Γιατί η «μόδα» των tablets αποτελεί πλέον παρελθόν;
Όταν το 2010 η Apple παρουσίασε το iPad, δημιούργησε μία νέα κατηγορία φορητών συσκευών.
Του Δημήτρη Μαλλά
Την επόμενη διετία, η αυξανόμενη δημοτικότητα των tablets -λόγω κυρίως του iPad αλλά και των Android μοντέλων- οδήγησε ορισμένους αναλυτές σε εκτιμήσεις του τύπου: «Το τέλος των προσωπικών υπολογιστών». Η ίδια η Apple έκανε λόγο για την «post PC» εποχή όπου κεντρικό ρόλο στην καθημερινότητα των ανθρώπων θα είχε το tablet. Μόνο που τα πράγματα μοιάζουν να έχουν εξελιχθεί διαφορετικά...
Η «post PC» εποχή κάνει μεν τα πρώτα της βήματα, αλλά κεντρικό ρόλο σε αυτήν παίζουν τα smartphones, η οθόνη των οποίων έχει μεγαλώσει πολύ και είναι σαφώς πιο φορητές συσκευές από ένα iPad ή ένα tablet. Αρκεί να προσπαθήσετε να βρείτε πόσοι είναι αυτοί που κουβαλάνε ένα tablet στην παραλία φέτος και να το συγκρίνετε με την κατάσταση πριν από 3-4 χρόνια.
Οι πωλήσεις των tablets βρίσκονται σε ελεύθερη πτώση σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποιούν οι κατασκευαστές και συγκεντρώνουν εξειδικευμένες εταιρείες. Η IDC, μία από τις γνωστές εταιρείες στο συγκεκριμένο τομέα, ανακοίνωσε πρόσφατα ότι στο β’ τρίμηνο του 2016, οι πωλήσεις των tablets παρουσίασαν πτώση 12,3% στα 38,7 εκατ. τεμάχια. Το α’ τρίμηνο της φετινής χρονιάς, η πτώση ήταν της τάξεως του -14,7% στα 39,6 εκατ., ενώ το 2015 ήταν ένα έτος που οι πωλήσεις των tablets μειώθηκαν κατά 10,1% στα 206,8 εκατ. τεμάχια.
Σημειωτέον πως υψηλά ποσοστά μείωσης σημειώνουν και οι πωλήσεις του iPad για όσους νομίζουν πως μόνο τα Android tablets δεν «τραβάνε». Παρεμπιπτόντως, η μόνη υποκατηγορία που παρουσιάζει ανοδικές τάσεις είναι αυτή των αποκαλούμενων «υβριδικών» μηχανημάτων. Δηλαδή για μηχανήματα που κινούνται μεταξύ tablets και φορητών υπολογιστών και ουσιαστικά είναι tablets με αποσπώμενο πληκτρολόγιο. Το πιο χαρακτηριστικό δείγμα είναι το Microsoft Surface αλλά γενικώς τα τελευταία 2 χρόνια όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές παρουσιάζουν τέτοιου είδους συστήματα που χρησιμοποιούν ως λειτουργικό σύστημα τα Windows 10.
Δεν είναι τυχαίο ότι η Apple αποφάσισε στο τέλος του 2015 να παρουσιάσει την αντίστοιχη δική της πρόταση. Το iPad Pro είναι ένα «μεγάλο» tablet, το οποίο, όμως, έχει ως βασικό αξεσουάρ ένα φορητό, ασύρματο πληκτρολόγιο, το οποίο «κουμπώνει» με το tablet, δημιουργώντας έτσι έναν φορητό υπολογιστή που χρησιμοποιεί απλώς ως λειτουργικό σύστημα το iOS.
Η στροφή αυτή δείχνει ότι οι χρήστες θέλουν να έχουν ένα πληκτρολόγιο για να εισάγουν δεδομένα στο tablet τους, το οποίο δεν μπορούν να κρατήσουν με το ένα χέρι όπως συμβαίνει με το smartphone. Ούτε μπορούν να πληκτρολογούν πάνω στην οθόνη με την ίδια ταχύτητα που το κάνουν στο smartphone τους. Με δεδομένο κιόλας ότι οι οθόνες των smartphones είναι αρκετά μεγάλες και οι συσκευές αυτές μεταφέρονται πιο εύκολα απ’ ότι τα tablets, είναι μάλλον προφανές γιατί οι χρήστες τις προτιμούν.
Τα tablets δεν πρόκειται να «πεθάνουν». Ιδίως αν η Apple έχει κάποια καλή ιδέα για να ανανεώσει το iPad. Και αυτό γιατί ένας λόγος της πτώσης των πωλήσεων των iPad είναι και ότι πολλοί καταναλωτές που είχαν αποκτήσει κάποιο προηγούμενο μοντέλο, δεν έβρισκαν κάποιο λόγο προκειμένου να αποκτήσουν την τελευταία έκδοση του. Και όσοι δεν το είχαν κάνει, προτιμούσαν να έχουν ένα smartphone.
Επίσης, τα tablets θα συνεχίσουν να έχουν αρκετά καλές πωλήσεις στα χαμηλότερα στρώματα της αγοράς, ήτοι στα 50 με 100 ευρώ. Τέτοιου είδους tablets έχουν ένα πολύ ενδιαφέρον κοινό: Γονείς που θέλουν να τα δώσουν στα παιδιά τους που φοιτούν στο Δημοτικό, με τους πρώτους να προσπαθούν να αποφύγουν να δώσουν στα δεύτερα smartphone πριν πάνε στο Γυμνάσιο. Η εμπειρία δείχνει ότι τα παιδιά προτιμούν τα smartphones από ένα tablet, κυρίως επειδή είναι πιο φορητή συσκευή και τη θεωρούν και περισσότερο προσωπικό αντικείμενο σε σχέση με ένα tablet. Και αυτό είναι μία άλλη ενδιαφέρουσα τάση, καθώς τα παιδιά που μπαίνουν στην εφηβεία αρχίζουν να χρησιμοποιούν όλο και περισσότερο το smartphone τους με το οποίο κάνουν κυριολεκτικά τα πάντα.