Το ελληνικό ελαιόλαδο με ορίζοντα το 2020
Σε εσπερίδα που οργάνωσε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου παρουσιάστηκαν οι εξαιρετικά ενθαρρυντικές προοπτικές μιας από τις πιο ανερχόμενες αγορές της χώρας μας, την οποία πολλές φορές έχουμε στηρίξει από τη στήλη μας «Ψωνίζω Ελληνικά».
Στον περίπου ένα χρόνο της πορείας της στήλης μας «Ψωνίζω Ελληνικά» ουκ ολίγες φορές έχουμε αναφερθεί στα προϊόντα της ελληνικής φύσης –και ιδιαίτερα στο υψηλής ποιότητας ελαιόλαδό μας. Στο άρθρο μας «11 μικρές επιχειρήσεις που κάνουν την Ελλάδα περήφανη σε όλο τον κόσμο» είχαμε παρουσιάσει εταιρείες ανερχόμενες, που με τα ποιοτικά τους προϊόντα κατακτούν με ταχύτατους ρυθμούς τις διεθνείς αγορές. Αυτός είναι ο κανόνας στην περίπτωση του λαδιού: Ποιότητα και καλή οργάνωση σημαίνουν διεθνή αναγνώριση και κατακόρυφη αύξηση των εξαγωγών.
«Στη δύσκολη αυτή οικονομική συγκυρία πρέπει να αξιοποιήσουμε όλους τους καρπούς της ελληνικής γης. Το ελληνικό ελαιόλαδο είναι εξαιρετικής ποιότητας και υψηλής διατροφικής αξίας. Ένα μπουκάλι ποιοτικό, ελληνικό ελαιόλαδο μπορεί να φέρει στα πέρατα της οικουμένης την αυθεντική Ελλάδα, την Ελλάδα της δημιουργίας. Γι' αυτό και εργαζόμαστε έτσι ώστε να περιοριστεί η διακίνηση χύμα ελαιόλαδου, να αυξηθεί η διάθεση τυποποιημένου, πιστοποιημένου ελαιόλαδου προκειμένου να μένει η προστιθέμενη αξία στον τόπο μας». Αυτά τόνισε ο Αναπληρωτής Υπουργός Αγροτικής Αναπτυξης & Τροφίμων Μάξιμος Χαρακόπουλος κατά την εισήγησή του στην εσπερίδα με θέμα «Το Ελληνικό Ελαιόλαδο με Ορίζοντα το 2020» που διοργάνωσε ο Σύνδεσμος Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου την Τρίτη.
Το σκηνικό είναι γνωστό: Μέχρι πρότινος, το εξαιρετικής ποιότητας ελληνικό λάδι έφευγε «χύμα» προς το εξωτερικό, κυρίως προς την Ιταλία, όπου η εκεί αγορά το επεξεργαζόταν και το εμφιάλωνε, εξάγοντάς το στη συνέχεια στα πέρατα του κόσμου, ως ιταλικό! Η διαδικασία αυτή δεν είναι πλέον ο κανόνας. Όλο και περισσότερες μάρκες ελληνικού λαδιού εκσυγχρονίζουν τις εγκαταστάσεις τους, κυνηγούν συνεργασίες με το εξωτερικό και αναπτύσσουν τις εξαγωγές τους. Το ελληνικό λάδι γίνεται γνωστό σε όλο τον κόσμο, διακρίνεται σε διαγωνισμούς και φέρνει τεράστια έσοδα στη χώρα. Οι προοπτικές του για την επόμενη δεκαετία είναι φοβερά δυναμικές.
Οι αγορές της Βραζιλίας, της Γαλλίας, Γερμανίας, Κίνας, Καναδά, Ηνωμένου Βασιλείου και Ρωσίας συγκαταλέγονται μεταξύ των δυναμικότερων και αναπτυσσόμενων αγορών για το ελαιόλαδο. Ειδικότερα, η αγορά της Ρωσίας προβλέπεται ότι για το διάστημα από το 2007 μέχρι το 2017 θα παρουσιάσει αύξηση των εισαγωγών ελαιολάδου κατά 100%, γεγονός που την κατατάσσει ως μεγαλύτερη δυναμική αγορά ανάπτυξης στην κατηγορία. Η αγορά των ΗΠΑ παραμένει η μεγαλύτερη αγορά σε όγκο και σε αξία όπου το ελληνικό ελαιόλαδο έχει μεγάλα περιθώρια ανάπτυξης. Με αυτά τα δεδομένα, καταλαβαίνει κανείς τη σημασία των εξαγωγών του ελληνικού ελαιόλαδου για την ελληνική οικονομία, ειδικά σ' αυτήν την περίοδο της κρίσης.
Ο κ. Γιάννης Γκικόπουλος αναφερόμενος στα πορίσματα της πρόσφατης μελέτης της εταιρίας McKinsey Hellas, με θέμα «Η Ελλάδα 10 χρόνια μπροστά», τόνισε στην εσπερίδα του ΣΕΒΙΤΕΛ ότι «για να βγούμε από την κρίση, η Ελλάδα θα πρέπει να εστιάσει στην εξωστρέφεια και στις ιδιωτικές επενδύσεις. Το ελαιόλαδο είναι στην βιτρίνα των εστιασμένων περιοχών που μπορούν να προκαλέσουν ανάφλεξη της ανάπτυξης, καθώς η παγκόσμια ζήτηση για τυποποιημένο ελαιόλαδο αυξάνεται, η Ελλάδα είναι η τρίτη ελαιοπαραγωγός χώρα στον κόσμο και έχει το μεγαλύτερο μερίδιο της παραγωγής ελαιολάδου υψηλής ποιότητας. Ωστόσο, η Ελλάδα χάνει σημαντική προστιθέμενη αξία λόγω της εξαγωγή του μεγαλύτερου μέρους του ελαιολάδου που παράγει σε χύμα μορφή, του κατακερματισμού των παραγωγών και εξαγωγέων και της έλλειψης μιας συστηματικής, ολιστικής εμπορικής στρατηγικής για τις εξαγωγές. Θα μπορούσαν να υπάρχουν σημαντικά κέρδη βραχυμακροπρόθεσμα με τη δημιουργία δύο μεγάλων μονάδων συσκευασίας, την ενίσχυση της διασφάλισης της ποιότητας και πιστοποίησης, καθώς και με την παγκόσμια επανατοποθέτηση του ελληνικού ελαιολάδου».
Είναι αλήθειες που πολύ συχνά έχει τονίσει και τo Newsbomb μέσα από την στήλη του «Ψωνίζω Ελληνικά». Τις πετυχημένες συνταγές σας τις έχουμε παρουσιάσει – όχι μόνο για το λάδι, αλλά και για άλλα προϊόντα της ελληνικής γης- ως παραδείγματα προς μίμηση για νέους επιχειρηματίες.
«Το τρίπτυχο: Ποιοτική παραγωγή- Τυποποίηση- Διάθεση στις αγορές, πρέπει να σφυρηλατηθεί πιο γερά για να γίνουμε ανταγωνιστικοί σε διεθνές επίπεδο. Έτσι θα κερδίσουμε όλοι μας, από τον παραγωγό και τον τυποποιητή μέχρι το κράτος, με την αύξηση των εξαγωγών αλλά και τη μείωση της διάθεσης χύμα και κατά κανόνα αφορολόγητου ελαιόλαδου», σχολίασε ο κ. Χαρακόπουλος στην ημερίδα του ΣΕΒΙΤΕΛ.
Ο Πρόεδρος του ΣΕΒΙΤΕΛ, κ. Γρηγόρης Αντωνιάδης, δήλωσε ότι «ο τομέας του ελαιολάδου βρίσκεται σε αναπτυξιακή πορεία παρά τα σοβαρά προβλήματα ρευστότητας στην εγχώρια αλλά και τη διεθνή αγορά. Την τελευταία πενταετία οι εξαγωγές τυποποιημένου ελαιολάδου έχουν αυξηθεί κατά 45%, γεγονός το οποίο οφείλεται και στα συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα προώθησης τα οποία έχει υλοποιήσει και συνεχίζει να υλοποιεί ο ΣΕΒΙΤΕΛ σε συνολικά 18 χώρες – στόχους».
Ένα είναι σίγουρο. Το λάδι μας είναι ένα προϊόν που το γνωρίζουμε καλά, ξέρουμε την διατροφική του αξία και πλέον μαθαίνουμε και την εξαγωγική του αξία –ως μοχλού ανάπτυξης της χώρας. Είναι ένα προϊόν που όλοι οι Έλληνες αγκαλιάζουν και που μαζί αναλαμβάνουν το στοίχημα να το κάνουν κορυφαίο στην κατηγορία του στον κόσμο. Και αυτό το στοίχημα είναι ένα στοίχημα που θα κερδηθεί. Πρωτοβουλίες όπως η στήλη μας «Ψωνίζω Ελληνικά» εγγυώνται γι' αυτό.
Διαβάστε επίσης:
Πρόγραμμα προώθησης του ελληνικού ελαιολάδου στο εξωτερικό
Εντυπωσιακή αύξηση των εξαγωγών ελαιολάδου
Πώς το ελληνικό λάδι θα κατακτήσει την Κίνα