Η ενεργειακή κρίση αλλάζει διαρκώς το πακέτο παροχών ενόψει ΔΕΘ

Δυσκολίες στη διαμόρφωση του πακέτου παροχών ενόψει ΔΕΘ προκαλεί η συνεχής αλματώδης αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου, που σήμερα είναι στα 272 ευρώ η θερμική μεγαβατώρα. Κι αυτό γιατί η στήριξη των τιμολογίων του ρεύματος απορροφά όλο και μεγαλύτερο μέρος του διαθέσιμου δημοσιονομικού χώρου.

Η ενεργειακή κρίση αλλάζει διαρκώς το πακέτο παροχών ενόψει ΔΕΘ
INTIME
3'

Σύμφωνα με πληροφορίες, στο υπουργείο Οικονομικών υπολογίζουν πλέον ότι τον Σεπτέμβριο ο προϋπολογισμός θα πληρώσει πάνω από 600-700 εκατ. ευρώ για να συνεχιστεί το ίδιο επίπεδο στήριξης στα τιμολόγια του ρεύματος, έναντι 250 εκατ. ευρώ τον Αύγουστο. Συνολικά δε, μαζί με τους πόρους του Ταμείου Ενεργειακής Μετάβασης, η στήριξη θα φθάσει τoν Σεπτέμβριο το 1,9 δισ. ευρώ, από 1,1 δισ. ευρώ τον Αύγουστο.

Στο οικονομικό επιτελείο ευελπιστούν ότι τους επόμενους τρεις μήνες οι ανάγκες στήριξης θα είναι χαμηλότερες από αυτές του Σεπτεμβρίου, καθώς θα μειωθεί η τουριστική κίνηση, που αυξάνει την κατανάλωση ρεύματος. Παρ’ όλα αυτά, το συνολικό κόστος της στήριξης των τιμολογίων ρεύματος που θα επιβαρύνει τον προϋπολογισμό το δεύτερο εξάμηνο εκτιμάται πλέον, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Οικονομικών, σε μια τάξη μεγέθους 1,5-2 δισ. ευρώ, ποσό διπλάσιο από την αρχική εκτίμηση.

Αν συνεχιστεί η εικόνα του Σεπτεμβρίου τους επόμενους μήνες, ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται θα πρέπει να κατευθυνθεί κυρίως για το ρεύμα, περιορίζοντας τις δυνατότητες για άλλες παρεμβάσεις. Σημειώνεται ότι ο επιπλέον δημοσιονομικός χώρος από τον τουρισμό, εφόσον αυτός φθάσει στο 100% των εσόδων του 2019, δηλαδή στα 18 δισ. ευρώ, εκτιμάται στο 1,3 δισ. ευρώ.

Εναλλακτικά, για περισσότερες παροχές θα μπορούσε φυσικά να αναθεωρηθεί η πρόβλεψη για το πρωτογενές έλλειμμα 2% του ΑΕΠ. Κάτι που θα έθετε, όμως, ενδεχομένως, σε κίνδυνο τον άλλο μεγάλο στόχο της κυβέρνησης, την επίτευξη επενδυτικής βαθμίδας. Επ’ αυτού, αξιωματούχος του υπουργείου Οικονομικών σχολίαζε χθες ότι «για την ώρα δεν έχουμε κάποια αλλαγή» στον στόχο.

Το μεγάλο δε «αγκάθι» για το 2023 είναι ότι στο Πρόγραμμα Σταθερότητας δεν έχει προβλεφθεί καμία δαπάνη για στήριξη των τιμολογίων ρεύματος και με αυτή την προϋπόθεση έχει προβλεφθεί επιστροφή σε πλεόνασμα 1% του ΑΕΠ.

Στο ρευστό αυτό περιβάλλον η διαμόρφωση του πακέτου της ΔΕΘ προκαλεί πονοκέφαλο στο οικονομικό επιτελείο, που ήδη γράφει και ξαναγράφει τα μέτρα. Πάντως, μέχρι στιγμής, οι βασικές παρεμβάσεις που βρίσκονται στο τραπέζι είναι οι εξής:

• Για το 2022, πέραν της συνέχισης της στήριξης των τιμολογίων ρεύματος, παραμένει ισχυρή η υποψηφιότητα της επιταγής ακρίβειας για τους ευάλωτους. Αντίθετα, εξασθενεί η υποψηφιότητα του fuel pass 3, καθώς αυτή τη στιγμή η τιμή της βενζίνης δείχνει να έχει καθοδική τάση.

• Για το 2023, στα υποψήφια μέτρα έχει προστεθεί η επέκταση του χαμηλού ΦΠΑ στην εστίαση και τις μεταφορές, όπως προκύπτει και από τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Σταϊκούρα. Ως βασικά μέτρα παραμένουν πάντα η κατάργηση της εισφοράς αλληλεγγύης για δημοσίους υπαλλήλους και συνταξιούχους και η αύξηση των συντάξεων.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή