Αγορές ρεκόρ πλοίων μέσα στην κρίση από τις εφοπλιστικές επιχειρήσεις

Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών που μεταφέρουν εκατομμύρια εμπορευματοκιβώτια από τη μία άκρη του κόσμου στην άλλη έγιναν ακόμη μεγαλύτερες τους τελευταίους 20 μήνες με την αγορά εκατοντάδων πλοίων μεταφοράς κοντέινερ (containerships).

Η μαζική αγορά πλοίων αποδίδεται κυρίως στην ανισορροπία που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού.
Η μαζική αγορά πλοίων αποδίδεται κυρίως στην ανισορροπία που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού.
AP
2'

Σε μια πρωτοφανή στην ιστορία του κλάδου των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, εξέλιξη οι liners, όπως αποκαλούνται στη ναυτιλιακή αργκό, αγόρασαν μέσα σε 20 μήνες 501 πλοία από ναυτιλιακές εταιρείες που ελέγχουν στόλους με πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, τις επονομαζόμενές Non-Operating Owners (ΝΟΟ). Πρόκειται για εταιρείες που ναυλώνουν τα πλοία τους στις εταιρείες τακτικών γραμμών.

Αυτή η μαζική αγορά πλοίων από την πλευρά των liners αποδίδεται κυρίως στην ανισορροπία που προκάλεσε η πανδημία του κορωνοϊού. H τεράστια ανάγκη για επιπλέον μεταφορική ικανότητα από τους liners προκάλεσε μεγάλη άνοδο στους ναύλους των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με αποτέλεσμα από ένα σημείο και πέρα να ήταν πιο συμφέρουσα η αγορά πλοίου και όχι η ναύλωσή του.

Υπενθυμίζεται ότι τόσο το 2021 όσο και φέτος καταγράφηκαν ναυλώσεις containerships σε ιδιαίτερα υψηλά επίπεδα. Για παράδειγμα πλοίο που ναυπηγήθηκε το 1997 μόλις 2.500 teu ναυλώθηκε για 12 μήνες στα 80.000 δολάρια που σημαίνει ότι ο συνολικός ναύλος θα έφτανε στα 30 εκατ. δολάρια. Επίσης άλλο πλοίο της ίδιας ηλικίας και μεταφορικής ικανότητας ναυλώθηκε για τρία χρόνια με ένα συνολικό ναύλο κοντά στα 45 εκατ. δολ. όταν το 2021 ναυλομεσίτες είχαν αναφέρει ότι πουλήθηκε πλοίο μεταφορικής ικανότητας 7.000 TEUs και κατασκευής 2009, έναντι 46 εκατ. δολαρίων.

Σύμφωνα με στοιχεία της Alphaliners, η MSC είναι μακράν ο κύριος πρωταγωνιστής στις αγορές containerships, με 169 πλοία second hand συνολικής μεταφορικής ικανότητας 636.900 teu. Υπογραμμίζει δε, ότι οι αγορές αυτές αντιστοιχούν στο σύνολο του ιδιόκτητου στόλου της ναυτιλιακής εταιρείας Yang Ming, που είναι η ένατη μεγαλύτερη ναυτιλιακή στον κόσμο.

Στην δεύτερη θέση βρίσκεται η γαλλική CMA CGM, με 62 πλοία, 207.000 teu, και στην τρίτη θέση βρέθηκε η δανική Maersk με 27 πλοία, συνολικής μεταφορικής ικανότητας 141.600 teu. Ακολουθούν η Wan Hai Lines με 23 πλοία, 139.700 teu, Sea Consortium και Hapag-Lloyd με 14 και 13 πλοία αντίστοιχα.

Από την άλλη πλευρά, η παραπάνω εξέλιξη απεδείχθη ιδιαίτερα κερδοφόρα για τις «NOO» ναυτιλιακές, οι οποίες πούλησαν με σημαντικά κέρδη ένα μέρος του στόλου τους. Οι NOO παρήγγειλαν συνολικά 175 πλοία, μεταφορικής ικανότητας 710.321 teu, οι οποίες όμως υποδηλώνουν ότι ο στόλος τους χρειάζεται πολύ περισσότερες παραγγελίες στα μεγέθη 1.000 - 9.000 teu για να εξασφαλίσει την ανανέωσή του. Συνολικά, ο στόλος των εταιρειών «NOO», μειώθηκε κατά 1,7 εκατ. teu με την Alphaliner να σημειώνει ότι ποτέ στο παρελθόν δεν συρρικνώθηκε τόσο πολύ και σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.

Ροή Ειδήσεων Δημοφιλή