία «Ο Άσωτος» (1963) της Μαρίας Πλυτά.
Συνολικά εμφανίστηκε σε μόλις 12 ταινίες, και οι ρόλοι που αναλάμβανε ήταν πάντοτε της σαγηνευτικής και φιλόδοξης γυναίκας. Όλοι τη θυμόμαστε στον «Ξυπόλητο Πρίγκηψ» (1966) του Γιάννη Δαλιανίδη με πρωταγωνιστή τον Κώστα Βουτσά, όπου ερμήνευσε το περίφημο τραγούδι «Μια με Θέλεις μια με Διώχνεις», τραγούδι που έγινε μια από τις μεγαλύτερες επιτυχίες της. Συνεργάστηκε πάλι με τον Επίσης στον «Ψεύτη» και «Το Θύμα» του Ντίνου Δημόπουλου.
Επίσης, η Ζωζώ τραγούδησε σε πρώτη εκτέλεση τραγούδια των Μάνου Χατζηδάκι, Γιώργου Ζαμπέτα, Μίμη Πλέσσα, Μιχάλη Σουγιούλ, Γιώργου Μουζάκη, Γιώργου Κατσαρού και Κώστα Καπνίση, αρκετά εκ των οποίων δισκογράφησε. Οι επιτυχίες της «Η Ταμπακιέρα», «Παναγιά μου ένα Παιδί», «Έχω Μεγάλη Ζήτηση», «Είμαι Κορίτσι Ζόρικο», «Μια Με Θέλεις Μια Με Διώχνεις», «Απόψε που Χωρίζουμε» παραμένουν διαχρονικές.
Η Σαπουντζάκη εμφανίστηκε και ως guest σε τηλεοπτικές σειρές: «Τρείς Χάριτες», «Της Ελλάδος τα Παιδιά», «Οι Μικρομεσαίοι», «Δεληγιάννειον Παρθεναγωγείον». Η τελευταία της εμφάνιση στη μεγάλη οθόνη ήταν το 2016, στην ταινία του Τάσου Μπουλμέτη «Νοτιάς».
Στα μέσα της δεκαετίας του '60, η Ζωζώ Σαπουντζάκη μπλέχτηκε σ’ ένα τεράστιο οικονομικό σκάνδαλο, που απασχόλησε τον Τύπο. Ο λογιστής της «Πειραϊκής-Πατραϊκής» Θύμιος Παπαναστασίου, παντρεμένος και πατέρας ενός παιδιού, με τον οποίο διατηρούσε δεσμό, καταχράστηκε από την εταιρεία του το ποσό των 15 εκατομμυρίων δραχμών.
Η Σαπουντζάκη κατηγορήθηκε για αποδοχή προϊόντων εγκλήματος, επειδή ένα μέρος του ποσού αυτού χρησιμοποιήθηκε για την ανέγερση βίλας στην Κινέτα. Ο αγαπημένος της, ο οποίος παρίστανε και τον μέτοχο της εταιρείας, καταδικάστηκε στις 10 Μαρτίου 1969, σε 10 χρόνια κάθειρξη για απάτη και πλαστογραφία, ενώ η ίδια σε πεντάμηνη φυλάκιση μόνο για ψευδορκία, στις 5 Φεβρουαρίου 1970, σώζοντας έτσι το εξοχικό της.
Η Ζωζώ Σαπουντζάκη έκανε δύο γάμους, ενώ από τα μέσα στης δεκαετίας του '90 είναι ζευγάρι με τον Πύρρο Αναγνωστόπουλο.
*Με πληροφορίες από Finos Film και Σαν Σήμερα
Διαβάστε επίσης
Χάρρυ Κλυνν - Σαν σήμερα «έφυγε» από τη ζωή: Η ιστορία πίσω από διάσημο ψευδώνυμο
Η Καίτη Γκρέυ γίνεται 100: Ο αρραβώνας με τον Καζαντζίδη και η συνάντηση με τον Έλβις
«Φίλε… έφυγε ο Στράτος»: Το τελευταίο τραγούδι που ηχογράφησε ο Διονυσίου