Οι διαπραγματεύσεις για τα ακριβά φάρμακα κρίνουν την πορεία της φαρμακευτικής πολιτικής
Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας θέλει πάση θυσία να πιαστεί ο στόχος που έχει τεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης και για το 2022 σημαίνει 50 εκατομμύρια κάτω από την αύξηση του clawback του 2020. Τα μηνύματα, όμως, από την πορεία της φαρμακευτικής δαπάνης ήδη για τους πρώτους μήνες του έτους δεν φαίνονται αισιόδοξα. Για την επίτευξη του στόχου, πολλά έχει βασίσει ο υπουργός Υγείας στις διαπραγματεύσεις, οι οποίες όμως δεν προχωρούν με τους ρυθμούς που υπολόγιζε. Για το λόγο αυτό, θέτει δύο όρους στις εταιρείες που προσέρχονται στην Επιτροπή Διαπραγμάτευσης: την υποχρέωση προσκόμισης της χαμηλότερης τιμής στην Ευρωπαϊκή Ένωση και την κατανάλωση ανά 100.000 κατοίκους. «Όσοι πηγαίνετε στις διαπραγματεύσεις, θα προσκομίζετε τη χαμηλότερη τιμή την οποία έχετε στην Ευρωπαϊκή Ένωση, για να τη γνωρίζει η Επιτροπή Διαπραγμάτευσης. Δεν θα είναι σημείο αναφοράς, αλλά θα θέλουμε να ξέρουμε ποια είναι η χαμηλότερη τιμή. Βγάζετε τιμή με το μέσο όρο της Ευρωζώνης, στις δύο χαμηλότερες χώρες, αλλά όταν θα διαπραγματεύεστε θα ξέρουμε ποια είναι η χαμηλότερη τιμή και αντιστοίχως θα ξέρουμε και την κατανάλωση που υπάρχει ανά 100.000 κατοίκους».
Στόχος είναι να«τρέξουν» όλες οι διαπραγματεύσεις μέσα στο επόμενο δίμηνο και μέχρι τις αρχές Ιουνίου, να υπάρχει σαφές αποτέλεσμα, προκειμένου να αποφασιστούν τα επόμενα βήματα στη φαρμακευτική πολιτική. Εάν δεν επιτευχθεί η εξοικονόμηση που έχει υπολογίσει το υπουργείο Υγείας, τότε θα προχωρήσει σε ανατιμολόγηση των φαρμάκων μέσα στο καλοκαίρι και όχι τον επόμενο Νοέμβριο, ενώ εξετάζεται το σενάριο να καταργηθεί ο κόφτης του 7% στη μείωση των τιμών. Όπως είπε ο Θάνος Πλεύρης, ενδέχεται να αλλάξει και το καθεστώς της τιμολόγησης ως προς τις χώρες αναφοράς, δηλαδή από τον μέσο όρο των δύο χαμηλότερων τιμών χωρών της ευρωζώνης να πάει στης Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ακόμη, αποκάλυψε ότι έχει ήδη ζητήσει από τον ΕΟΠΥΥ και από τον ΕΟΦ να επεξεργαστούν και σενάρια κλειστών προϋπολογισμών ανά κατηγορία φαρμάκων.
«Άρα στο 2022 εάν θέλουμε να πετύχουμε κάποιους στόχους, θα πρέπει να πάμε με αυτά τα ενδιάμεσα μέτρα που δεν λέω αναγκαστικά ότι είναι διαρθρωτικά. Πολλά από αυτά είναι πυροσβεστικά. Αλλά μόνο έτσι θα μπορούμε να δομήσουμε μια δαπάνη πιο εξορθολογισμένη» είπε ο υπουργός Υγείας και εξήγησε ότι η«μεγάλη δουλειά της πολιτείας είναι με την επιτροπή η οποία λειτουργεί αυτή τη στιγμή για να προτείνει και τα υπόλοιπα μέτρα, γίνεται η μεγάλη προσπάθεια των θεραπευτικών πρωτοκόλλων, η μεγάλη προσπάθεια των κοφτών συνταγογράφησης οι οποίοι θα υπάρξουν, καθώς επίσης και άλλα θέματα που έχουν να κάνουν με τον ηλεκτρονικό και ψηφιακό φάκελο, διότι σίγουρα όταν θα έχουμε πια εφαρμογή του ψηφιακού φακέλου του ασθενούς, όταν θα έχουμε την εφαρμογή της ηλεκτρονικής συνταγογράφησης στο σύνολο στα δημόσια νοσοκομεία, είναι βέβαιο ότι τα αποτελέσματα θα είναι συνολικά καλύτερα».
Το πρόβλημα της υποχρηματοδότησης της δημόσιας υγείας, έθεσε εξ αρχής στο επίκεντρο, ο πρόεδρος του ΣΦΕΕ, Ολύμπιος Παπαδημητρίου, ο οποίος ζήτησε από την πολιτεία, να αναγνωρίσει την ασύμμετρη πίεση που ασκεί στον κλάδο, ώστε με ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις και ρεαλιστική χρηματοδότηση, να ανοίξει ο δρόμος για πολύ περισσότερες επενδυτικές κινήσεις.
«Η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη ανα κεφαλή στην Ελλάδα βρίσκεται σημαντικά χαμηλότερα από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (στην Ελλάδα η Πολιτεία ξοδεύει πολύ λιγότερα χρήματα για το φάρμακο συγκριτικά με τις χώρες τόσο της Νότιας όσο και της Δυτικής Ευρώπης) και ενώ θεσπίστηκαν πολλά οριζόντια, πολλές φορές αντιφατικά μέτρα, απέτυχαν να ελέγξουν τη συνταγογράφηση και τη ζήτηση, με αποτέλεσμα η λύση του clawback να μεταβληθεί από δίχτυ ασφαλείας για την τήρηση του προϋπολογισμού σε εργαλείο χρηματοδότησης του συστήματος υγείας. Πέρυσι, η εξωνοσοκομειακή κατανάλωση φαρμάκων αυξήθηκε κατά 10% και η νοσοκομειακή κατά 3% περίπου, αλλά η δημόσια φαρμακευτική δαπάνη για τα χρόνια 2020-2021-2022 έμεινε αμετάβλητη. Βεβαίως η εξαίρεση των εμβολίων από τη δαπάνη αποτελεί βήμα στη σωστή κατεύθυνση, αλλά δεν επαρκεί. Το clawback έχει παραταθεί μέχρι το 2025, και αναλώνεται περισσότερη φαιά ουσία από το υπουργείο υγείας για τον τρόπο επιμερισμού του παρά για τον περιορισμό του μεγέθους του. Την ίδια στιγμή προωθείται νομοθεσία για ακραίου χαρακτήρα διαπραγματεύσεις με στόχο τη μετατροπή της υπέρβασης σε έκπτωση που καταβάλλεται εκ των προτέρων και τελικά το "κουκούλωμα" της υπέρβασης με λογιστικά τεχνάσματα ώστε να επιτευχθούν και οι σχετικοί στόχοι που έχουν συμπερηληφθεί στο RRF» ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ο ΣΦΕΕ ζητά μεταρρυθμίσεις και ενδυνάμωση του συστήματος υγείας με υιοθέτηση εργαλείων ψηφιοποίησης, πρόσβαση στα δεδομένα και τα στοιχεία του ΕΟΠΥΥ και της ΗΔΙΚΑ και επαναλειτουργία της Επιτροπής Παρακολούθησης της Φαρμακευτικής Δαπάνης. Επίσης, άμεσα απαιτεί ένα διαφορετικό πλαίσιο κινήτρων για τις κλινικές μελέτες σε σχέση με το clawback, με πιθανή χρηματοδότηση από εθνικούς πόρους, κατά το παράδειγμα της Πορτογαλίας. Στόχος είναι «ένα βιώσιμο δημόσιο σύστημα υγείας με αναβαθμισμένη παροχή φροντίδας στους πολίτες, αλλά και αύξηση της δυνατότητας των επιχειρήσεων για περισσότερες επενδύσεις. Άλλωστε, ο κλάδος του φαρμάκου είναι ένας κλάδος στρατηγικής σημασίας για τη χώρα μας με ισχυρό οικονομικό αποτύπωμα και πολλές αναπτυξιακές δυνατότητες» τόνισε, τέλος, ο κ. Παπαδημητρίου.
Διαβάστε επίσης:
Πλεύρης: 400.000 ΑΜΚΑ επιβάρυναν με 100 εκατ. ευρώ το χρόνο τον προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ
Πλεύρης – clawback: Εξοικονόμηση 200 εκατ. ευρώ από 7 κατηγορίες ακριβών φαρμάκων