Ξανθός: Το αδιέξοδο της μνημονιακής πολιτικής και τα μεταρρυθμιστικά βήματα στο φάρμακο
Ποιες αλλαγές στην τιμολόγηση των φαρμάκων συζητά το υπουργείο Υγείας με τους «θεσμούς».
Στο ετήσιο συνέδριο του ελληνο-αμερικανικού επιμελητηρίου για την Υγεία, το 16ο HEALTHWORLD, συμμετείχε ο υπουργός Υγείας, Ανδρέας Ξανθός.
Ο κ. Ξανθός, κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, χαρακτήρισε το διάστημα 2016-2017 ως διετία «αντιστροφής της αποδιοργάνωσης του ΕΣΥ, σταθεροποίησης και αναβάθμισης της δημόσιας περίθαλψης». Ως προς τη φαρμακευτική πολιτική, όμως, ο υπουργός Υγείας έκανε λόγο για αδιέξοδο της μνημονιακής πολιτικής και ανάγκη για «αλλαγή μείγματος» έτσι ώστε να διασφαλιστεί η εγγυημένη πρόσβαση των ασθενών, τόσο σε φθηνά και αξιόπιστα φάρμακα όσο και στη φαρμακευτική καινοτομία.
«Η ελληνική εμπειρία δείχνει ότι σε μια χώρα με θεσμικά ελλείματα και ανυπαρξία μηχανισμών ελέγχου στο χώρο της Υγείας και του φαρμάκου, η "επιθετική" πολιτική των εμπλεκομένων στη φαρμακευτική αγορά οδήγησε τόσο σε έκρηξη της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης (από 0,9% του ΑΕΠ σε 2,2% μέσα σε μια δεκαετία), όσο και σε ακραία φαινόμενα διαφθοράς και σκανδάλων που είναι υπό διερεύνηση από την Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής. Σήμερα όμως φτάσαμε στο αντίθετο άκρο: από την ασυδοσία πήγαμε στην οριζόντια και ισοπεδωτική περικοπή της δημόσιας φαρμακευτικής δαπάνης που είναι πλέον ανεπαρκής για να καλύψει τις ανάγκες εξωνοσοκομειακής και νοσοκομειακής περίθαλψης όλων των πολιτών. Το αδιέξοδο είναι αδιαμφισβήτητο και απαιτείται "αλλαγή μείγματος" πολιτικής έτσι ώστε να διασφαλιστεί η εγγυημένη πρόσβαση των ασθενών τόσο σε φθηνά και αξιόπιστα φάρμακα όσο και στη φαρμακευτική καινοτομία που τεκμηριωμένα έχει θεραπευτική προστιθέμενη αξία» ανέφερε ο υπουργός Υγείας.
Η δέσμη των αλλαγών που προτείνει το υπουργείο Υγείας βασίζεται στους εξής άξονες:
1. Αξιολόγηση φαρμακευτικής καινοτομίας (ΗΤΑ), δηλαδή εισαγωγή επιστημονικών και όχι δημοσιονομικών κριτηρίων επιλογής των φαρμάκων που πρέπει να αποζημιωθούν (ολοκληρώνεται σύντομα το 1ο βήμα για τη θεσμοθέτηση της Επιτροπής HTA που θα αντικαταστήσει την Επιτροπή Θετικής Λίστας)
2. Διεύρυνση και αναβάθμιση των θεραπευτικών πρωτοκόλλων στο σύστημα ηλεκτρονικής συνταγογράφησης – επέκτασή τους και στα νοσοκομεία για τη συνταγογράφηση των νοσηλευομένων ασθενών
3. Αναδιοργάνωση της Επιτροπής Διαπραγμάτευσης Φαρμάκων, έτσι ώστε να υπάρχει ένας αποτελεσματικός μηχανισμός διασφάλισης προσιτών τιμών αποζημίωσης για τα νέα φάρμακα (ΕΟΠΥΥ και νοσοκομεία) – διακρατικές συνεργασίες για κοινές διαπραγματεύσεις με τη φαρμακοβιομηχανία (έχουν γίνει τα πρώτα βήματα προετοιμασίας μετά τη «Διακήρυξη της Μάλτας»).
«Κινούμαστε με μικρά αλλά σταθερά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση. Είμαστε σε πορεία υλοποίησης διαρθρωτικών και όχι οριζόντιων μέτρων. Χρειάζεται όμως ένα κρίσιμο χρονικό περιθώριο για την προώθηση των αναγκαίων αλλαγών, που θα μας δώσει τη δυνατότητα να τηρήσουμε τις δεσμεύσεις της χώρας, αλλά και την ευκαιρία μιας κοινά αποδεκτής αναμόρφωσης του ασφυκτικού πλαισίου που είναι σε ισχύ» επισήμανε ο κ. Ξανθός.
Ως προς την τιμολογιακή πολιτική, ο υπουργός Υγείας είπε ότι ήδη έχει τεθεί ανοιχτά στους «θεσμούς», το θέμα της «αλλαγής αρχιτεκτονικής» στην αδιέξοδη και στρεβλή μνημονιακή πολιτική. Η πρόταση του υπουργείου Υγείας προς τα τεχνικά κλιμάκια επικεντρώνεται:
- Στη διαφοροποίηση του «καλαθιού» των χωρών αναφοράς (αναφορά στην Ευρωζώνη και όχι στην ΕΕ)
- Στη δημιουργία ενός ανεκτού κατώτατου ορίου τιμής για τα off-patent και τα γενόσημα με βάση το ΚΗΘ (κόστος ημερήσιας θεραπείας)
- Ομογενοποίηση της τιμής των γενοσήμων (για ίδια δραστική και ίδια περιεκτικότητα).
«Στο βαθμό που καταλήξουμε σε συμφωνία, μπορούμε βάσιμα να ελπίζουμε σε ένα νέο σταθερό και προβλέψιμο περιβάλλον τιμολόγησης που θα ενισχύσει την εύρυθμη λειτουργία της φαρμακευτικής αγοράς, την τόνωση των επενδύσεων και τη συνδρομή του τομέα του φαρμάκου στην παραγωγική ανασυγκρότηση της χώρας» κατέληξε ο υπουργός Υγείας.