Το «Plaisiobots: The Race 2.0» στέλνει τους μηχανικούς του μέλλοντος στο CERN

Τα τελευταία χρόνια η ρομποτική αποτελεί αναπόσπαστο μάθημα στα εκπαιδευτικά προγράμματα αρκετών σχολείων και δη, ένα από τα πιο δημοφιλή.

Το «Plaisiobots: The Race 2.0» στέλνει τους μηχανικούς του μέλλοντος στο CERN
5'

Αυτό δεν μας προκαλεί έκπληξη, αφού τα παιδιά μας γεννήθηκαν σε ένα περιβάλλον τεχνολογικής αιχμής, ενώ μελλοντικά ίσως να είναι εκείνα που θα δημιουργήσουν τους προηγμένους αυτοματισμούς και τις καινοτόμες εφευρέσεις, που θα κάνουν ευκολότερη τη ζωή εκατομμυρίων ανθρώπων.

Έχει σημασία, λοιπόν, να δώσουμε στους μαθητές πρόσβαση σε προγράμματα και δράσεις που θα διευρύνουν τους μαθησιακούς τους ορίζοντες, ενώ θα καλλιεργήσουν τις τεχνολογικές τους δεξιότητες και τη δημιουργικότητά τους, ώστε μετέπειτα να συμμετέχουν στην παραγωγή τεχνολογικών προϊόντων και όχι μόνο στην κατανάλωσή τους.

Κάτι τέτοιο, λοιπόν, επιδιώκει για ακόμη μία φορά η Πλαίσιο η οποία πραγματοποίησε για μία ακόμα χρονιά τον μεγάλο διαγωνισμό «Plaisiobots: The Race 2.0». Ο διαγωνισμός είναι μία σπουδαία δράση της Πλαίσιο, η οποία σκοπό έχει να προετοιμάσει από νωρίς τους μηχανικούς του μέλλοντος, εξοικειώνοντας τους μαθητές με τις φυσικές επιστήμες, τον προγραμματισμό και τους αυτοματισμούς.

Στον διαγωνισμό «Plaisiobots: The Race 2.0», ο οποίος ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2022, συμμετείχαν περισσότεροι από 500 μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου από 16 πόλεις της Ελλάδας. Οι πάνω από 200 μαθητές που πέρασαν στη δεύτερη φάση του διαγωνισμο διεκδικούν το μεγάλο έπαθλο ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στην Ελβετία και μία πρωτόγνωρη περιήγηση στο CERN.

Η αρχή ενός «ταξιδιού» στον μαγικό κόσμο της ρομποτικής με τη Διάνα Βουτυράκου

Η συμμετοχή σε διαγωνισμούς όπως το «Plaisiobots: The Race 2.0» είναι μία ευκαιρία για τους μαθητές να γνωρίσουν από πρώτο χέρι τη «μαγεία» της τεχνολογίας, τη σπουδαιότητα της υλοποίησης ενός ομαδικού project, το οποίο αποσκοπεί στο κοινό καλό. Ακριβώς για αυτό, οι μαθητές που συμμετείχαν, ξεκίνησαν την προετοιμασία τους από τον περασμένο Νοέμβριο, λαμβάνοντας διαδικτυακά μία ολοκληρωμένη θεωρητική εκπαίδευση προγραμματισμού από τη Διάνα Βουτυράκου, την παγκόσμια πρωταθλήτρια ρομποτικής.

Μέσα από εβδομαδιαία τεστ και ασκήσεις, οι μαθητές βαθμολογούνταν, ενώ σύμφωνα με αυτήν την αξιολόγηση, κρίθηκε ποιοι θα ήταν οι 200 μαθητές οι οποίοι θα περνούσαν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού, δηλαδή στο πρακτικό κομμάτι. Η δεύτερη φάση του διαγωνισμού ξεκίνησε τον περασμένο Φεβρουάριο, όπου 58 ομάδες άρχισαν να εκπονούν τις ιδέες τους με τη βοήθεια των συνεργαζόμενων κέντρων ρομποτικής και απαντώντας συγχρόνως στο κεντρικό θέμα του διαγωνισμού, το «πώς τα ρομπότ βελτιώνουν τη ζωή του ανθρώπου».

Κάθε ομάδα έπρεπε να δημιουργήσει ένα πρωτότυπο, το οποίο θα συνοδευόταν από το σχετικό business plan. Ανάμεσα στις ευφάνταστες ιδέες που ξεχώρισαν, υπήρχε το όχημα καθαρισμού παραλιών από σκουπίδια, η εκπαίδευση ατόμων με στραβισμό, το ποδήλατο με ενισχυμένη υποστήριξη στον οδηγό, καθώς και τα αυτόματα drone αεροπυρόσβεσης και πρόληψης πυρκαγιών.

Οι δύο φάσεις του τελικού, οι ομάδες που διακρίθηκαν και το «εισιτήριο» για το CERN

Έπειτα από μήνες εντατικής μελέτης και δοκιμών, συγκεκριμένα στις 9 Ιουλίου στον χώρο του ArtFactory στον Ταύρο, οι μαθητές ήταν πλέον έτοιμοι να παρουσιάσουν τις ιδέες τους, ενώ το hosting του event ανέλαβε ο Διονύσης Ατζαράκης, ο οποίος με το πηγαίο χιούμορ του ενέπνευσε τους συμμετέχοντες να δώσουν τον καλύτερό τους εαυτό.

Στην κριτική επιτροπή της πρώτης φάσης συμμετείχαν νέοι άνθρωποι που απασχολούνται στον τομέα της ρομποτικής, ενώ στη δεύτερη φάση τη σκυτάλη πήραν η Σουζάνα Θεοδωρίδου - Head of Business, Startup Pathways, ο Νίκος Λάριος Δρ. στις ΤΠΕ στην Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη και ο Κώστας Καρπούζης, επίκουρος καθηγητής στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Πιο αναλυτικά, ο τελικός πραγματοποιήθηκε σε δύο φάσεις. Στην πρώτη φάση διαγωνίστηκαν όλες οι ομάδες που θα παρουσίαζαν τα πρωτότυπά τους για πρώτη φορά στην κριτική επιτροπή, ενώ προκρίθηκαν δέκα από αυτές. Κατά τη διάρκεια της δεύτερης φάσης, αναδείχθηκαν οι νικητές του διαγωνισμού, με την ομάδα Robohandy από το Αγρίνιο να βγαίνει πρώτη για το project της που αφορά σε ένα προσθετικό ρομποτικό χέρι φυσικού μεγέθους, το οποίο ελέγχεται από τον χρήστη του μέσω φωνητικών εντολών.

Τη δεύτερη θέση, μαζί με μία δωροεπιταγή 1.000 ευρώ, κέρδισε η ομάδα F.A. Project από την Πάτρα, η οποία δημιούργησε ένα σύστημα ελέγχου παροχής βοηθειών για κάθε κτηνοτρόφο και καλλιεργητή, με στόχο τη μείωση της σπατάλης, αλλά και την αρτιότερη αξιοποίηση των διαθέσιμων πόρων. Την τρίτη θέση και μία δωροεπιταγή επίσης των 1.000 ευρώ απέσπασε η ομάδα Trainer Eyes από τις Σέρρες για το σύστημα εκπαίδευσης των μυών των ματιών, το οποίο απευθύνεται σε άτομα με στραβισμό.

Επιπλέον, απονεμήθηκαν τρία special βραβεία, το Βραβείο Μηχανικής στους The Translators για το ρομποτικό χέρι το οποίο μεταφράζει κείμενο στη νοηματική γλώσσα, το Βραβείο Καινοτομίας στους Robotify, για το εξελιγμένο, φιλικό προς το περιβάλλον σύστημα θέρμανσης σπιτιού, το οποίο διαχειρίζεται και αξιοποιεί την ηλιακή ενέργεια, και τέλος, το Βραβείο Προγραμματισμού που δόθηκε στους FireFlies, για το αυτόματο drone αεροπυρόσβεσης, για αναγνώριση πυρκαγιάς και ρίψη σφαιρών νερού.

Είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως το «Plaisiobots: The Race 2.0» είναι ο δεύτερος διαγωνισμός που πραγματοποιείται από την Πλαίσιο. Ο πρώτος open call Διαγωνισμός Ρομποτικής & Επιχειρηματικότητας στην Ελλάδα ήταν το «Plaisiobots: The Race», στον οποίο συμμετείχαν περισσότεροι από 60 μαθητές και φοιτητές από όλη τη χώρα, με πρωτοποριακές ιδέες για ρομποτικά prototypes. Σε κάθε περίπτωση, πρόκειται για μία σπουδαία πρωτοβουλία από την Πλαίσιο, η οποία ενθαρρύνει τους μαθητές να γνωρίσουν καλύτερα τις δυνατότητές τους και να λάβουν μερικά πολύτιμα εφόδια, τα όποια θα τους φανούν απαραίτητα, όποια σταδιοδρομία και αν αποφασίσουν να ακολουθήσουν στο μέλλον.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή