Είναι ή όχι επικίνδυνη η ημιαυτόνομη οδήγηση;
Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα οι οδηγοί που χρησιμοποιούν ημιαυτόνομα συστήματα οδήγησης εμπλέκονται σε δραστηριότητες που τους αποσπούν την προσοχή κατά 30% περισσότερο σε σχέση με το όταν οδηγούν χωρίς τη βοήθεια αυτών των συστημάτων.
Του Γιάννη Σκουφή
Η έρευνα αυτή του Ινστιτούτου Ασφαλείας Αυτοκινητοδρόμων (IIHS), που πραγματοποιήθηκε σε βάθος πολλών ετών αναδεικνύει την αυξημένη τάση των οδηγών να εκτελούν παράλληλες «εργασίες» όταν έχουν ενεργοποιημένες λειτουργίες υποβοήθησης οδήγησης.
Τα μοντέλα που χρησιμοποιήθηκαν για τη μελέτη ήταν ένα Volvo S90 του 2017 με το σύστημα Pilot Assist και ένα Tesla Model 3 του 2020 με το σύστημα Autopilot. Και τα δύο αυτοκίνητα απαιτούν από τους οδηγούς να κρατούν τα χέρια τους στο τιμόνι ανά πάσα στιγμή.
Η μελέτη αναφέρει ότι οι οδηγοί, καθώς εξοικειώνονται με τα συστήματα, τείνουν να αναπτύσσουν συνήθειες που τους επιτρέπουν να αποσπούν την προσοχή τους, όπως τον καλλωπισμό, το φαγητό ή τη χρήση κινητού τηλεφώνου. Επιπλέον, οι οδηγοί μαθαίνουν πώς να «ξεγελούν» τα συστήματα παρακολούθησης, προκειμένου να αποφύγουν τα προειδοποιητικά σήματα και τις συνέπειες που τα συστήματα αυτά παρέχουν.
Ο πρόεδρος του IIHS, David Harkey, σχολίασε ότι τα πορίσματα αυτά αντικατοπτρίζουν τον τρόπο με τον οποίο οι οδηγοί και οι χρήστες γενικότερα μαθαίνουν και προσαρμόζονται. «Εάν τους εκπαιδεύσετε να πιστεύουν ότι η προσοχή σημαίνει να γυρίζουν το τιμόνι κάθε λίγα δευτερόλεπτα, τότε ακριβώς αυτό θα κάνουν», ανέφερε.
Ο Harkey τόνισε ότι η μερική αυτοματοποίηση μπορεί να κάνει τις μεγάλες διαδρομές να φαίνονται πιο εύκολες, αλλά υπάρχει ελάχιστη ένδειξη ότι κάνει την οδήγηση πιο ασφαλή. Αντίθετα, μπορεί να εισάγει νέους κινδύνους όταν τα συστήματα δεν διαθέτουν τα κατάλληλα μέτρα ασφαλείας.
Νωρίτερα φέτος, το IIHS αξιολόγησε 14 συστήματα παρακολούθησης οδηγού από διάφορες αυτοκινητοβιομηχανίες. Από αυτά, μόνο το σύστημα της Lexus έλαβε αποδεκτή αξιολόγηση. Δύο ακόμη συστήματα έλαβαν οριακές βαθμολογίες, ενώ τα υπόλοιπα χαρακτηρίστηκαν ως «ανεπαρκή». Αυτό υποδηλώνει ότι οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν εξελίξει επαρκώς αποτελεσματικούς μηχανισμούς παρακολούθησης και προειδοποίησης των οδηγών για να διασφαλίσουν ότι παραμένουν συγκεντρωμένοι στην οδήγηση.
Τα αποτελέσματα αυτής της μελέτης υπογραμμίζουν την ανάγκη για αυστηρότερα μέτρα και συστήματα προστασίας, ώστε να αποτραπεί η κατάχρηση των μερικώς αυτοματοποιημένων συστημάτων οδήγησης. Ο στόχος είναι να εξασφαλιστεί ότι οι οδηγοί θα παραμείνουν προσηλωμένοι στην οδήγηση, ακόμη και όταν τα συστήματα αυτά είναι ενεργοποιημένα.